De un sfert de veac, Ziua mondială a sănătății este marcată, la
noi, și printr-un concert extraordinar susținut de Orchestra medicilor „Ermil
Nichifor“, moment onorat și anul acesta așa cum se cuvine, cu Iosif-Ion Prunner
la pupitru, propunând secvențe celebre din opere.
După introducerea făcută de Carmen Munteanu, care a subliniat
faptul că anul acesta tema manifestărilor dedicate Zilei mondiale a sănătății
se referă la diabetul zaharat, citind totodată mesajul ministrului sănătății,
dr. Patriciu Achimaș-Cadariu, au vorbit Casandra Butu, reprezentantul
Organizației mondiale a sănătății, și acad. Irinel Popescu, președintele
Academiei de Științe Medicale.
A urmat prof. dr. Mircea Penescu, deopotrivă concertmaestru al
orchestrei „în halate albe“, care s-a referit la Fundația „Medicina și muzica“
pe care a fondat-o în urmă cu 25 de ani și care se implică în toate
activitățile ansamblului muzical, precizând faptul că soliștii din acea seară
sunt tineri descoperiți și promovați în concertele medicilor încă din vremea
când erau studenți, cântând acum și pe scene din străinătate.
I-am (re)ascultat astfel pe cei doi – soprana Iulia Micu în arii
din „Vecerniile siciliene“ de Verdi sau „Sylvia“ de Kálmán, și pe tenorul Ionuț
Hotea în „Faust“ de Gounod și „Italianca în Alger“ de Rossini –, aplaudați și
în duete din „Cosi fan tutte“ de Mozart, „Boema“ de Puccini sau „Rigoletto“ de
Verdi. Am remarcat în evoluția tenorului o acumulare în privința expresiei și a
manierei de abordare a stilurilor diverse, desigur ca urmare a lucrului cu
dirijori de cotă, alături de parteneri importanți din lumea operei, cu care a cântat
la Staatsoper Viena, Zürich, Monte Carlo sau Paris, dar și la Wiesbaden, unde
este angajat. Rămân însă deficiențele de ordin tehnic, „trădate“ și de riscul
de ratare a unor acute, deși, paradoxal, tocmai acestea constituie punctul său
forte, ceea ce s-a vădit din plin în special în aria de Rossini, extrem de
dificilă și solicitantă.
Desigur, potențialul ambilor soliști, calitatea timbrală și
datele naturale, precum și prezența scenică atractivă, au cucerit din nou
aplauze entuziaste, orchestra acompaniindu-i cu atenție într-un repertoriu
care, în parte, era nou și deci necesita un plus de concentrare.
Paginile vocale au alternat cu uverturi la operele „Italianca în
Alger“ de Rossini și „Nunta lui Figaro“ de Mozart, pentru ca în partea a doua a
serii să ascultăm uvertura „Hebridele“ de Mendelssohn-Bartholdy și poemul
simfonic „Preludiile“ de Liszt, reliefându-se acele partituri care au figurat,
de-a lungul timpului, în structurile de concert, mult mai conturate sub toate
aspectele. Orchestra a sunat dens și strălucitor, cu un plus de siguranță și
aplomb.
Programul s-a încheiat „în forță“, spre încântarea celor aflați
în sală, care au apreciat și frumusețea muzicii și plăcerea cu care s-a cântat
și performanțele unui ansamblu care, din 1954, este o prezență constantă în
viața noastră muzicală. Deși s-a aplaudat în picioare, de această dată nu s-a
acordat un bis, spre dezamăgirea invitaților și melomanilor care și-ar fi dorit
să se prelungească întâlnirea cu marea creație universală și cu medicii instrumentiști
ce alcătuiesc Orchestra „Ermil Nichifor“, împătimiți iubitori ai artei
sunetelor, trăind întotdeauna bucuria de a cânta pentru public și pentru ei
înșiși.
De Ziua mondială a sănătății, prin programul ales și prin
implicarea cu care au evoluat toți cei aflați pe podium, s-a dovedit, încă o
dată, că meloterapia ne face bine tuturor.