Newsflash

Absolvenții

de Prof. dr. Mircea Ioan POPA - sept. 25 2015
Absolvenții
     Cum suntem încă în perioada în care mulți dintre colegii din ultimul an de facultate continuă să aibă emoții legate de examenul de licență, redau în cele ce urmează o parte dintr-un mesaj primit de curând. De multe ori feedbackul te întărește să continui (cum poate funcționa ceva, orice, în lipsa lui?).
     Iată mica istorisire: „Vreau să vă spun că mi-a plăcut foarte mult articolul dv. despre lucrarea de licență. Involuntar, îmi amintesc povestea mea. Băiat serios și consecvent, am luat titlul lucrării de licență la [...], după ce am făcut în anul cinci stagiul respectiv. Îmi plăcea și specialitatea în sine, dar și medicul cu care ar urma să lucrez. Totul bine și frumos, doar că, odată ce s-a încheiat practica de vară, timp în care comunicam zilnic cu acel medic, s-a rupt și comunicarea. Apeluri ratate, mailuri nerăspunse. Înțeleg că poate exista o doză de «stat pe la uși», dar, dacă este ceva ce urăsc, este să pierd timpul. M-a durut sufletul când am citit despre studenta din articolul dv. care nu a putut finaliza lucrarea de licență pe medicină de laborator în timp util.
     Lipsa aceasta de comunicare m-a determinat să mă orientez către pasiunea mea, într-un alt domeniu, chirurgical. Am beneficiat de comunicare și susținere din partea medicului respectiv, mai ales la partea de statistică, în care sunt «analfabet medical». Ca un mic amuzament, la prezentarea lucrării, îmi amintesc că aveam emoții atât de mari încât, la finalul prezentării, am mulțumit și m-am dus glonț pe scaun, fără să mai dau ocazia comisiei să adreseze câteva întrebări, așa cum este normal.
     Concluzia: comunicarea cu coordonatorul lucrării este esențială, aș spune chiar mai importantă decât pasiunea pentru subiectul lucrării de licență. Ca student (cu bun simț și serios), să simți că există o persoană care te tratează cu înțelegere și te încurajează valorează enorm, îți dă energie și motivație pentru zile întregi, chiar dacă respectivul medic scapă doar un «Hai, că o să iasă bine, o să vezi, apucă-te de treabă și ne auzim pe mail când ai întrebări»“.
     Am citit, m-am gândit, sunt de acord. Cuvintele actualului coleg mi-au mers la suflet. Da, așa ar trebui să fie; da, comunicarea este esențială și reprezintă o dovadă de colegialitate.
     În săptămâna care a trecut i-am putut admira pe cei doi absolvenți care ne-au însoțit în periplul căutării pacienților cu hidatidoză în satele românești, în cadrul proiectului HERACLES. Mi-am adus aminte cum îi priveam împreună cu soția mea și cu toți ceilalți colegi, cum ne bucuram de entuziasmul lor într-o perioadă când alții poate că stăteau și învățau, dar ei preferau să fie „în mijlocul evenimentelor“ și nu doar atât. Cu entuziasm! Au venit cu mașina personală, pe care o încărcau până la refuz de fiecare dată. Erau peste tot, ajutau oriunde simțeau că este nevoie. Se urcau la volan pentru a duce pacienții dintr-un loc în altul (au fost zile în care echipa se împărțea, lucra în sate diferite și era necesar ca pacienții să fie transportați pentru recoltarea de sânge, repetarea ecografiei și înregistrarea imaginii pe calculator). De fiecare dată, tinerii noștri colegi erau atenți și aduceau tot la început și strângeau tot la finalul zilei. Făceau „bară de protecție“ în fața agresorilor, parcă erau într-o echipă de rugby. Sunt imagini pe care doar pe teren le poți simți. Au fost momente în care sătenii se înghesuiau peste puteri, când se apropiau de măsuța la care fetele înregistrau și încercau să dea explicații pentru un consimțământ informat în mijlocul unui „puhoi“. Au fost chiar și momente în care a fost necesară intervenția poliției locale.
     Tinerii au dat dovadă de respect pentru noi și munca noastră, ceea ce ne-a întărit, deși noi ne gândeam la ei întâi ca la niște copii ce ar trebui protejați. În deplasarea noastră, am fost însoțiți de mai mulți copii (din aproape toți anii de facultate) și nu aș dori ca vreunul să se considere mai prejos; toți au fost admirabili, adevărați colegi, însă acum, la momentul încheierii nu doar a anului universitar, ci a unui întreg ciclu, am ales să amintesc colegii absolvenți. I-am admirat și la prezentarea lucrării de licență. Nu doar eu, ci patru dintre colegii mai mari am ales ca, în acea dimineață, să fim alături de ei (deși probabil că nu sunt prea multe exemple în acest sens, în toată universitatea). Ei prezentau, iar între auditori (și susținători) se aflau colegii din timpul deplasărilor HERACLES.
     Acesta este un exemplu de colegialitate. Nu trebuie să fim mari sau mici, ca vârstă, ca funcție, ca poziție în societate. Putem fi colegi. Putem rupe barierele și putem uita că există diferențe pentru că, de fapt, nu există. Într-o societate în care am aplica ceea ce s-a spus și s-a demonstrat că este bun, colegialitatea ar ajunge să primeze, iar rezultatele ar deveni vizibile și de folos pentru toți, chiar și pentru cei care se gândesc mai ales (sau doar) la persoana proprie. De aproape trei decade, mă îngrozesc văzând că oamenii nu realizează că, atunci când fac un lucru bun și frumos, acesta se întoarce înspre ei în același mod; iar dacă procedează dimpotrivă, întrețin un cerc vicios care nu se poate rupe mai apoi fără efort. Profesionalismul, știința, cunoașterea, credința, colegialitatea s-ar putea îmbina atât de frumos în misiunea medicală!
     Poate că felul în care sunt în prezent unii doctori tineri (dar nu numai) este rezultatul direct al felului în care s-au purtat cu ei profesorii, asistenții, colegii de-a lungul facultății și rezidențiatului. Nu cred că „vina“ este justificată: un student bun, un om bun ignoră majoritatea răutăților cu care se întâlnește, încearcă să le schimbe, iar dacă nu reușește, nu le lasă să îl afecteze până la schimbarea propriului caracter. Ideea de a face altora mai departe „ce mi-au făcut alții mie“ este o dovadă de lipsă profundă de colegialitate, de umanitate. Sper ca studenții mei să crească și să nu urmeze niciun exemplu negativ întâlnit în pregătirea lor. Pentru aceasta este nevoie de crearea unei rețele de oameni „altfel“, dornici să facă lucrurile cum trebuie.
     Clasica remarcă „nu putem noi schimba sistemul deja denaturat“ trebuie să dispară. Dacă nici tinerii nu pot să schimbe sistemul, cine să o mai facă? Nouă, celor mai mari și cu experiență mai multă, ne revine datoria de a-i îndruma și de a le forma setul de valori necesar pentru reușită. Nu trebuie să ne purtăm cu ei de parcă le-am dori să treacă prin aceleași greutăți prin care am trecut și noi. Deseori este frustrant când unii tineri îi tratează cu desconsiderație pe cei care doresc să îi ajute, însă nu trebuie să generalizăm, nici să deznădăjduim, ci să lucrăm mai departe cu cei receptivi. Puțin câte puțin, cu fiecare om câștigat de partea binelui, sistemul poate fi schimbat.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe