Newsflash
Știri

Cum vor funcționa Comisiile de specialitate ale Colegiului Medicilor din România

de Florentina Ionescu - mar. 14 2022
Cum vor funcționa Comisiile de specialitate ale Colegiului Medicilor din România

Vineri, 11 martie, în Monitorul Oficial au fost publicate două acte ale Colegiului Medicilor din România.

Primul dintre aceste acte este o Decizie privind reglementarea activității comisiilor de specialitate ale Colegiului Medicilor din România, precum și adoptarea regulamentului de organizare și funcționare a acestora (paginile 27-29). 

colegiul medicilor romania

Al doilea act normativ (pe care îl vom detalia într-o știre separată) este o Decizie privind înființarea, organizarea și funcționarea Corpului experților medicali al Colegiului Medicilor din România (paginile 30-31).

Consiliul național al Colegiului Medicilor din România a luat mai multe decizii, detaliate în Monitorul Oficial nr. 242 din 11 martie 2022.

Art. 1. — (1) Comisiile de specialitate ale Colegiului Medicilor din România (CMR) își desfășoară activitatea în regim permanent, furnizând lucrări de specialitate la solicitarea organelor de conducere ale CMR, comisiilor de lucru ale Consiliului național al CMR și structurilor tehnice care le deservesc.

(2) În cadrul Colegiului Medicilor din România sunt organizate și funcționează comisiile și subcomisiile de specialitate prevăzute în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta decizie.

(3) CMR poate înființa și alte comisii de specialitate, în funcție de necesitățile curente.

Art. 2. — (1) Pot fi membri ai comisiilor de specialitate ale CMR specialiști în domeniul medical respectiv, având activitate profesională, de cercetare medicală, didactică sau academică recunoscută în sistemul de sănătate.

(2) Dobândirea calității de membru al comisiilor de specialitate se realizează în urma aprobării prin decizie a Consiliului național al CMR, conform propunerii Biroului executiv al CMR, pe baza nominalizării transmise către CMR de către asociațiile profesionale reprezentative la nivel național.

Art. 3. — Activitatea comisiilor de specialitate ale CMR este coordonată de președintele CMR, prin Departamentul de imagine, relații interne și externe, cu implicarea, ori de câte ori este necesar, a Departamentului de studii și strategii de dezvoltare și a Departamentului profesional-științific și de învățământ, și se desfășoară în conformitate cu dispozițiile regulamentului de organizare și funcționare prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta decizie.

Art. 4. — Coordonarea activității comisiilor include și actualizarea membrilor comisiilor de specialitate, în perioada ianuarie—iunie 2022 și, ulterior, ori de câte ori va fi necesar, pe baza modificărilor aduse prin deciziile Consiliului național al CMR.

Art. 5. — La data intrării în vigoare a prezentei decizii se abrogă Decizia Consiliului național al Colegiului Medicilor din România nr. 2/2011 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a comisiilor de specialitate ale Consiliului național al Colegiului Medicilor din România.

În anexa 1 a acestui document sunt enumerate toate denumirile comisiilor și subcomisiilor de specialitate ale Colegiului Medicilor din România. (Tabel

anexa 1 monitorul oficial comisii CMR

În anexa 2 a actului este prezentat Regulamentul de organizare și funcționare a comisiilor de specialitate ale Colegiului Medicilor din România. Acest regulament stabilește modul de organizare și funcționare a comisiilor de specialitate ale Colegiului Medicilor din România în vederea îndeplinirii atribuțiilor ce le revin.

„Art. 2. — (1) Comisiile de specialitate ale CMR sunt înființate distinct pentru fiecare specialitate în parte, având ca punct de referință prevederile nomenclatorului cuprinzând specialitățile medicale, aprobat prin ordin al ministrului sănătății. (2) Comisiile de specialitate pot avea în structura lor una sau mai multe subcomisii a căror activitate o coordonează. (3) Structura funcțională a subcomisiilor este aceeași cu cea a comisiilor de specialitate”.

La articolul 3 este detaliată componența nominală a comisiilor de specialitate ale CMR se aprobă prin decizie a Consiliului național al CMR, la propunerea Biroului executiv al CMR, pe baza nominalizării transmise către CMR de către asociațiile profesionale reprezentative la nivel național.

Ce atribuții au comisiile de specialitate din CMR

Comisiile de specialitate îndeplinesc următoarele atribuții (cu titlu de exemplu, fără a se limita la acestea):

a) elaborează și/sau analizează și/sau evaluează ghiduri de practică medicală și/sau protocoale terapeutice, precum și orice alte norme de bune practică pentru specialitatea respectivă, care vor fi aduse la cunoștința specialiștilor în mod periodic;

b) elaborează și/sau analizează și/sau evaluează și/sau emit opinii profesionale în domeniul lor de specialitate, în ceea ce privește curriculumurile, tematicile, bibliografia aferente programelor de specializare prin rezidențiat, de pregătire pentru obținerea atestatelor de studii complementare, precum și pentru examenul de confirmare în specialitate, obținerea gradului profesional, obținerea de atestate, în vederea ocupării posturilor vacante de medic sau a funcției de șef de secție etc.;

c) propun sau analizează propunerile referitoare la numărul anual de locuri și/sau posturi necesar pentru concursul național de rezidențiat;

d) avizează solicitările și criteriile de schimbare a specialității în cadrul rezidențiatului, precum și pentru obținerea celei de-a doua specialități;

e) formulează opinii referitoare la realizarea obiectivelor de dezvoltare profesională ale medicilor prin intermediul programelor de educație medicală continuă, specializare, studii complementare, în scopul menținerii și îmbunătățirii standardelor de calitate ale actului profesional și al garantării accesului neîngrădit și echitabil la titlurile și gradele specifice profesiei, inclusiv prin furnizarea de analize de portofoliu de formare profesională, în vederea recunoașterii sau echivalării calificărilor efectuate în străinătate;

f) nominalizează medicii care urmează a fi înscriși în Corpul experților medicali al CMR, respectiv avizează cererile formulate de medicii propuși de organele de conducere de la nivel național sau teritorial ale CMR în acest sens;

g) comunică CMR reprezentanții în cadrul organizației European Union of Medical Specialists (UEMS) pentru fiecare specialitate/secțiune, în vederea confirmării acestora de către Biroul executiv al CMR, conform mecanismelor statutare UEMS care reglementează statutul de membru al CMR în cadrul acestei organizații internaționale;

h) la cererea reprezentanților CMR, efectuează analize sau formulează propuneri pentru îmbunătățirea legislației în domeniul sanitar, având drept obiectiv introducerea unor mecanisme de evaluare și asigurare a calității îngrijirilor medicale, cum ar fi: acreditarea unităților sanitare, dotarea minimă a cabinetelor medicale, standardizare sau certificate de calitate etc.;

i) formulează opinii de specialitate în legătură cu documentația trimisă de comisiile de lucru ale CMR referitoare la avizarea unor acte cu conținut profesional-științific din domeniul respectiv de specialitate;

j) răspund la orice alte solicitări adresate de reprezentanții/structurile CMR referitoare la specialitatea respectivă, de exemplu:

  • (i) elaborarea listelor minimale ce conțin medicamentele specifice activității medicale, pe tipuri de spitale;
  • (ii) elaborarea pachetului de servicii medicale de bază, pe fiecare nivel al sistemului de asistență medicală;
  • (iii) aprobarea conținutului medical-științific al materialelor de informare și promovare care vizează specialitatea respectivă.

„Funcția de președinte, pentru fiecare comisie de specialitate cu caracter permanent a CMR, va fi ocupată, în principiu, de președintele societății profesionale de specialitate reprezentative la nivel național sau, prin rotație sau alte mecanisme stabilite de comun acord cu CMR, de președinții a două sau mai multe societăți naționale, conform mecanismelor de colaborare stabilite de acestea”, se arată în decizie.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe