Newsflash
Cultură

Surprize de ziua păcălelilor

de Anca FLOREA - apr. 15 2016
Surprize de ziua păcălelilor
     Prima zi de aprilie a adus în sălile de concert bucureștene dirijori, oaspeți binecunoscuți, mai mult sau mai puțin apreciați, dar remarcați prin „originalități“ și ciudățenii. La pupitrul Orchestrei Naționale Radio, de exemplu, francezul Julien Salemkour (în stagiunea trecută a reluat integral prima piesă, pentru ca și spectatorii întârziați să o asculte!) a optat acum pentru Concertul nr. 1 de Ceaikovski, în care solist a fost pianistul Daniel Goiți. Apoi a abordat simfonia coregrafică „Daphnis și Chloé“ de Ravel, la realizarea căreia a colaborat și Corul Radio pregătit de Ciprian Țuțu.
     În paralel, la Ateneu, Filarmonica, sub conducerea japonezului Daisuke Soga, a ales Concertul de Brahms, readucându-l pe podium pe violonistul Remus Azoiței, precum și lucrări cu încărcătură religioasă, prezentate în preajma Sărbătorilor pascale – o piesă scrisă chiar de dirijorul format, cu ani în urmă, la București, fiind urmată de creații mozartiene, printre care și celebrul „Requiem“. Surprinzătoare a fost însă mențiunea „partea originală“, dorindu-se deci interpretarea partiturii așa cum (și cât) a reușit compozitorul să o aștearnă pe hârtie în ultimele clipe de viață, fără secțiunile adăugate de elevul său pe baza unor schițe.
     Culmea este că „ziua păcălelilor“ a coincis cu anunțarea a nu mai puțin de trei variante solistice în cvartetul vocal, site-ul oficial notând o soprană japoneză, alături de mezzosoprana Geanina Munteanu, tenorul Ionuț Popescu, basul Marius Boloș. În comunicatul (tot) oficial, a fost anunțată soprana Mădălina Stan și invitata din Țara Soarelui Răsare, pentru ca pe afiș (și pe scenă) aceasta să nu mai figureze, evoluând doar cele două membre ale Corului Filarmonicii, alături de colegii lor, menționați inițial. Oricând pot apărea indisponibilități sau înlocuiri, dar asemenea „combinații“ și permutări denotă cel puțin stângăcie din partea celor care ar trebui să informeze corect publicul și mass-media. Dar poate că 1 aprilie a fost de vină.
     Pe de altă parte, la 30 martie, muzicologul Viorel Cosma a împlinit 94 de ani, aniversat la Muzeul „Enescu“ printr-o seară specială în cadrul căreia el însuși a lansat volumul III „George Enescu – Scrisori“ în ediția pe care a îngrijit-o. A urmat, în ciclul „Viorile lui Enescu“, un nou recital susținut de violonistul Gabriel Croitoru – evident, cântând pe superbul Guarneri – împreună cu fiica, Simina Croitoru, dar și cu studenții săi Andra Andrei, Sabin Penea, Laura Șandru, acompaniați la pian de Clementina Ristea-Ciucu în pagini semnate de Tartini-Kreisler, Șostakovici sau Frolov.
     Cei care își propun să facă o plimbare prin Viena în luna aprilie, au ocazia să asiste și la spectacole deosebite la Staatsoper, oferta fiind variată, cu distribuții în care se regăsesc și soliști români. Spre exemplu, la 9 aprilie este anunțată, în rolul titular din „Tosca“, vestita soprană Angela Gheorghiu, în compania irezistibilului tenor Jonas Kaufmann sau a cuceritorului bas-bariton Bryn Terfel. Să sperăm că protagonista nu va anula, așa cum procedează destul de des. Cert este că, la 15 aprilie, o altă soprană angajată a teatrului vienez și extrem de mult promovată – Valentina Naforniță – va redeveni Norina în producția cu „Don Pasquale“, operă în care au ascultat-o anul trecut și cei care au urmărit, la Radio România Muzical sau Cultural, transmisiunea directă cu opera de Donizetti. Parteneri îi vor fi celebități precum tenorul Juan-Diego Florez, răsfățatul tuturor scenelor lirice din lume, dar și basul Michele Petrusi sau baritonul Adam Plachetka, în fosă Evelino Pido.
     La 23 aprilie, personajele din „Bal mascat“ vor fi interpretate de soliști ruși, bulgari sau polonezi de anvergură internațională – tenorul Piotr Beczala, baritonul Dmitri Hvorostovski (complet refăcut după o boală cumplită), soprana Krasimira Stoyanova sau mezzosoprana Nadia Krasteva. Alături de ei, doi bași români, de mulți ani angajați la Staatsoper – Alexandru Moisiuc și Sorin Coliban, sub bagheta lui Jesus-Lopez Cobos, în versiunea suedeză.
     Între timp sunt programate, alternativ desigur, reprezentații cu „Jenufa“, reluată recent într-o nouă distribuție, printre soliști și Aura Twarowska, mezzosoprană mult apreciată pentru performanțele sale vocal-interpretative. Se pregătește însă o nouă producție cu „Turandot“ care, la 28 aprilie, va vedea lumina rampei în regia elvețianului Marco-Arturo Marelli, reputat creator. La începutul mileniului, el ar fi trebuit să monteze „Oedip“ la Opera Națională București, dar obstrucționările pur românești l-au determiant să renunțe.
     O noutate va fi, cu prilejul premierei pucciniene, și debutul dirijorului Gustavo Dudamel în fosa Staatsoper – vom vedea în ce măsură temperamentul sud-american și maniera sa „colorată“ se vor potrivi ultimei partituri compuse de Puccini. Oricum, în rolul Liu va evolua soprana Anita Hartig, iar în Timur – basul Dan-Paul Dumitrescu.
     Întâmplarea face ca tot la 9 aprilie, dar la Opera din Paris, să se prezinte noua versiune regizorală cu „Rigoletto“, aducând în prim plan soliști mai puțin cunoscuți la noi. Interesant este însă faptul că rolul Gilda va fi abordat deopotrivă de soprana Olga Peretyatko și de Irina Lungu, care va prelua șapte spectacole, între 20 aprilie și 30 mai.
     Ar mai fi de adăugat că episodica apariție a Contesei Ceprano este „acoperită“ de soprana Andreea Soare, de curând ascultată de noi în „Cosi fan tutte“, la Opera Națională București.
     La început de primăvară reîncep „escapadele“ în străinătate, dar și cei care se vor afla prin țară pot beneficia (și) de oferta destul de bogată a teatrelor noastre lirice, propunând, pe lângă repertoriul curent, lucrări binecunoscute în straie noi, ce așteaptă să fie descoperite, apreciate și, desigur, aplaudate.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 120 de lei
  • Digital – 80 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe