Prima zi de
aprilie a adus în sălile de concert bucureștene dirijori, oaspeți
binecunoscuți, mai mult sau mai puțin apreciați, dar remarcați prin
„originalități“ și ciudățenii. La pupitrul Orchestrei Naționale Radio, de
exemplu, francezul Julien Salemkour (în stagiunea trecută a reluat integral
prima piesă, pentru ca și spectatorii întârziați să o asculte!) a optat acum
pentru Concertul nr. 1 de Ceaikovski, în care solist a fost pianistul Daniel
Goiți. Apoi a abordat simfonia coregrafică „Daphnis și Chloé“ de Ravel, la
realizarea căreia a colaborat și Corul Radio pregătit de Ciprian Țuțu.
În paralel, la
Ateneu, Filarmonica, sub conducerea japonezului Daisuke Soga, a ales
Concertul de Brahms, readucându-l pe podium pe violonistul Remus Azoiței,
precum și lucrări cu încărcătură religioasă, prezentate în preajma Sărbătorilor
pascale – o piesă scrisă chiar de dirijorul format, cu ani în urmă, la
București, fiind urmată de creații mozartiene, printre care și celebrul
„Requiem“. Surprinzătoare a fost însă mențiunea „partea originală“, dorindu-se
deci interpretarea partiturii așa cum (și cât) a reușit compozitorul să o
aștearnă pe hârtie în ultimele clipe de viață, fără secțiunile adăugate de
elevul său pe baza unor schițe.
Culmea este că
„ziua păcălelilor“ a coincis cu anunțarea a nu mai puțin de trei variante
solistice în cvartetul vocal, site-ul oficial notând o soprană japoneză,
alături de mezzosoprana Geanina Munteanu, tenorul Ionuț Popescu, basul Marius
Boloș. În comunicatul (tot) oficial, a fost anunțată soprana Mădălina Stan și
invitata din Țara Soarelui Răsare, pentru ca pe afiș (și pe scenă) aceasta să
nu mai figureze, evoluând doar cele două membre ale Corului Filarmonicii,
alături de colegii lor, menționați inițial. Oricând pot apărea indisponibilități
sau înlocuiri, dar asemenea „combinații“ și permutări denotă cel puțin
stângăcie din partea celor care ar trebui să informeze corect publicul și
mass-media. Dar poate că 1 aprilie a fost de vină.
Pe de altă
parte, la 30 martie, muzicologul Viorel Cosma a împlinit 94 de ani, aniversat
la Muzeul „Enescu“ printr-o seară specială în cadrul căreia el însuși a lansat
volumul III „George Enescu – Scrisori“ în ediția pe care a îngrijit-o. A urmat,
în ciclul „Viorile lui Enescu“, un nou recital susținut de violonistul Gabriel
Croitoru – evident, cântând pe superbul Guarneri – împreună cu fiica, Simina
Croitoru, dar și cu studenții săi Andra Andrei, Sabin Penea, Laura Șandru,
acompaniați la pian de Clementina Ristea-Ciucu în pagini semnate de
Tartini-Kreisler, Șostakovici sau Frolov.
Cei care își
propun să facă o plimbare prin Viena în luna aprilie, au ocazia să asiste și la
spectacole deosebite la Staatsoper, oferta fiind variată, cu distribuții în
care se regăsesc și soliști români. Spre exemplu, la 9 aprilie este anunțată,
în rolul titular din „Tosca“, vestita soprană Angela Gheorghiu, în compania
irezistibilului tenor Jonas Kaufmann sau a cuceritorului bas-bariton Bryn
Terfel. Să sperăm că protagonista nu va anula, așa cum procedează destul de
des. Cert este că, la 15 aprilie, o altă soprană angajată a teatrului vienez și
extrem de mult promovată – Valentina Naforniță – va redeveni Norina în
producția cu „Don Pasquale“, operă în care au ascultat-o anul trecut și cei
care au urmărit, la Radio România Muzical sau Cultural, transmisiunea directă
cu opera de Donizetti. Parteneri îi vor fi celebități precum tenorul Juan-Diego
Florez, răsfățatul tuturor scenelor lirice din lume, dar și basul Michele
Petrusi sau baritonul Adam Plachetka, în fosă Evelino Pido.
La 23 aprilie,
personajele din „Bal mascat“ vor fi interpretate de soliști ruși, bulgari sau
polonezi de anvergură internațională – tenorul Piotr Beczala, baritonul Dmitri
Hvorostovski (complet refăcut după o boală cumplită), soprana Krasimira
Stoyanova sau mezzosoprana Nadia Krasteva. Alături de ei, doi bași români, de
mulți ani angajați la Staatsoper – Alexandru Moisiuc și Sorin Coliban, sub
bagheta lui Jesus-Lopez Cobos, în versiunea suedeză.
Între timp sunt
programate, alternativ desigur, reprezentații cu „Jenufa“, reluată recent
într-o nouă distribuție, printre soliști și Aura Twarowska, mezzosoprană mult
apreciată pentru performanțele sale vocal-interpretative. Se pregătește însă o
nouă producție cu „Turandot“ care, la 28 aprilie, va vedea lumina rampei în
regia elvețianului Marco-Arturo Marelli, reputat creator. La începutul
mileniului, el ar fi trebuit să monteze „Oedip“ la Opera Națională București,
dar obstrucționările pur românești l-au determiant să renunțe.
O noutate va
fi, cu prilejul premierei pucciniene, și debutul dirijorului Gustavo Dudamel în
fosa Staatsoper – vom vedea în ce măsură temperamentul sud-american și maniera
sa „colorată“ se vor potrivi ultimei partituri compuse de Puccini. Oricum, în
rolul Liu va evolua soprana Anita Hartig, iar în Timur – basul Dan-Paul
Dumitrescu.
Întâmplarea
face ca tot la 9 aprilie, dar la Opera din Paris, să se prezinte noua versiune
regizorală cu „Rigoletto“, aducând în prim plan soliști mai puțin cunoscuți la
noi. Interesant este însă faptul că rolul Gilda va fi abordat deopotrivă de
soprana Olga Peretyatko și de Irina Lungu, care va prelua șapte spectacole,
între 20 aprilie și 30 mai.
Ar mai fi de
adăugat că episodica apariție a Contesei Ceprano este „acoperită“ de soprana
Andreea Soare, de curând ascultată de noi în „Cosi fan tutte“, la Opera
Națională București.
La început de
primăvară reîncep „escapadele“ în străinătate, dar și cei care se vor afla prin
țară pot beneficia (și) de oferta destul de bogată a teatrelor noastre lirice,
propunând, pe lângă repertoriul curent, lucrări binecunoscute în straie noi, ce
așteaptă să fie descoperite, apreciate și, desigur, aplaudate.