Newsflash
Interviuri

POSIBIL ȘI ÎN ROMÂNIA. EVALUAREA PACIENŢILOR LA DISTANŢĂ

de Florentina Ionescu - aug. 20 2021
POSIBIL ȘI ÎN ROMÂNIA.  EVALUAREA PACIENŢILOR LA DISTANŢĂ

Horaţiu Ioani, medic primar neurochirurgie, a înfiinţat o platformă online, intitulată MediCentrum, care pune în legătură directă medicii și pacienţii. Prin intermediul ei, pacientul poate să ceară și un second opinion.

ioani
Horaţiu Ioani, medic primar neurochirurgie

Cum v-a venit ideea de a crea MediCentrum?

A fost o idee apărută din necesitate. Drumul pe care pacienţii erau nevoiţi să-l parcurgă respectând anumite etape pentru a ajunge la un medic – să ajungă la investigaţii, să fie văzuţi de un medic, după care să fie văzuţi de alt medic și așa mai departe – mi se părea foarte lung. Adică de la momentul simptomelor, până la momentul rezolvării lor, trecea foarte mult timp, pentru că era greu să ajungă de la un specialist la altul și apoi la investigaţii. Atunci am creat această platformă prin care pacienţii să poată contacta foarte ușor un medic, și apoi medicul, odată ce-a primit acest pacient prin platformă, să poată să-l trimită către alţi colegi, către anumite investigaţii și, în același timp, să facă parcursul pacientului.

Ce v-a inspirat să creaţi această soluţie?

Ce m-a inspirat a fost modul în care un pacient parcurgea etapele de diagnostic și tratament în spitalele din Anglia, unde am lucrat. Asta a fost cumva validarea faptului că nu visez cai verzi pe pereţi și că lucrurile se fac într-un anumit fel, astfel încât pacientul să primească rapid un sfat medical. Cât despre ceea ce m-a inspirat pe partea de utilizare în România și [ca] mod de lucru, pot să spun că, într-adevăr, prin platforma MediCentrum un pacient poate să ceară un second opinion odată ce i s-a spus că are nevoie de o operaţie sau de o procedură mai invazivă. Mulţi pacienţi caută o validare a acestui plan sau pot să înţeleagă, să vadă că pot fi și alte puncte de vedere. De asemenea, prin platformă, un pacient poate să ceară și o primă opinie. Adică și-a făcut niște analize și vrea să i se spună ce reprezintă acele analize și să ia legătura cu un medic. Asta nu înseamnă că totul se petrece prin platformă.

Explicaţi-ne.

Medicul, în urma discuţiei cu pacientul – și asta e foarte important de menţionat – poate să decidă că pacientul trebuie văzut fizic și să-l cheme la cabinet. Deci nu este o platformă care să zică „Bun, ai venit aici, aici rămâi!”. Nu. Medicul, până la urmă, decide. Și noi, ca medici, primim telefoane de la pacienţi care ne cer câte un sfat. Unele sfaturi poţi să le oferi după ce vezi niște documente și ai o discuţie cu pacientul, dar pentru altele efectiv [trebuie să] chemi pacientul la cabinet. Dar platforma îţi oferă această posibilitate de contact iniţial. După care, relaţia cu medicul decurge în direcţia în care acesta consideră că ar fi cel mai potrivit.

Cum aţi identificat nevoile pacienţilor pentru aceste servicii?

Păi, în primul rând, pacienţii mă contactau. Și îi contactau pe colegii mei, cerându-le o formă de evaluare a unui caz pe baza unor documente trimise. Nu cred că este medic pe faţa acestui Pământ care să nu fi primit un RMN pe e-mail sau pe WhatsApp sau niște analize pe SMS cu întrebarea: „Le-am făcut pe acestea. E grav?”. Și practic asta a fost, să zicem, validarea ideii. Adică toată lumea primește bilete de trimitere și alte documente... Eu vorbesc despre faptul că, de câte ori mă duc la câte un eveniment, de o formă sau alta, tot timpul apare cineva care zice: „Ah, sunteţi medic? Păi și-a făcut un văr niște analize. Pot să vi le trimit pe WhatsApp să le vedeţi un picuţ? Că se simte rău de vreo trei luni” (râde). Și în contextul ăsta, lucrurile deja se făceau. Ceea ce face MediCentrum este să standardizeze modul în care decurge această interacţiune. Reinventăm interacţiunea medicală sau modul în care medicul se uită pe fișa medicală a pacientului și standardizăm acest proces de trimis documente, ne asigurăm că sunt toate trimise, modul în care medicul se uită peste ele. Cam asta a fost validatorul. Oamenii erau doritori de evaluări.

Cum aţi descrie MediCentrum în câteva cuvinte, din perspectiva avantajelor pentru pacienţi și pentru medici?

Pentru pacienţi, e o soluţie rapidă și sigură de a contacta un medic. Eventual să zic că e o soluţie rapidă și sigură de a contacta un medic de orice specialitate, iar pentru medic, o soluţie rapidă, sigură și controlabilă de a monitoriza parcursul clinic al unui pacient.

Care au fost provocările în ceea ce privește finanţarea necesară pentru fondarea platformei?

Să zicem așa, într-un fel mai delicat, că suntem săraci (râde). Deci, cu finanţarea... Am avut un proiect-pilot, pe care l-am mai avut pe zona de neurochirurgie și oncologie. Și cu acel proiect-pilot am aplicat pentru o finanţare prin fonduri europene și am depus un proiect care a fost finanţat. Am primit o finanţare prin programul care se numește StartupCentrum. Eu sunt din Sibiu, și acest program de tip startup se adresa celor care întemeiază business-uri și în zona asta, dar și în alte domenii, în regiunea geografică respectivă. Asta a fost cu finanţarea. Și-acum avem un cashflow care ne menţine pe linia de plutire, nu ne îmbogăţim. Și suntem în discuţii cu diferite entităţi pentru alte surse de finanţare.

poza siteDenumire: MediCentrum
Istoric: Platforma a fost lansată în anul 2019 de medicul Horaţiu Ioani.
Probleme abordate:
• Dificultatea accesului la servicii medicale a pacienţilor care nu locuiesc în orașele mari;
• Lipsa unei păreri medicale avizate în momentele de criză;
• Colaborarea dificilă dintre medicii cu specializări diferite sau din centre diferite;
• Lipsa educaţiei pacienţilor în ceea ce privește telemedicina.
Descriere soluţie: Platforma online MediCentrum pentru evaluarea pacienţilor la distanţă. MediCentrum poate facilita o a doua opinie sau o primă evaluare la un medic. Pacienţii care solicită o evaluare completează un formular, unde răspund unui chestionar cu întrebări care se adresează în mod obișnuit la orice consultaţie, în cabinet sau pe holurile spitalelor: istoric, simptome etc. Apoi încarcă documentele medicale existente, inclusiv pe cele ce ţin de imagistică, și selectează medicul și specialitatea cărora li se adresează. Medicul primește notificare, studiază dosarul, obligatoriu sună pacientul, apoi formulează concluziile într-un raport pe care-l trimite pe e-mail.
Avantaje pentru medici:
• Colaborarea mai facilă cu medici din alte centre sau cu alte specializări;
• Telemunca (posibilitatea de a lucra remote);
• Creșterea numărului de pacienţi;
• Comunicarea mai facilă cu pacientul;
• Comunicarea mai facilă cu medicii din alte centre, posibilitatea de a obţine o a doua părere;
• Gestionarea mai ușoară a dosarului pacientului.
Planuri pentru 2021-2025:
Consultaţii în platformă decontate de CNAS, la preţuri juste.


Notă autor:

Material realizat cu sprijinul FreshBlood HealthTech

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe