Newsflash
Știri

Curajul de a avea propria opinie argumentată

Curajul de a avea propria opinie argumentată
    Trăim într-o perioadă caracterizată prin abundența informațiilor disponibile și accesul facil și general la ele. Paradoxal, cu toată această accesibilitate, există situații în care ignoranța și lipsa de informare sunt flagrante, ceea ce face ca expunerea la informații false să fie maximă.
    Mă voi referi doar la un singur domeniu, cel medical, în special stomatologia. Cum putem vorbi despre informare? Sunt câteva direcții de abordare distincte. Furnizorii de informații, mediul de stocare al informaților, mijloacele de diseminare a acestora și destinatarii lor sunt cele patru teme distincte, dar aflate în interdependență funcțională. O provocare este decantarea unor observații privind funcționarea oportunităților de informare profesională specifică pentru medicii dentiști, precum și posibilitățile de exploatare tendențioasă, partinică și subiectivă a acestor oportunități.
    Principalii furnizori de informații oficiale și pertinente în zona profesională și, implicit, legislativă în domeniul medicinei dentare sunt instituțiile abilitate, Ministerul Sănătății în mod special și autoritățile publice desemnate, cum ar fi Colegiul Medicilor Dentiști din România. Un medic stomatolog are acces la o multitudine de informații și, în acest context, discernământul și capacitatea de selectare a lor trebuie să-l conducă la o atitudine obiectivă și corectă, pentru a nu cădea în plasa unor informații tendențioase, inexacte sau chiar manipulatoare. Distincția dintre un material informativ original și legal autorizat pentru domeniul de referință și un material denigrator prezentat în antiteză cu originalul trebuie făcută de fiecare dată.
    Apetitul nativ pentru atitudini negativiste nu trebuie să primeze asupra rațiunii atunci când tema în discuție este fierbinte și de interes public și profesional. De asemenea, capacitatea de discernământ și asumarea curajului de a avea propria opinie argumentată trebuie să se interpună între un pachet informativ oficial și o replică deformată a acestuia.
    Prezentarea inexactă și adaptată unor abordări subiective asupra unor teme are ca scop manipularea percepțiilor și a opiniilor colegilor asociată frecvent cu atacul la persoane sau instituții. O dezbatere de idei asupra unor inițiative legislative sau asupra unor chestiuni de ordin profesional și organizatoric se poartă pe argumente, fără extrapolarea disputei spre denigrări, acuzații sau calomnii. Dezbaterea de idei este una, iar soluționarea unui conflict este alta. Din nefericire, asistăm, mai nou, la astfel de comportamente contrare principiilor de etică și de deontologie profesională.
    Medicina dentară este un domeniu medical aparte, caracterizat de preponderența covârșitoare a cabinetelor private în defavoarea cabinetelor dentare din sistemul bugetar. În acest context, media numărului de medici stomatologi care lucrează într-un cabinet dentar este mai mică de 1,5. Practic, aproape fiecare medic are un cabinet propriu și interesul lui pentru toate problemele organizatorice și legislative privind activitatea medicală este pe deplin justificat. Vulnerabilitatea medicilor este dată de capacitatea, abilitatea și interesul de informare directă de la sursa de bază a fiecărui medic.
    Comoditatea ne pune uneori în situația de a nu cunoaște corect o problemă discutată și disputată, iar informațiile subiective și tendențioase ne sunt inoculate. De regulă, instituțiile și autoritățile publice disponibilizează informația, dar nu o și transmit cu dedicație fiecărui utilizator sau fiecărei entități interesate. Sarcina de a ne informa ne revine fiecăruia. Noi greșim atunci când nu ne informăm corect. În acest moment devenim vulnerabili.
    Bazată pe această stare de lucruri cunoscută, diferite persoane, grupuri sau asociații autointitulate de interes public sau profesional trimit pachete informative direct la țintă, respectiv la fiecare medic în parte. Oportunitățile informatice permit cu ușurință acest lucru. Adresele de e-mail se cunosc și pot fi aflate fără greutate. Cu toate că reglementările actuale privind protecția datelor cu caracter personal este în vigoare, ele nu sunt respectate!
    Corect ar fi ca o entitate care deține adresa mea de e-mail sau numărul de telefon ori alte date personale și care dorește să le utilizeze să-mi ceară acordul explicit și scris în acest sens. Nu se întâmplă așa. Dreptul la sesizare revine persoanei lezate. Dacă tolerăm aceste abuzuri asupra noastră, este o atitudine personală, dar este absolut necesar să fim precauți. Circumspecția maximă și respingerea sunt reacțiile normale la agresiunile zvoniștilor. Nimeni nu folosește un astfel de canal de comunicare cu scopuri cinstite. Nu facem ceva legal dacă folosim căi ilegale! Naivitatea fiecăruia dintre noi trebuie să fie limitată, iar orice informare de tip comentariu trebuie să fie confruntată cu datele corecte de la sursa oficială. Zvoniștii au existat, există și vor exista probabil și de acum înainte. Mediul actual de comunicații oferă oportunități deosebite pentru astfel de practici.
    Asemenea provocări viciază comunicările în mediul electronic, încalcă principiile deontologiei medicale și nu vor aduce niciodată lucruri bune în relațiile colegiale. Site-urile de socializare cunoscute și atât de larg folosite sunt relevante în acest sens. Nu vorbim despre Facebook, Instagram sau altceva asemănător. Acolo este un forum general și liber consimțit. Dar trimiterile de informații neautorizate pe canale de comunicare în care accesul este diferit și supus prin lege acordului deliberat al destinatarului înseamnă deja altceva.
    Dezbaterile sunt bine-venite și sunt accesibile pentru fiecare dintre noi. Dezbaterile publice privind proiectele de acte normative pe site-urile instituțiilor care promovează acte normative cu impact asupra medicinei dentare sunt la dispoziția noastră. De asemenea, dezbaterile care se desfășoară în cadrul asociațiilor profesionale de drept public abordează toate temele fierbinți și coagulează în cadru legal și democratic, pe baza votului și opiniilor, toate punctele de vedere asupra temelor în discuție și le transmite oficial autorităților în drept.
    Așadar, calea de urmat este aceea a obiectivității, a încrederii noastre în propria opinie, să nu avem nevoie să ne spună cineva cum trebuie să gândim, să avem curajul să ne exprimăm punctul de vedere propriu și să acceptăm dezbaterile transparente bazate pe argumente. Medicul stomatolog poate fi eficient numai dacă este bine și corect informat. Colegiul Medicilor Dentiști din România promovează această atitudine activă a colegilor și este în permanență receptiv la opiniile colegilor atât prin structurile centrale, cât și prin structurile teritoriale ale autorității profesionale. 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe