Newsflash
Dosar

COVID-19, un moment de cotitură pentru telemedicină

de Dorina Novac - apr. 17 2020
COVID-19, un moment de cotitură pentru telemedicină

Pandemia pornită din China va trece, dar va produce o revoluţie silenţioasă în sistemul medical din România. Oarecum, va facilita trecerea la o nouă formă de asistenţă medicală, cea efectuată la distanţă. În contextul numeroaselor provocări legate de distanţarea socială pe care această pandemie o impune, telemedicina aduce, în prezent, medicii mai aproape de pacienţi.

Deși în România nu putem vorbi despre un sistem medical la fel de matur ca în alte state din Europa, telemedicina – transferul la distanţă a informaţiilor medicale – ar putea să devină, după pandemia de
COVID-19, mai accesibilă în spitalele din ţară. Și dacă până mai ieri, pacientul aștepta ore în șir pe holurile instituţiilor sanitare, astăzi, întregul ecosistem de asistenţă medicală merge către el.

Totul a devenit, aparent, mult mai simplu: medicii pot să acceseze fișele medicale și să elibereze reţete online. Pentru aceasta, interlocutorii au nevoie de un computer, o tabletă sau de un smartphone echipat cu o cameră web și conectat la internet. Dacă pacientul nu dispune de echipamentele necesare pentru a efectua o transmisie video, consultaţiile pot fi efectuate și telefonic. Telemedicina ar putea îmbunătăţi eficienţa și eficacitatea diagnosticului și a tratamentului.

2

Sfatul medicului, la un click distanţă

     Chiar dacă unele ţări folosesc de ceva vreme un astfel de sistem, la noi este un concept relativ nou. Totuși, primele platforme care făceau posibilă interacţiunea între pacient și medic au apărut în România înainte să ajungem „prizonierii” noului coronavirus. Sunt platforme create de medicii din ţară, dar și de tineri antreprenori, prin care pacienţii pot să ceară sfatul unui medic, la un click distanţă.

     Lansată în anul 2016, Atlas Help este considerată a fi cea mai mare platformă de terapie, de parenting și de dezvoltare personală din România, unde ședinţele cu specialistul ales se pot desfășura online, prin conferinţe video sau prin chat. Cofondatorul proiectului este dr. Mihai Bran, medic primar psihiatru. Potrivit acestuia, tariful unei şedinţe începe de la 100 de lei, în funcţie de domeniul ales, de specialistul abordat și de durata consultaţiei. „Platforma îţi permite să te conectezi cu unul dintre specialiștii disponibili din mai multe domenii: psihoterapie, parenting, coaching, consiliere în nutriţie. Te conectezi cu medicul, acesta îţi programează o ședinţă, iar la ora respectivă trebuie doar să pornești aplicaţia. Nu este nevoie să mai instalezi alte software-uri. (...) Practic, nu te duci la cabinet, vine specialistul la tine”, a povestit Mihai Bran despre Atlas Help.

     Aplicaţia Medic Chat a fost lansată în urmă cu trei ani, de Cosmin Dumitrache și Emilian Rădoi, după ce aceștia și-au finalizat studiile de masterat și doctorat la Universitatea din Edinburgh, una dintre cele mai prestigioase universități la nivel mondial. Serviciul funcţionează pe bază de întrebare-răspuns. În acest moment, pe platformă sunt disponibili peste 100 de medici din 30 de specialităţi, printre care: medicină de familie, ginecologie, dermatologie, cardiologie, urologie, ORL, pediatrie etc. Potrivit lui Cosmin Dumitrache, pentru a adresa o întrebare unui doctor, utilizatorul plătește minimum 30 de lei: „Prețul poate crește în funcție de complexitatea întrebării. Medic Chat intermediază interacțiunea între utilizatori și doctori, și asigură calitatea serviciului (suport clienți, asigurarea satisfacției /returnare plăți, verificare doctori, etc)”. Fiecare medic are în aplicație un profil cu informații despre studii, experiență, dar și calificative din partea utilizatorilor.

     Despre platforma online Medicentrum, care pune în legătură directă medicii și pacienţii, fondată de neurochirurgul Horaţiu Ioani, aţi mai citit în Viaţa Medicală. Este o punte directă între medic și pacient, după cum spune doctorul. Creată în anul 2019, platforma oferă acces la peste 120 de specialiști care acoperă toate specializările medicale. „Pacienţii care solicită o evaluare trebuie să completeze un formular: răspund la întrebări care se pun în mod obișnuit la orice consultaţie în cabinet. Apoi, încarcă documentele medicale existente și selectează medicul și specialitatea căreia se adresează. Medicul primește notificare, studiază dosarul, contactează pacientul, după care formulează concluziile într-un raport pe care-l trimite pe e-mail”, a explicat dr. Horaţiu Ioani.

Coronavirusul schimbă regulile

     În perioada instituirii stării de urgenţă a crescut numărul pacienţilor care beneficiază de serviciile medicale online. Astfel, platforme lansate pe piaţă înaintea pandemiei au schimbat „regulile” – au suplimentat numărul medicilor înregistraţi pentru a face faţă nevoii crescute de evaluări medicale la distanţă și au încheiat parteneriate cu spitalele din ţară. Atlas Help, de exemplu, a încheiat un parteneriat cu Medicover. Această colaborare a dus la lansarea a două produse: MediCall, serviciu contra cost adresat celor care vor să acceseze un medic la distanţă, și Hotline, o clinică virtuală destinată abonaţilor Medicover. Serviciile medicale prin videoconferinţă se desfășoară prin aplicaţia Atlas Help. „Suntem în discuţii cu mai multe clinici și spitale private din ţară care sunt interesate de soluţia noastră de telemedicină. Vom anunţa, în curând, și un parteneriat cu un spital de stat din România, care va testa livrarea de astfel de servicii de telemedicină către pacienţii săi”, a spus Mihai Bran.

     În conjunctura actuală, a apărut o cerere și din partea medicilor pentru a ţine legătura cu pacienţii. Astfel, Medic Chat va oferit posibilitatea doctorilor să-și deschidă un cabinet virtual unde să-și poată aduce pacienţii. Mai mult decât atât, potrivit lui Cosmin Dumitrache, în această perioadă platforma vine în întâmpinarea persoanelor vulnerabile: „Avem o campanie, în aprilie, prin care persoanele peste 50 de ani beneficiază de răspunsuri gratuite la întrebări”.

     Tot de când coronavirusul ne ţine închiși în casă, pe baza proiectului Medicentrum a fost lansat
pacient.assmb.ro – un serviciu online gratuit de evaluare medicală la distanţă, unde aproape 500 de medici din toate specializările, angajaţi ai spitalelor Primăriei Capitalei, sunt la datorie.

     Dr. Horaţiu Ioani a precizat că platforma se adresează pacienţilor care au fost internaţi la un moment dat în spitalele ASSMB și este activată doar în perioada epidemiei. „Sunt foarte mulţi pacienţi și din alte zone ale ţării care vor să o folosească, pentru simplul motiv că noi o avem. (...) Iar medicii care oferă consultaţii la distanţă sunt pregătiţi, pentru că zilnic răspund la mesaje pe WhatsApp sau vorbesc la telefon cu pacienţii. De fapt, platforma doar standardizează acest mod de interacţiune”, a adăugat doctorul.

Clinicile se adaptează

     Furnizorul de servicii medicale Arcadia a anunţat, la fel, lansarea serviciilor medicale de telemedicină ArcadiaLine, pentru a veni în sprijinul pacienţilor în contextul epidemiei de COVID-19. Potrivit dr. Sorin Nistor, medic primar pneumologie, director medical Arcadia – Spitale și Centre Medicale, serviciile de telemedicină oferite sunt asigurate din cabinetele medicale Arcadia și oferă pacienţilor posibilitatea să discute cu medicul specialist de care au nevoie, prin telefon sau prin video. Astfel, pentru a beneficia de consultaţii, pacienţii pot lua legătura cu 100 de medici din peste 40 de specialităţi medicale.

„Pentru a folosi serviciile ArcadiaLine, pacienţii trebuie să urmeze patru pași: să sune la 0232.920, Call Center Arcadia, să programeze o discuţie cu un medic specialist, să transmită dosarul medical personal (rezultatul analizelor sau investigaţiilor medicale, scheme de tratament), să intre în legătură telefonică cu medicul ales și să discute despre problema de sănătate, iar la final va primi pe e-mail recomandarea specialistului”, a explicat dr. Sorin Nistor.

            La sfârșitul lunii martie, și reţeaua de sănătate Regina Maria a anunţat că lansează, împreună cu Microsoft România, Clinica Virtuală – o platformă de consultaţii medicale online, pentru a facilita accesul la diagnostic și tratament. Potrivit unui comunicat de presă, consultaţiile online sunt urmate de un raport medical complet care conţine, după caz, și indicaţii de tratament acceptate în farmacii, pentru procurarea reţetelor prescrise.

„Suntem alături de pacienţii și abonaţii noștri, pentru care am dezvoltat într-un timp extraordinar de scurt cea mai complexă soluţie medicală virtuală de pe piaţă, conectată la istoricul medical al fiecărui pacient, cu consultaţii și recomandări care vor fi, la rândul lor, salvate în dosarul medical electronic al pacienţilor. În acest fel, asigurăm continuitatea îngrijirii medicale chiar și pe perioada izolării, pentru că sănătatea nu poate fi pusă pe pauză”, a spus Fady Chreih, CEO reţeaua de sănătate Regina Maria. Clinica Virtuală poate fi accesată de abonaţi fără niciun cost suplimentar, conform abonamentului, direct din aplicaţia „Contul meu”, atât din browserul calculatorului, cât și din aplicaţia mobilă.

Serviciu inovativ de comunicare

Cosmopolis și Concierge Medical by Intermedicas au pus bazele unui serviciu inovativ de telemedicină, dedicat locuitorilor celui mai mare cartier rezidenţial din Bucureşti, dar şi pentru ceilalţi cetăţeni ai Capitalei. „Practic, pacienţii intră în legătură cu un medic din echipa de Concierge Doctors, care poate fi medic generalist, pediatru ori infecţionist și primesc un răspuns avizat, însoţit de recomandări, acolo unde este cazul”, explică Ana-Maria Marian, managing director Intermedicas. Astfel, pacienţii pot beneficia de consultaţie online printr-un simplu apel la 021.222.13.70.

Deși funcţionează de puţin timp, feedback-ul este unul foarte bun, spune Ana-Maria Marian, iar pacienţii se declară extrem de mulţumiţi de interacţiunea cu medicii și de sfaturile pe care le primesc. „Dacă ne gândim la persoanele care suferă de boli cronice, al căror tratament nu poate suporta amânare, ori la pacienţii oncologici, de exemplu, pentru ei este vital să beneficieze în continuare de asistenţă medicală. Pentru aceștia, și nu numai, Intermedicas oferă consultaţii fie telefonice, fie prin intermediul altor platforme de comunicare online”, a mai adăugat aceasta.

Consultaţiile online, solicitante și provocatoare

Pentru a evita aglomerările în unităţile sanitare și pentru a nu-i pune în pericol pe cei cu patologii mai deosebite, inclusiv consultaţiile la medicul de familie pot fi acordate și la distanţă. În acest fel, mai ales pacienţii fragili, cu comorbidităţi, pot rămâne cât mai mult în casă în această perioadă, spune dr. Rodica Tănăsescu, vicepreședintele Asociaţiei Medicilor de Familie București-Ilfov (AMF-B).

1

Deși consultaţiile la distanţă au multe avantaje, mai ales în timpul pandemiei de COVID-19, vicepreședintele AMF-B consideră că există și unele dezavantaje: „O astfel de consultaţie nu poate înlocui niciodată 100% consultaţia clasică, în care medicul observă direct semne, erupţii sau îi face pacientului examenul fizic. (...) De asemenea, erorile de apreciere și de diagnostic pot fi mai frecvente. De aceea, sunt necesare mai multe amănunte care, parţial, să poată înlocui consultaţia directă”. Mai mult, dr. Rodica Tănăsescu accentuează faptul că în cazul consultaţiilor online, riscul de malpraxis este mai mare.

„Să fie clar, medicul de familie nu este 112. Răspundem cât de mult putem, zilnic, la zeci, uneori sute de telefoane, e-mailuri, mesaje pe telefon sau pe WhatsApp. Dar noi suntem doar un medic și o asistentă. Putem răspunde și o facem, dar civilizat, într-un mod rezonabil, respectând programarea dată de medic. Dacă este o urgenţă majoră și nu am putut răspunde imediat, pacienţii trebuie să sune la 112”, a conchis aceasta.

Teoria, practica și ghidurile

     De fapt, integrarea tehnologiei în sistemul de sănătate reprezintă o misiune plină de provocări pentru mulţi medici, mai ales că noul coronavirus ne-a luat pe toţi pe nepregătite. Dr. Raluca Zoiţanu, medic primar medicină de familie, președintele Federaţiei Naţionale a Patronatelor Medicilor de Familie, mărturisește că este mult mai solicitant să oferi consultaţii la distanţă: „Cei mai mulţi medici oricum folosesc telefonul, adresa de e-mail, WhatsApp, variantele clasice de comunicare. Și atunci, este destul de greu să gestionezi o parte a consultaţiei pe telefon, apoi să faci asocierea cu trimisul reţetei pe e-mail și scanat, dacă este cazul. Sunt multe activităţi cu care medicii nu sunt neapărat obișnuiţi”.

Și, cu toate astea, dr. Raluca Zoiţanu a ţinut să precizeze că medicii de familie au cerut să le fie permis să consulte pacienţii cu probleme ușoare de la distanţă și să poată elibera reţetele pe e-mail: „Telemedicina este foarte utilă în perioada aceasta. Noi am cerut-o, Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie, dar e mai greu decât ne așteptam să o punem în practică”.

     Pentru a-i ajuta pe medicii de familie în efectuarea consultaţiilor la distanţă, AMFB a tradus, în limba română, un infografic. Documentul oferă detalii despre cum se face pregătirea pentru apelul telefonic sau apelul video, cum se stabilește conexiunea, în ce constă iniţierea de proceduri, aflarea istoricului pacientului, examenul fizic, decizii și acţiuni pe care le-ar putea lua medicul, în funcţie de anumite criterii. Acesta poate fi descărcat și consultat pe site-ul amf-b.ro, în secţiunea Noutăţi.

„Programul a venit la momentul potrivit. Colegii din AMF-B au făcut un lucru extraordinar obţinând traducerea și drepturile de utilizare în România. Ne ajută foarte mult, pentru că, așa cum spuneam, noi nu suntem obișnuiţi, în România, să dăm consultaţii la distanţă într-un mod structurat. Sigur, când vorbeam cu pacienţii la telefon le mai dădeam niște sfaturi. Dar una este să dai un sfat, și alta să faci o consultaţie la distanţă cu tot ceea ce implică ea”, a subliniat dr. Raluca Zoiţanu.

Un model pe termen lung

     Fiind un instrument vital în combaterea pandemiei, telemedicina ar putea rămâne, după această perioadă, un model alternativ, pe termen lung, pentru serviciile clinice din România. Cel puţin așa susţin medicii. „Cred că serviciile de telemedicină pot aduce un plus serviciilor medicale existente. Cred că vor rămâne în aceeași formă și după această pandemie. Este un serviciu de folos atât pacienţilor, cât și medicilor și o dovadă o face faptul că serviciile sunt deja reglementate în Germania, în Franţa. Și la noi ar fi bine să fie reglementate și să apară o legislaţie corespunzătoare”, a declarat dr. Mihai Bran.

Psihiatria este una dintre cele mai pretabile dintre specialităţi la telemedicină. Atât din datele noastre din platformă, dar și din rapoartele internaţionale, unde telemedicina este reglementată, o altă specialitate ar fi cea de pediatrie. (Dr. Mihai Bran)

Și cofondatorul Medic Chat a vorbit despre legiferarea telemedicinei: „Acum telemedicina este oarecum reglementată, însă doar pentru starea de urgenţă. Pe termen lung, mă aștept să se adopte o legislaţie favorabilă, sunt foarte mulţi oameni care susţin iniţiativele acestea. În alte ţări există această legislaţie și aștept ca în câţiva ani să se adopte și la noi”.

     Dr. Raluca Zoiţanu susţine că în medicină este nevoie și de contact uman, pentru că nu poate fi făcut totul online. „De multe ori contează să vezi pacientul, să fii în aceeași încăpere cu el. (...) Dar sunt și lucruri care pot fi făcute la distanţă, de exemplu, interpretarea analizelor. În viitor vom milita și noi pentru așa ceva, dar va trebui o dezbatere destul de largă, și cu juriști, și cu dezvoltatori de software, și cu asociaţii ale pacienţilor, și cu Colegiul Medicilor, ca să vedem exact unde se pretează telemedicina și unde nu. Și cum să facem lucrurile cât mai în siguranţă pentru pacient, dar și pentru medic”, a declarat medicul de familie.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe