Autentificare

Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!

Căutare:

Căutare:

Acasă

Stigmatizare

Viața Medicală
Prof. dr. Peter MANU miercuri, 31 iulie 2013

Faptele reprobabile fac tot mai mult obiectul emisiunilor de ştiri – şi nu doar în România. Sunt însă situaţii în care făptuitorii au un istoric medical cu internări şi diagnostice psihiatrice. În aceste cazuri, mass-media generaliste au tendinţa de a accentua latura medicală a cazului, emiţând totodată şi „verdicte“ asupra discernământului celor în cauză. Stigmatizarea pacienţilor psihiatrici nu este specifică României, dar ce ar putea face ţara noastră pentru a combate astfel de atitudini? (Dr. A. M.)

 

   Cunoaşteţi, desigur, tablourile reproduse alăturat. Primul este Arestarea lui Christos, opera din 1602 a lui Michelangelo Merisi da Caravaggio, acum la National Gallery of Ireland din Dublin. Al doilea este Cina cea de taină, parte din seria despre viaţa Mântuitorului pictată de Carl Bloch între 1868 şi 1879 pentru Capela Regală de la Palatul Frederiksborg din Hillerod, Danemarca. Cronologic, prima scenă îi urmează celei de-a doua la distanţă de câteva ore. Sărutul lui Iuda îl identifică pe Isus soldaţilor romani. În mai puţin de o zi, amândoi vor muri: Iisus pe cruce, Iuda de propria mână. În Cina cea de taină, Iuda se desprinde de Iisus şi de grupul discipolilor şi iese din scenă pentru a plănui trădarea.
Să ne apropiem. Isus ne este arătat, de Caravaggio şi Bloch, în acelaşi fel: senin, pentru că ştie de unde vine şi unde se duce. Are părul castaniu, lung, despărţit la mijloc. La Iuda însă, reprezentările sunt diferite. În tabloul lui Caravaggio, Iuda poate părea fratele mai mare al lui Iisus, Caravaggio - "Arestarea lui Christos" (1602)îmbrăţişându-l înainte de o despărţire; par din aceeaşi familie, cu părul şi barba de aceeaşi culoare. La Bloch, Iuda e departe de Iisus. Şi e singurul bărbat din imagine care are părul roşu. De un roşu intens, ca să nu existe niciun dubiu că Iuda este celălalt. Şi că celălalt, în ce îi priveşte pe cei care sunt lângă Iisus, este evreul. Iar faptul că toţi cei din tablou sunt evrei care sărbătoresc, ca în fiecare an, Ieşirea, e trecut repede cu vederea.
   Părul roşu al lui Iuda din tabloul lui Carl Bloch reprezintă stigmatizarea evreilor din Europa în secolul asimilării. De-a lungul timpului, alţii au fost stigmatizaţi pentru credinţele lor religioase, culoarea pielii, accent, caracteristici anatomice sau fiziologice. Cuvintele care stigmatizează indică faptul că valoarea socială a acestor oameni este mai mică decât a grupului care-i numeşte în acest fel. Se creează astfel un stereotip negativ, menit să oblitereze frica de celălalt, care este, de fapt, explicaţia stigmatizărilor.
   Mă veţi întreba, poate, care e legătura dintre părul roşu al lui Iuda şi stigmatizarea bolnavilor psihiatrici. Răspunsul trebuie căutat în diferenţa dintre epocile în care au pictat Caravaggio şi Bloch. În Italia secolului XVII, evreii erau în ghetou; ştiuţi, dar nevăzuţi şi „la locul lor“. În secolul XIX, în Europa Centrală şi de Vest, evreii capătă dreptul de a părăsi ghetoul şi intră în competiţie cu populaţia majoritară. Nu mai sunt invizibili, au venit „printre noi“, dar sunt diferiţi de „noi“. Aşa că îi privim cu frică şi dispreţ. Ne ţinem cât mai departe de ei şi ne bucurăm când pleacă dintre noi. Absolut la fel este relaţia corpului social astăzi cu bolnavii psihiatrici gravi, mai ales cei cu schizofrenieCarl Bloch - "Cina cea de taină" (1876) şi alte sindroame psihotice, ghetoizaţi în spitale imunde, în România, până în anii ’80. Prinsă în iureşul dezinstituţionalizării, România post-Târgovişte a „eliberat“ o parte dintre aceşti bolnavi, care, iată, sunt „printre noi“. Nu-i înţelegem şi ne sperie.
   „L’enfer, c’est les autres“ spune Garcin, laşul, în Huis Clos. Îmi pare rău că trebuie să o spun, dar stigmatizarea pacienţilor psihiatrici va continua atâta vreme cât în România va fi mai mult întuneric decât lumină şi mai multă frică decât curaj.

 

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 180 de lei
• Digital – 115 lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC