Deloc întâmplător, deschiderea
oficială a festivalului a fost marcată, la TNB, prin vernisajul
expoziției de fotografie Gigi Căciuleanu, care include zeci de
fotografii din spectacolele sale. După acest moment, la care,
desigur, a participat și Miriam Răducanu, s-au prezentat pe scenă
două spectacole ale coregrafului. Premiera spectacolului „Un minut
de dans sau Uf!!!“ a avut loc în stagiunea trecută, la Teatrul
Mic, Gigi Căciuleanu dansând și implicându-se permanent în
spectacol, fără a lăsa să se ghicească faptul că va împlini 70
de ani. Al doilea spectacol al său – „Vivaldi și anotimpurile”
– a fost prezentat la teatrul din Târgu Mureș. Câteva zile mai
târziu, artistul și-a lansat volumul de poezie și desene
„Miroirs“, dezvăluind astfel și alte fațete ale personalității
sale creatoare.
La 3 noiembrie,
Opera din Iași a aniversat 60 de ani de existență printr-o
reprezentație-eveniment cu„Tosca”
de Puccini. Acesta este același spectacol cu care s-a inaugurat
Opera în 1956, devenit astfel un simbol. Reprezentația a beneficiat
acum de o distribuție internațională deosebită, în rolurile
principale fiind invitați soprana sud-coreeană Lilla Lee, tenorul
bulgar Kamen Chanev și baritonul mexican Carlos Almaguer. Aceștia
au evoluat în compania soliștilor și ansamblului ieșean, sub
conducerea dirijorului italian Marcello Mottadelli.
Pe de altă parte, la București,
Opera comică pentru copii și-a invitat publicul la 5 noiembrie, la
o nouă premieră – „Răpirea din serai” de Mozart, ca de
obicei în regia lui Cristian Mihăilescu. Scenografia este semnată
de Bogdana Pascal, coregrafia imaginată de Daniel Manea, la pupitru
se află Gheorghe Iliuță, iar în fosă, pentru prima oară, se
află orchestra teatrului. Mai mult, se pregătesc deja alte noi
producții: baletul „Spărgătorul de nuci” de Ceaikovski,
musicalul „Micuța Dorothy” și opera contemporană „Pinocchio”.
Pentru a rămâne în lumea tinerilor
dedicați muzicii, merită subliniat faptul că, între 8 și 12
noiembrie, șapte membri ai Orchestrei Române de Tineret, selectați
în cadrul proiectului româno-austriac „MusXchange“, susțin
recitaluri la Viena, dar și la București, fie la Muzeul „Enescu“
(11 noiembrie), fie la Ateneu (12 noiembrie). Aceștia vor aborda
opusuri scrise de compozitori care s-au născut sau au activat în
orașul austriac – Schubert, Schoenberg, Ligeti și, desigur,
Enescu.
Tot un „serial” de recitaluri
oferă, în perioada 7–18 noiembrie, și violoncelistul Răzvan
Suma și pianistul Horia Mihail, sub genericul „Vă place
Schu...?“, parafrazând titlul unui celebru film pentru că
programele includ pagini de Schubert și Schumann. Ultimele întâlniri
cu publicul sunt programate la Timișoara (11 noiembrie), Iași (13
noiembrie), București (16 noiembrie) și Pitești (18 noiembrie).
Între timp, la Ateneu, stagiunea
curentă a Filarmonicii a invitat, pe 10 și 11 noiembrie, la
concertele care, sub bagheta binecunoscutului David Crescenzi,
cuprind o partitură de Paganini (solist îndrăgitul violonist
Gabriel Croitoru) și „Stabat Mater” de Rossini. Dirijorul
colaborează cu corul pregătit de Iosif-Ion Prunner și cu un
cvartet vocal destul de eterogen – soprana Lavinia Mamot,
mezzosoprana Antonela Bârnat, tenorul Cristian Bălășescu și
bas-baritonul Iustinian Zetea.
La 10 noiembrie, dar la Opera
Națională, melomanii s-au bucurat de o nouă montare „Bărbierul
din Sevilla“, tot de Rossini, în regia și scenografia unui alt
italian – Matteo Mazzoni. O parte din distribuție este de asemenea
din Peninsulă, iar la pupitru se află același Marcello Mottadelli,
angrenat, la începutul lunii, și în pregătirea spectacolului de
la Iași.