După
o perioadă destul de liniștită prin sălile de concert, se pare că
începutul primăverii aduce și o „deșteptare” mult dorită în
programele stagiunii curente. Spre exemplu, miercuri, 1 martie,
Orchestra de cameră și Corul Radio pregătit de Ciprian Țuțu au
evoluat într-un concert inedit alături de Nicu Alifantis, în
cadrul proiectul său „Simphonicu” – „o irezistibilă și
rafinată întâlnire între folk și muzica simfonică” –, în
care cantautorul și-a prezentat propriile lucrări, cântând la
chitare acustice, rezophonic, ukulele și washboard. La spectacol au
mai participat Virgil Popescu, Răzvan Mirică și Mihai Neniță.
Iar între 2 și 3 martie, Filarmonica a propus reîntâlnirea cu
șeful de orchestră american Paul Nadler și cu opusuri „mozaicate”,
partituri de Foca-Rodi (solistă soprana Irina Iordăchescu) fiind
urmate de „Recviem” de Mozart.
Coincidență
sau nu, imediat după ce reputatul dirijor Horia Andreescu a devenit
director general adjunct al Filarmonicii (la 22 februarie), afișul
simfonicelor a reînceput să fie atractiv. Astfel, între 9 și 10
martie, Camil Marinescu se va afla din nou la pupitru pentru a
continua ciclul simfoniilor de Mahler, iar la mijlocul lui Mărțișor
ne vom bucura de reîntâlnirea cu excelentul muzician Christian
Zacharias în dublă ipostază de dirijor și pianist. Vom asculta
pentru prima oară la noi în stagiunea curentă opusuri care au
figurat și în precedentele sale prezențe la Ateneu, dar în
Festivalul „Enescu” – Haydn și „Imperialul” de Beethoven
urmând să fie alăturate unei partituri de Schoenberg, ceea ce va
fi o noutate.
Dar
până atunci, la 8 martie va avea loc, pe același podium, recitalul
pianistei Ilinca Dumitrescu, avându-l ca invitat pe fagotistul
Vasile Macovei, într-o seară sub genericul „Bijuterii muzicale”.
Pagini romantice compuse de Schumann, Ceaikovski, Grieg, Mendelssohn
și Rahmaninov vor alterna cu piese de secol XX – de la Sibelius,
Prokofiev, Debussy, Sinding, Villa-Lobos, Ginastera, Jora, Ion
Dumitrescu și Theodor Grigoriu, până la Giucci, Scott sau Guang.
Un mozaic menit să răspundă gusturilor și preferințelor diverse,
reflectând și o opțiune repertorială „mai altfel” a
interpretei față de structura programelor sale din anii trecuți.
Opera
comică pentru copii a oferit, la mijloc de februarie, o premieră
dedicată copiilor, iar la 8 martie – desigur dorind să onoreze
Ziua femeii – teatrul și-a programat să surprindă printr-un
spectacol care iese din tiparele cerute, adresându-se de această
dată „doamnelor și domnișoarelor”. Este vorba despre
spectacolul „Historia de un amor”, în care orchestra, cu
Gheorghe Iliuță la pupitru, va aborda piese cu specific spaniol și
sud-american, semnate de Gardel, Velasquez sau Piazzolla, soliști
fiind soprana Raluca Oprea, pianista Ioana Maria Lupașcu, dar și
dansatorul argentinian Lucas Molina. Va fi rândul mămicilor și
bunicilor să fie răsfățate cu melodii cuceritoare, pe care cu
siguranță le pot asculta și cei mici – pentru că „Besame
mucho”, „Libertango” sau „Oblivion” sunt șlagăre pentru
orice vârstă. Ele vor fi prezentate în orchestrația semnată de
Ioan Dobrinescu – un dar frumos, generos și melodios pentru
doamne.