Poate
întâmplător, sau nu, la București au avut loc, în acest început
de primăvară, două manifestări dedicate, într-un fel sau altul,
auzului. Forumul cultural austriac a invitat, în zilele de 1 și 2
martie, în ambianța teatrului „Apollo 111”, la concertele
susținute deFranz
Hautzinger și Isabelle Duthoit în „Săptămâna sunetului”,
propunându-și să combine suflul în instrumente – trompetă și
clarinete – cu cel solicitat în cântul vocal, într-o „scriere
sonoră abstractă și improvizată”; iar Orchestra PFA a fost
ascultată de cei care au dorit să descopere felul în care
ansamblul „practică cercetarea și crearea muzicii la modul
paraacademic și aplicat-independent”. Formularea „sună” poate
mai complicat, dar organizatorii au invitat potențialii spectatori
să transceandă împreună cotidianul și să guste „noi
orizonturi experimentale ale sunetului”.
Cu siguranță mai accesibilă și pe
înțelesul iubitorilor genului, seara oferită, la sala Radio, de
Big-Band-ul Radio condus de Ionel Tudor în seria „Jazz pe
românește”, dedicată în prima parte memoriei compozitorului
Adrian Enescu, a adus, după pauză, o întâlnire cu Nadia Trohin și
cu Mircea Tiberian, Nicolas Simion, Cătălin Milea, Sorin Romanescu
sau George Natsis sub semnul campaniei „Auzul e un dar – nu-l
ignora”. Prin această campanie se promovează un program de
screening auditiv la nivel național în rândul nou-născuților.
Tot pe acel podium a avut loc duminică o (re)întâlnire unde
interpretul Gavril Prunoiu a fost sărbătorit la 75 de ani de viață
și o jumătate de veac de activitate solistică printr-un program
susținut de Orchestra de muzică populară Radio.
Pe de altă parte, anticipând Ziua
femeii, formația „Archaeus” a susținut, la Muzeul „Enescu”,
un concert alcătuit exclusiv din piese semnate de compozitoare
aparținând mai multor generații – Adina Sibianu, Myriam Marbe,
Carmen Petra Basacopol, Violeta Dinescu, Mihaela Vosganian. S-a
continuat, astfel, un proiect rezervat creatoarelor de la noi, ajuns
deja la al treilea episod.
La Iași, în ziua de 8 Martie,
doamnele și domnișoarele care au trecut prin centrul orașului au
primit flori din partea directorului general interimar al Operei,
tenorul Cosmin Marcovici, însoțit de maestrul de balet Sergiu
Cotorobai și de șeful orchestrei Silviu Butnaru. Le-au adresat, cu
această ocazie, și invitația de a intra în sala teatrului pentru
a urmări spectacolele incluse în repertoriul curent.
Din păcate, în tot acest amalgam de
evenimente primăvăratice, lumea muzicală a primit vestea stingerii
din viață a reputatului dirijor italian Alberto Zedda, cu ani în
urmă aplaudat și la București, cunoscut pentru „specializarea”
în creația rossiniană; în acel 6 martie se afla chiar la Pesaro,
orașul natal al lui Gioachino Rossini. La 2 ianuarie împlinise 89
de ani. Cu o zi înainte, vestitul bas german Kurt Moll plecase
într-o altă lume – la 11 aprilie ar fi aniversat 78 de ani. Sunt
goluri enorme lăsate de artiști cu o anvergură unanim elogiată
de-a lungul vremii, personalități a căror amintire rămâne în
memoria celor care au avut privilegiul de a-i aplauda „pe viu”
sau în înregistrări de referință.
Viața merge
însă mai departe, așa încât probabil că parte din melomanii
noștri și-au cumpărat bilete fie la Opera din București, pentru a
vedea recenta montare a baletului „Romeo și Julieta” de
Prokofiev (10 martie, 12 martie și 23 aprilie) – excelentă și
surprinzătoare –, fie la Staatsoper Viena, unde, în zilele de 18,
21 și 25 martie, se cântă „Faust”de
Gounod. Un spectacol interesant și prin apariția sopranei Anita
Hartig în rolul Margareta și prin revenirea la pupitru a apreciatei
Simone Young și prin surpriza intrării baritonului Luca Pisaroni în
Mefisto.
Iată că luna
lui mărțișor se dovedește ofertantă și bogată în plan
muzical. La Opera din Iași, de exemplu, se pregătește noua montare
cu „Rigoletto”de
Verdi, programată la 30 martie, la Timișoara va fi prezentată, în
2 și 3 aprilie, producția „Carmen” de Bizet în regia lui
Silviu Purcărete, la Constanța va avea loc în curând seria
aniversară de spectacole prin care Opera va marca șase decenii de
existență. În același timp, în Austria, la Linz, va vedea lumina
rampei, la 8 aprilie, o operă prea puțin cunoscută – „Armonia
lumii” de Hindemith. Suficiente repere pentru o agendă plină și
diversă, răspunzând unor gusturi la fel de... colorate.