Newsflash
Cultură

Primul muzeu din lume dedicat unei pictoriţe

Primul muzeu din lume dedicat unei pictoriţe
   Pe malurile râului Wezer, nu departe de Marea Nordului, se află Bremen (Freie Hansestadt Bremen), unul dintre cele trei oraşe-stat ale Germaniei, alături de Berlin şi Hamburg. Oraşul împreună cu portul său, aflat la 60 de kilometri depărtare, formează Landul Brema, cel mai mic din cele 16 landuri federale germane. Prima atestare documentară datează din anul 782; cinci ani mai târziu, Carol cel Mare înfiinţează un episcopat şi transformă oraşul într-un punct de sprijin pentru regat în nordul Europei. Favorizat de vecinătatea şi legătura cu marea, Bremen va fi timp de secole un important centru comercial independent. Simbolul de oraş liber este considerat de secole statuia lui Roland, cavalerul medieval din piatră postat în 1404 în faţa clădirii (la fel de vechi) a primăriei. Credinţa că oraşul va fi de sine stătător atât timp cât statuia lui Roland va veghea asupra lui se mai păstrează încă şi, pentru orice eventualitate, în pivniţa primăriei se află încă o statuie, de rezervă.
   În afară de atributul de oraş-stat, Bremen este considerat un oraş tolerant, în care este loc pentru fiecare. Basmul „Muzicanţii din Bremen“, scris de fraţii Grimm, se bazează pe două poveşti culese din vecinătatea orăşelului Paderborn, din nordul Westfaliei. Patru animale – un cocoş, o pisică, un câine şi un măgar – care, bătrâne fiind, cu dizabilităţi şi devenind nefolositoare în ochii stăpânilor, urmau să fie ucise. Animalele reuşesc să fugă, întâlnindu-se întâmplător pe drum, iar la propunerea măgarului pornesc prin pădure spre Bremen, unde doreau cu orice preţ să devină muzicanţi. Noaptea şi-o vor petrece într-o casă ce aparţinea unor tâlhari, unde cele patru animale reuşesc să sperie hoţii, care fug din casă şi lasă sălaşul animalelor. Statuia lui Gerhard Marcks (1953) cu cele patru animale din poveste, unul în spatele altuia, este considerată simbolul de oraş tolerant şi deschis oricăror iniţiative. Numai aşa s-ar explica cum de patru animale, lipsite de muzicalitate, pe deasupra bolnave şi bătrâne, au reuşit să devină în Bremen muzicanţi apreciaţi; pe deasupra, se speculează că acest lucru ar fi fost posibil deoarece locuitorii Bremenului ar fi fost atât de afoni încât să considere răgetul unui măgar, lătratul unui câine, mieunatul unei pisici şi cântatul unui cocoş... muzică de calitate. Această poveste veche circulă în multe variante, în Europa, dar şi în Africa şi în Asia, fără să îşi fi schimbat mesajul: oricine merită a doua şansă şi se poate face folositor, mai ales în echipă.
   Oricum ar fi interpretată povestea, „Muzicanţii din Bremen“ şi-au adus cu siguranţă contribuţia la dezvoltarea culturală a oraşului, chiar şi a landului Brema. O plimbare pe străzile din centrul vechi este în sine o vizită într-un muzeu în aer liber; faţadele în stil gotic şi renascentist au fost renovate cu mare grijă. Muzee de istorie, de artă medievală şi contemporană, numeroase galerii adăpostesc ce nu poate fi expus în aer liber. Printre acestea se află şi primul muzeu din lume dedicat unei pictoriţe.
   Paula Modersohn-Becker (1876–1907) s-a născut la Dresda, într-o familie interesată să dezvolte capacităţile intelectuale şi culturale ale celor şapte copii. Din 1888, familia se mută la Bremen şi Paula primeşte lecţii de pictură, continuate apoi în Anglia, în timpul unui sejur lingvistic. La 22 de ani, Paula descoperă colonia artistică din Worpswede, un sat nu departe de Bremen, considerat refugiul oamenilor de cultură din regiune. Aici se stabilise din 1889 un grup de artişti, nu numai pictori, inspiraţi de Şcoala Franceză şi de impresionism. Printre ei, Frits Mackenson (de la care va lua lecţii de pictură), Rainer Maria Rilke (cu care va lega o prietenie strânsă şi care îi va dedica un poem) şi Otto Modershon (pictor peisagist, cu care se va căsători, în cele din urmă). Dar Paula Modersohn-Becker nu se va mulţumi cu ce a văzut şi învăţat în Worpswede şi se va duce în câteva rânduri la Paris, pentru a simţi pe viu varietatea expresioniştilor. Lecţiile de pictură de la Şcoala de Arte Frumoase o vor ajuta să-şi definitiveze stilul şi să devină unul dintre cei mai importanţi reprezentanţi ai expresionismului timpuriu. La Paris va vizita expoziţii şi va deveni admiratoarea lui Paul Cézanne şi a altor postimpresionişti, printre care Vincent Van Gogh, Paul Gauguin, Fauve şi Jean-FranÎois Millet, a căror influenţă se poate vedea în unele din picturile sale. Opera sa este constituită din portrete (şi multe autoportrete – se va picta pe sine toată viaţa), peisaje şi naturi moarte inspirate din viaţa de la ţară, din jurul Worpswede. După o ultimă escapadă la Paris, se va întoarce în 1907 împreună cu soţul ei la Worpswede unde va deceda subit, după o naştere laborioasă, la vârsta de 31 de ani. Despre ultima perioadă a vieţii sale se ştie prea puţin. Cauza morţii se presupune a fi fost o embolie pulmonară, afecţiune semnalată pentru prima oară de medicul german Rudolf Virchow în 1859, dificil de diagnosticat chiar şi astăzi.
   Pentru a ilustra viaţa şi opera acestei pioniere a artei moderne, în Bremen a fost construită special o clădire, în 1927, în stil expresionist, pe celebra Böttcherstrasse: Muzeul „Paula Modersohn-Becker“, primul din lume dedicat unei pictoriţe. Ideea înfiinţării şi finanţarea muzeului îi aparţin lui Ludwig Roselius, admirator şi colecţionar al unui mare număr din operele artistei. Acest comerciant de cafea (inventatorul cafelei decofeinizate) a investit în renovarea străzii Böttcherstrasse, de numai 100 de metri lungime, şi a transformat-o într-o stradă monument, cu un stil arhitectonic propriu, „Brick Epressionism“, cu sprijinul lui Bernhard Hoetger (1874–1949), sculptor, pictor şi arhitect. El a proiectat Muzeul „Paula Modersohn-Becker“, care adăposteşte mare parte din lucrările artistei, şi este cel care a inspirat-o pe Paula Modersohn-Becker să meargă în Worpswede.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe