Pentru melomani, luna mai a început cu oferte destul de variate,
propunând repere deosebite în special din lumea artei lirice. Spre exemplu, la
Opera Română din Cluj s-a prezentat, într-o adaptare a unei mai vechi producții,
„Don Carlo” de Verdi, cu o distribuție destul de echilibrată, sub bagheta
italianului David Crescenzi. Au evoluat soliști sosiți din străinătate, precum
Elisabeta Marin, Ramona Zaharia și Adrian Sâmpetrean, alături de Marius Budoiu,
Florin Estefan sau Marius Boloș. În paralel se pregătește însă o altă operă
verdiană – „Aida” –, programată la 14 mai, tot într-o versiune mai veche, cu
József Horváth în fosă. Interpreții rolurilor sunt Carmen Gurban, Sorin Lupu,
Liliana Neciu, Gelu Dobrea (Timișoara) sau Oleg Ionese (Iași).
La 4 mai, Opera Națională a reluat, după mai bine de un an,
„Rigoletto” de același Verdi, cu Lucian Petrean în rolul nefericitului bufon,
dirijor Vladimir Conta, iar parteneri de scenă: Veronica Anușca, oaspetele
bulgar Mihail Mihailov, Liliana Ciucă (de la Cluj) și Horia Sandu. Se anunță și
alte reluări, printre care „Madama Butterfly” de Puccini – în care soprana
Irina Iordăchescu va debuta în rolul principal –, „Fidelio” de Beethoven, apoi
„Aida” verdiană cu noutăți în principiu interesante, sau „Elixirul dragostei”
de Donizetti. Și toate acestea alternând, firește, cu spectacole de balet
deosebit de atractive – „Baiadera” de Minkus, „Lacul lebedelor” de
Ceaikovski sau „Romeo și Julieta” de Prokofiev.
Pentru a marca 62 de ani de la trecerea în nemurire a lui George
Enescu, muzeul ce poartă numele ilustrului muzician a prezentat la 4 mai
lieduri și secvențe din opera sa „Oedip”, în interpretarea mezzosopranei
Martiniana Antonie și a bas-baritonului Radu Cojocariu (din Germania), acompaniați
la pian de Cezara Petrescu. Afișul evenimentului menționează că ambii
interpreți sunt laureați ai Concursului „George Enescu” organizat la Paris în
2015.
Poate ar fi fost firesc să regăsim și în concertele curente ale
Filarmonicii bucureștene – care, de asemenea, poartă numele maestrului –, măcar
o partitură din creația sa. Însă la 4 și 5 mai, orchestra dirijată de Christian
Badea a optat pentru opusuri de Dvořák și Beethoven, solistă fiind violonista
Mihaela Martin – la rândul său din Germania.
Ateneul a găzduit, la 7 mai, cea de-a cincea ediție „Hope
Concert”, organizat de Fundația „Hope and homes for children” pentru
sprijinirea copiilor vulnerabili. Pe podium au urcat interpreți de muzică
clasică – mezzosoprana Roxana Constantinescu, pianistul Andrei Licareț,
ansamblul „Violoncellissimo” și Marin Cazacu, corul „Madrigal – Marin
Constantin”, dar și actorul Marius Manole sau îndrăgiții artiști Loredana,
Andra sau Adrian Despot, solistul „Viței-de-vie”. La gală s-a anunțat prezența
prințesei Marina Sturdza – președintă onorifică a Fundației –, dar și a
numeroși ambasadori, oameni de afaceri, vedete sau personalități din domenii
diverse.
La sala Studio, a doua zi, a susținut un recital tânărul pianist
Dimitri Malignan, notat ca fiind nepotul cunoscutului compozitor român Henry
Mălineanu. Acesta a ales lucrări de Schumann și Prokofiev pentru prima sa
apariție în fața publicului român.
Pe cu totul alte coordonate, Asociația „Antiqva” a invitat
publicul la o licitație de artă destinată strângerii de fonduri în vederea
restaurării clavecinului „Taskin” de la Muzeul Peleș. Superbul instrument
muzical a fost achiziționat de Carol I tot la o licitație. A aparținut inițial
Elisabethei – sora regelui Franței, Ludovic al XVI-lea –, apoi a devenit
preferatul reginei Elisabeta a României, o mare iubitoare a muzicii și poeziei.
Făcând parte din patrimoniul național, clavecinul a început să fie restaurat,
dar sunt necesare sume suplimentare pentru ca instrumentul să poată cânta din
nou. În acest scop, galeria Artmark scoate la licitație aproape 60 de lucrări
de artă plastică semnate de Ion Grigorescu, Ștefan Râmniceanu, Mircea Cantor,
Horea Paștina sau Viorel Mărginean. Desigur, se intenționează ca în viitor să
se realizeze adevărate stagiuni în cadrul cărora să evolueze soliști de cotă pe
clapele clavecinului regal.
Revenind în lumea cântului vocal, aș adăuga faptul că la
Staatsoper Viena s-au derulat la 5, 8 și 11 mai o nouă serie de reprezentații
cu „Tosca” de Puccini. Punctul maxim de atractivitate îl reprezenta apariția,
în cuplul central, a sopranei Angela Gheorghiu și tenorului Jonas Kaufmann,
după episodul extrem de mediatizat de anul trecut, din ultimul act al celebrei
partituri. Vestita noastră solistă a amânat mult intrarea în scenă, spectacolul
fiind oprit. Atunci partenerul său a adresat publicului o replică devenită
antologică: „Căutăm o soprană!”. De data aceasta însă, după prima
reprezentație, solista a anunțat duminică, la o oră destul de târzie, că s-a
îmbolnăvit. Astfel, la 8 mai, rolul Floriei Tosca a fost preluat în ultima
clipă de Martina Serafin.