Newsflash

Conversația despre calitate

de Adrian GHEORGHE - sept. 30 2016
Conversația despre calitate
    Nu s-ar îndoi nimeni că serviciile de sănătate trebuie să fie de o calitate suficientă astfel încât să producă efectele terapeutice scontate. Despre ce anume înseamnă calitatea în sănătate și cum se poate măsura aceasta la nivelul sistemelor de sănătate și la nivelul furnizorilor de servicii s-a scris consistent în literatura de specialitate a ultimelor trei decenii. Implementarea e încă și mai grea decât măsurătoarea. Se ridică, așadar, întrebarea: „Cum poate fi îmbunătățită în mod sistematic calitatea serviciilor medicale?“ Ce abordări și metode sunt susținute de dovezi că ar conduce la creșterea calității serviciilor medicale?
    Dezbaterea poate fi sintetizată în două mesaje, unul bun și altul mai degrabă descurajant. Vestea bună este că arsenalul de metode pentru îmbunătățirea calității este bogat și decent garnisit cu studii care evaluează performanțele acestor metode. Taxonomiile aferente sunt ample și cuprind (fără a se limita la): stimulente financiare și non-financiare pentru management și personalul medical; acreditarea furnizorilor de servicii și a unităților de învățământ medical; licențierea și relicențierea personalului medical; raportarea publică a datelor privind performanța; educația continuă a personalului medical; tehnici de management al organizației centrate pe calitate. Vestea mai puțin bună este că cele mai multe dovezi se referă la impactul pozitiv al acestor metode asupra indicatorilor de structură și de proces, mai puțin asupra indicatorilor de rezultat. E destul de clar, de exemplu, că toate aceste metode cresc complianța cu protocoalele clinice, îmbunătățesc volumul și acuratețea informațiilor colectate rutinier privind activitatea clinică sau îmbunătățesc atitudinea resurselor umane din sănătate asupra importanței încorporării standardelor de calitate în activitatea de zi cu zi.
    Totul bun și frumos, dar câte vieți sunt sau pot fi salvate de pe urma îmbunătățirii calității serviciilor? Câte accidente vasculare prevenite, câte infecții descoperite la timp și tratate corect? Din perspectiva dovezilor disponibile, lucrurile încep să capete nuanțe de gri pentru majoritatea metodelor. Pentru fiecare studiu cu rezultate promițătoare există cel puțin un alt studiu care nu arată niciun efect. În plus, magnitudinea efectelor pozitive este, în general, modestă. Activitatea de licențiere a personalului medical este, probabil, cel mai bine susținută de dovezi; pentru celelalte, lucrurile sunt ambigue. De exemplu, pot avea efecte pozitive într-o arie terapeutică, dar nu în alta. Câțiva factori explică parțial starea de fapt: întâi, mult mai multe studii au măsurat până în prezent doar indicatori de proces decât indicatori de rezultat – net mai convenabil logistic. Apoi, vorbim despre intervenții complexe cu un lanț cauzal adesea lung și sinuos până la impact, ceea ce face ca implementarea să varieze consistent de la un context la altul. Standardele de acreditare din România nu sunt aceleași cu cele din Ungaria, nici nivelul bazal nu este același – poftim de compară efectele acreditării spitalelor. Mai departe, aceeași complexitate face ca metodele tradiționale de cercetare experimentală să fie puțin echipate pentru a surprinde întreg contextul; este nevoie, așadar, de tehnici de evaluare pe măsură de complexe, care se concentrează asupra legăturii dintre proces și rezultat, nu doar asupra rezultatului sec. Drept dovadă, există un singur studiu randomizat comparând indicatori de performanță ai spitalelor acreditate cu spitale neacreditate, și acela desfășurat în Africa de Sud, la sfârșitul anilor ʼ90, fără rezultate concludente.
    Avem de purtat o discuție dură despre calitatea serviciilor de sănătate, despre asta nu se îndoiește nimeni. De unde s-o începem, pentru că încă nici nu am început-o? Ne-am lămurit colectiv pe parcursul ultimului an că va fi o discuție dură, e un dat pe care ni l-am asumat cum am putut. Dacă e să ne luăm după experiențele altor țări, în schimb, va fi nu doar o discuție dură, ci și una lungă, care va transcende cabinete și administrații. Dovezile – experiențele altora, din nou, pentru că noi încă n-am început – arată că nu există nicio soluție garantată, niciun model care dă rezultate imediat și este gata de transferat. Dimpotrivă, beneficiile sunt modeste pe toți indicatorii și greu de susținut dincolo de primii ani fără o aliniere exemplară a tuturor politicilor din sănătate. Exemplu: treci oamenii prin programe de pregătire, începi să vezi rezultate după un an-doi, apoi îi rotești pe post sau între instituții (asta dacă nu îți pleacă singuri) și ți-ai pierdut timpul. Așadar, dintr-un foc, fără coordonare cu finanțarea, investițiile și politicile de resurse umane, nu obții nimic. Pentru a obține impact rapid și de masă, se cere un efort pe măsură. Un exemplu tot din Africa de Sud, care a scăzut rata mortalității materne cu 15% în cele mai slab performanțe douăsprezece districte în doar câțiva ani ca urmare a unui program intens de training și testare continuă pentru medici, moașe și asistenți medicali în toate unitățile sanitare; în total, peste trei mii de oameni pregătiți în doi ani, cu sute de formatori aduși de la centrul de excelență OMS de la Liverpool School of Tropical Medicine. Dacă știi ce vrei și chiar vrei, se poate.
    Altfel, domeniul rămâne dominat de empiricism și pragmatism, de încercări, ajustări și corecții permanente. În acest moment, avem un vocabular sărac. Autoritatea de Management al Calității în Sănătate, dincolo de faptul că este încă la început, auditează doar sistemele care pot conduce la un act medical de calitate, nu calitatea actului în sine. Despre audituri clinice încă nu se pune problema – în era dovezilor, medicina se încăpățânează să rămână o artă. Transparența datelor de activitate a spitalelor e bifată scriptic, însă într-un format opac, greu de folosit de toată lumea –pacienți, manageri și decidenți, drept urmare nu produce efecte. Mecanismul de feedback al pacientului oferă rezultatele cunoscute – totul e mirific, dar puțin credibil. În cele din urmă, sistemul de management al informațiilor în sistemul sanitar rămâne fragmentat și opintit. Dincolo de proiectele punctuale, fără un sistem informațional funcțional (înrudit, dar diferit de sistemul informatic) nu se poate vorbi de inițiative de creștere a calității serviciilor la nivel de sistem. Oricând va începe conversația, stadiul ei incipient și baseline-ul dezastruos ne obligă să privim dincolo de Europa pentru a găsi exemple de nivelul nostru. Putem visa liniștiți la schemele de plată în funcție de performanța din Marea Britanie și Olanda: sunt puțin relevante pentru noi pentru că nu avem încă sistemele și cultura organizațională care să susțină componentele tehnice ale schemei. Putem privi cu încredere, în schimb, către țări „din lumea a treia“ precum Rwanda sau Cambodgia, care sunt deja la a doua generație de programe de plată în funcție de performanță, cu accent punctual pe calitate. S-ar putea să și învățăm câteva lucruri dacă nu le privim de sus.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe