Newsflash
Cultură

Mărțișoare muzicale

de Anca FLOREA - mar. 24 2017
Mărțișoare muzicale
     Poate întâmplător, sau nu, la București au avut loc, în acest început de primăvară, două manifestări dedicate, într-un fel sau altul, auzului. Forumul cultural austriac a invitat, în zilele de 1 și 2 martie, în ambianța teatrului „Apollo 111”, la concertele susținute deFranz Hautzinger și Isabelle Duthoit în „Săptămâna sunetului”, propunându-și să combine suflul în instrumente – trompetă și clarinete – cu cel solicitat în cântul vocal, într-o „scriere sonoră abstractă și improvizată”; iar Orchestra PFA a fost ascultată de cei care au dorit să descopere felul în care ansamblul „practică cercetarea și crearea muzicii la modul paraacademic și aplicat-independent”. Formularea „sună” poate mai complicat, dar organizatorii au invitat potențialii spectatori să transceandă împreună cotidianul și să guste „noi orizonturi experimentale ale sunetului”.
   Cu siguranță mai accesibilă și pe înțelesul iubitorilor genului, seara oferită, la sala Radio, de Big-Band-ul Radio condus de Ionel Tudor în seria „Jazz pe românește”, dedicată în prima parte memoriei compozitorului Adrian Enescu, a adus, după pauză, o întâlnire cu Nadia Trohin și cu Mircea Tiberian, Nicolas Simion, Cătălin Milea, Sorin Romanescu sau George Natsis sub semnul campaniei „Auzul e un dar – nu-l ignora”. Prin această campanie se promovează un program de screening auditiv la nivel național în rândul nou-născuților. Tot pe acel podium a avut loc duminică o (re)întâlnire unde interpretul Gavril Prunoiu a fost sărbătorit la 75 de ani de viață și o jumătate de veac de activitate solistică printr-un program susținut de Orchestra de muzică populară Radio.
   Pe de altă parte, anticipând Ziua femeii, formația „Archaeus” a susținut, la Muzeul „Enescu”, un concert alcătuit exclusiv din piese semnate de compozitoare aparținând mai multor generații – Adina Sibianu, Myriam Marbe, Carmen Petra Basacopol, Violeta Dinescu, Mihaela Vosganian. S-a continuat, astfel, un proiect rezervat creatoarelor de la noi, ajuns deja la al treilea episod.
   La Iași, în ziua de 8 Martie, doamnele și domnișoarele care au trecut prin centrul orașului au primit flori din partea directorului general interimar al Operei, tenorul Cosmin Marcovici, însoțit de maestrul de balet Sergiu Cotorobai și de șeful orchestrei Silviu Butnaru. Le-au adresat, cu această ocazie, și invitația de a intra în sala teatrului pentru a urmări spectacolele incluse în repertoriul curent.
  Din păcate, în tot acest amalgam de evenimente primăvăratice, lumea muzicală a primit vestea stingerii din viață a reputatului dirijor italian Alberto Zedda, cu ani în urmă aplaudat și la București, cunoscut pentru „specializarea” în creația rossiniană; în acel 6 martie se afla chiar la Pesaro, orașul natal al lui Gioachino Rossini. La 2 ianuarie împlinise 89 de ani. Cu o zi înainte, vestitul bas german Kurt Moll plecase într-o altă lume – la 11 aprilie ar fi aniversat 78 de ani. Sunt goluri enorme lăsate de artiști cu o anvergură unanim elogiată de-a lungul vremii, personalități a căror amintire rămâne în memoria celor care au avut privilegiul de a-i aplauda „pe viu” sau în înregistrări de referință.
   Viața merge însă mai departe, așa încât probabil că parte din melomanii noștri și-au cumpărat bilete fie la Opera din București, pentru a vedea recenta montare a baletului „Romeo și Julieta” de Prokofiev (10 martie, 12 martie și 23 aprilie) – excelentă și surprinzătoare –, fie la Staatsoper Viena, unde, în zilele de 18, 21 și 25 martie, se cântă „Faust”de Gounod. Un spectacol interesant și prin apariția sopranei Anita Hartig în rolul Margareta și prin revenirea la pupitru a apreciatei Simone Young și prin surpriza intrării baritonului Luca Pisaroni în Mefisto.
   Iată că luna lui mărțișor se dovedește ofertantă și bogată în plan muzical. La Opera din Iași, de exemplu, se pregătește noua montare cu „Rigoletto”de Verdi, programată la 30 martie, la Timișoara va fi prezentată, în 2 și 3 aprilie, producția „Carmen” de Bizet în regia lui Silviu Purcărete, la Constanța va avea loc în curând seria aniversară de spectacole prin care Opera va marca șase decenii de existență. În același timp, în Austria, la Linz, va vedea lumina rampei, la 8 aprilie, o operă prea puțin cunoscută – „Armonia lumii” de Hindemith. Suficiente repere pentru o agendă plină și diversă, răspunzând unor gusturi la fel de... colorate.

 



 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe