Newsflash
Cultură

Soliști pe scene celebre

de Anca FLOREA - mai 12 2017
Soliști pe scene celebre
     Ultima săptămână din aprilie a invitat iubitorii muzicii din București la concerte sau spectacole foarte diverse. De exemplu, la 26 aprilie, stagiunea Radio a propus o surprinzătoare incursiune în lumea jazzului simfonic, Orchestra de cameră dirijată de Mihaela Cesa-Goje colaborând cu Elena Mîndru (voce), Tuomas Turunen (pian), Michael Acker (contrabas), Anssi Tirkkonen (percuție), în piese poate mai puțin cunoscute la noi, semnate de Kasurinen, Oscar, Ronka, Alexandru Simu, dar și Turunen sau Mîndru.
     Iar vineri, 28 aprilie, Orchestra Națională a evoluat, după multă vreme, sub bagheta lui Cristian Mandeal, într-un program ce alătură compozitori celebri de la începutul veacului trecut: Ravel, Rahmaninov, Strauss – solistă pianista Oxana Corjos. Același ansamblu, dar condus de foarte promovatul Gabriel Bebeșelea, va aborda, la 5 mai, alături de flautistul Matei Ioachimescu, un opus scris de finlandezul Kalevi Aho și interpretat pentru prima oară la noi, dar și o Simfonie de Mahler. Câteva zile mai târziu, la 10 mai, dirijorul se va afla din nou pe podium, de această dată la pupitrul Orchestrei de cameră, prezentând lucrări de Romero, Dvořák și Beethoven, evoluând în compania unui alt pianist cu totul special – Horia Maxim.
     La Ateneu, între 27 și 28 aprilie, Filarmonica a cântat sub bagheta directorului său adjunct, Horia Andreescu, optând pentru partituri decupate din creația marilor clasici vienezi – Haydn, Mozart, Beethoven –, apelând la doi violoniști: Bujor Prelipcean – cunoscut în special în calitate de membru al cvartetului „Voces”, poate mai puțin ca solist concertist – și Șerban Mereuță.
     Duminica din 23 aprilie a fost destul de „aglomerată” și se prea poate ca melomanii să fi trebuit să aleagă între a asculta, la Universitatea Națională de Muzică, lucrări de Vieru, Marbe sau F. Popovici sub genericul „Sunetele timpului”, sau a urmări noua producție cu „Victoria și-al ei husar” de Abraham, oferită de Teatrul de Operetă la Palatul copiilor. Este prima montare a ansamblului după separarea de Operă, în condițiile în care încă nu are un sediu funcțional. Îndrăgita lucrare s-a prezentat și la 30 aprilie, desigur cu o altă distribuție, în aceeași regie semnată de Cătălin Voineag și dirijată de Tiberiu Oprea.
     Rămânând în lumea „vocilor”, recitalul de foaier de la Opera Națională a adus, la 26 aprilie, o reîntâlnire cu soliști ai teatrului din generații foarte diferite, în pagini celebre. Printre interpreți: Mihaela Stanciu sau Mihaela Ișpan, Liviu Indricău sau Valentin Vasiliu, dar și Ala Cheptini, Marta Sandu sau Filip Panait, acompaniați la pian de Lidia Butnariu și Gonul Aptula.
     Între timp, turneul „Pianul călător” a continuat prin localități mari și mici ale țării, pentru ca în 27 aprilie, după recitalul susținut de Horia Mihail la Caracal, instrumentul cu claviatură pus la dispoziție de Radio România să rămână o perioadă la Teatrul din acel oraș.
     Poate că în vacanța de Paști, cumva prelungită, cei care s-au aflat în străinătate au reușit să asiste și la reprezentațiile cu „Madama Butterfly” la Opera din Londra, nu doar pentru a se bucura de frumusețea muzicii pucciniene, ci și pentru că tenorul Teodor Ilincăi a fost solicitat să preia rolul lui Pinkerton, cântând, între 13 și 25 aprilie alături de soprana Ana-Maria Martinez, în fosă fiind dirijorului corului Operei, Renato Balsadonna.
     La Staatsoper Viena, în „Bal mascat” a apărut baritonul George Petean, sub bagheta lui Jesús López Cobos, abordând varianta originală a partiturii, a cărei acțiune este plasată în Suedia, spre deosebire de cea oferită recent la Opera bucureșteană, unde s-a preferat versiunea transferată la Boston. Opera verdiană a alternat cu lucrări mai speciale, readuse în repertoriu în noi distribuții: „Lady Macbeth din Mzensk” de Șostakovici, regăsită pe afiș din 22 aprilie până la 3 mai, sau „Káťa Kabanová” de Janacek, prezentată între 18 și 27 aprilie, printre interpreți fiind basul Dan Paul Dumitrescu. Se reia, de asemenea, Tetralogia wagneriană „Inelul nibelungului”, în care melomanii îl vor reasculta pe basul Sorin Coliban în rolul Fasolt, în care l-am aplaudat și la București într-o ediție a Festivalului „Enescu”. Dar în monumentalele opere vor cânta și Petra Lang și Camilla Nylund sau Stefan Vinke, deja familiari nouă în urma invitării lor fie în „Lohengrin” la Opera Națională, fie în „Parsifal”, prezentat în concert la Ateneu. Este vorba despre un ciclu care se desfășoară din 30 aprilie până la început de iunie, cu Peter Schneider la pupitru.
     Iată că primăvara își continuă oferta generoasă pentru melomani, reperele menționate adăugându-se, firesc, multor altor tentații reale în marile noastre centre culturale, așa încât să avem un program încărcat.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe