Newsflash
Istoria Medicinei

Dostoievski şi personalitatea disociată

de Dr. Al. TRIFAN - ian. 30 2014
Dostoievski şi personalitatea disociată
   Literatura, dramaturgia şi medicina în general, dar şi psihiatria în special, au ceva de câştigat unele de la altele. Varietatea caracterelor normale este finită, aşa încât scriitorul poate găsi printre cele anormale teme de inspiraţie. Mai mult decât atât, un romancier sau dramaturg bun nu poate fi decât unul dotat cu un dezvoltat simţ de observaţie psihologic, sau chiar psihopatologic. Invers, psihiatria înţelege din literatură marea diversitate a normalului şi a mentalităţii pacienţilor. Patografia a fost de multă vreme o preocupare a celor ce au analizat personajele pieselor unor dramaturgi ca Shakespeare sau romancieri ca Dostoievski, acesta din urmă fiind considerat şi precursorul existenţialismului.
   Fiind aşa de cunoscut, Feodor Mihailovici Dostoievski (1821–1881) nu mai are nevoie de o prezentare specială. În biblioteca din pod am găsit – tradus în limba franceză – unul din romanele sale, mai puţin cunoscut, care are ca personaj principal un caz de tulburare de personalitate disociată. Este vorba de cel de-al doilea roman al său – Dublul (Dvoinik) – apărut în anul 1846, la doi ani după prima sa carte, „Oameni sărmani“. În legătură cu aceasta din urmă, scriitorul Knut Hamsun redă următoarea întâmplare: la Nicolai Nekrasov, redactorul şef al revistei Sovremennik (Contemporanul) vine într-o bună zi o persoană care se numea Dostoievski, lăsându-i manuscrisul primului său roman. După ce-l citeşte, Nekrasov dă buzna, la miezul nopţii, peste Vissarion Belinski, nemaiputându-şi stăpâni admiraţia pentru Dostoievski. Iată un elan de apreciere care lipseşte astăzi multor personalităţi consacrate, dispuse să tacă sau să ignore cu superioritate valoarea altora.
   În romanul „Dublul“, autorul ne trimite la tulburarea psihică, numită de nemţi doppelgänger (cel ce merge pe două drumuri). Într-adevăr, Iakov Petrovici Goliadkin este un mărunt funcţionar ministerial din Petersburg ce trăieşte la limita sărăciei cu servitorul său slab la minte. Simţind că ceva nu este în regulă cu el, se adresează doctorului Cristian Ivanovici, medicul său curant, căruia însă nu este în stare să-i explice motivul pentru care îl consultă; în expunere se încurcă în fraze confuze din care medicul, deşi remarcă unele bizarerii de comportament şi alterări cognitive cu tentă paranoică, nu ştie ce să aleagă şi-l trimite acasă fără nicio concluzie. După plecarea sa din cabinetul medical, se instalează un acces de megalomanie: se plimbă prin Sankt Petersburg într-o trăsură luxoasă şi dejunează la un restaurant scump, spre mirarea colegilor săi de birou. Acum începe scindarea Selfului său în două personalităţi distincte – umilul, modestul şi timidul funcţionar face loc unui alt personaj, îndrăzneţ până la obrăznicie, lipsit de bună educaţie şi de reţineri morale. Acesta din urmă, după ce îl împinge să dea buzna neinvitat la un bal select şi să o abordeze, cu lipsă de reţinere, pe fiica unui nobil consilier ministerial căruia îi era subaltern, îşi face apariţia halucinantă în aceeaşi noapte ca dublul identităţii sale. Din momentul apariţiei lângă personajul original, el îl însoţeşte peste tot, nu numai acasă dar şi la serviciu, unde i se substituie cu şiretenie şi rea-credinţă. Latura paranoică se evidenţiează prin faptul că totul îi apare sărmanului Goliadkin ca fiind rezultatul unei conjuraţii în care sunt implicaţi, pe lângă şeful său, Andrei Filipovici, şi colegii din birouri, chiar şi servitorul Petru, ca şi fosta lui gazdă. Toate încercările lui Goliadkin de a scăpa de dublul său, care-l persecută cu cinism, rămân fără rezultat, pentru că, deşi toţi cei din jur nu înţeleg nimic, se comportă ca şi cum identitatea falsă ar exista în realitate. Vădita insanitate a personajului romanului se accentuează prin demersurile din ce în ce mai agresive pe care le face şefilor săi din minister, aşa că, în final, este urcat de medicul şi de superiorul său în trăsura care-l conduce la ospiciu. Dostoievski se foloseşte de un stil dens, repetitiv şi întrerupt pentru a reda fluxul mental deviant al eroului său, identificând stările de confuzie şi amnezie ale acestuia. La sfârşitul lecturii romanului ne putem întreba dacă valoarea sa psihopatologică nu o umbreşte pe cea literară, pentru că atmosfera sumbră şi tragică în care se petrece alienarea modestului funcţionar nu are nimic estetic.
   În cazul în care totul se reduce doar la o interpretare psihanalitică, se poate spune că Dostoievski descrie o spargere (Spaltung) a Selfului, unul din cele două fragmente rezultate putând fi proiectat în afara zonei în care Eul este capabil să testeze realitatea. Este cunoscută teoria lui Winnicott, în care funcţionarea personalităţii se face cu două Selfuri: unul superficial, evident, care însă nu este autentic, ci încorsetat de conformismul social, şi un altul profund, nevăzut, inconştient, în care se frământă pulsiunile care formează miezul instinctual individual, conferind subiectului o semnătură unică. Comutarea între cele două nuclee de personalitate realizează efectul unui comportament dual, opus şi neaşteptat.
   Dar la Goliadkin se întâmplă mai mult decât un fenomen de Spaltung, mai mult decât o disociere simplă, ca în cazul unei isterii, pentru că-şi percepe dublul în afara limitelor sale corporale şi îi atribuie acestuia rolul de agent provocator al unei echipe de persecutori. Dacă deschidem cartea de diagnostice psihiatrice, găsim un capitol intitulat „Tulburări de depersonalizare“, în care se descrie o persoană ce asistă ca spectator pasiv, din afară, la diferitele sale acţiuni, confuzia şi amnezia fiind regulă. Totuşi, în acest capitol suntem preveniţi că experienţele de depersonalizare se petrec în anticamera schizofreniei.
   Reîntorcându-ne la literatură, suntem convinşi că Dostoievski scrie nu pentru că vrea să ne spună ceea ce crede el, ci pentru a ne face să ne dăm seama de ceea ce este de spus. El se fixează pe o idee, pe care o urmăreşte neîncetat şi o repetă până o face înţeleasă. În acest sens, romanul „Dublul“ este esenţial pentru înţelegerea unei laturi psihice pe care o ocultăm, dar care există totuşi în fiecare dintre noi, ne însoţeşte trăirile şi iese la iveală în moduri dintre cele mai neaşteptate: latura alienată. Friedrich Nietzsche a avut dreptate afirmând: „Dostoievski… singurul care m-a învăţat ceva în psihologie“.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe