Poate
mai devreme ca altădată, programele de sărbători au început încă din primele
zile de decembrie, aducând „oferte“ din cele mai diverse, dar la fel de
frumoase și atractive pentru publicul larg. Spre exemplu, la Ateneu, Studioul
de muzică veche a propus o seară de mare rafinament, alternând paginile vocale
cu cele instrumentale, decupate din opusuri din secolele XVI–XVII, melomanii
ascultând o suită de piese din Renaștere, apoi lucrări cu tentă religioasă de
Sartorius, încărcate de sensibilitate și introspecție, creații de Handel,
Vivaldi sau Bach, cântate de Anca Iarosevici, pe viola da gamba și Verona Maier
la clavecin. Parte din piese au fost completate de percuția discretă, regăsită
și în suita de colinde românești care, în final, a încântat prin farmecul
melodiilor interpretate de soprană în acompaniament de clopoței. Georgeta
Stoleriu a coborât în sală, printre spectatori, pentru a le oferi dulciuri
dintr-un coșuleț, continuând să cânte cu aceeași eleganță dintotdeauna, pentru
ca, după secvența violei da gamba tenor pe suportul acelorași clopoței, să se
adauge toba și tamburina, însoțind vocea care picura, cristalin: „Leru-i, ler
(...)“. A fost o seară aparte, în care muzica „veche“ europeană și-a găsit
locul firesc alături de colindele noastre străbune, într-un program conceput ca
pentru o întâlnire muzicală cu cei dragi, „la gura sobei“.
Sub
acea cupolă a cântat și Orchestra Română de Tineret (ORT) care, cu Cristian
Mandeal la pupitru, a optat pentru pagini celebre din filme de mare succes,
interpretate cu entuziasm și expresivitate de ansamblu și de soliști, la rândul
lor membri în orchestra care a revenit recent de la Istanbul. Acolo, ORT a
concertat de Ziua Națională a României, prezentând lucrări de Enescu, Rogalski,
Dinicu, dar și Rossini, Șostakovici, Saint-Saens, Puccini sau Bellini, solistă
fiind soprana Irina Iordăchescu.
Chiar
a doua zi, corul „Madrigal“ denumit acum și „Marin Constantin“, dirijat de Anna
Ungureanu, a interpretat colinde tradiționale și piese din repertoriul
internațional, mare parte regăsite în programele formației încă de la
înființare, în urmă cu 52 de ani.
La
sala Radio, Corul de copii condus de Voicu Popescu a ales, între altele, suita A
Ceremony Carols de Britten, eveniment retransmis prin Uniunea europeană
radio în cadrul proiectului „Euroradio Special Day of Christmas Music“. Și tot
pe acel podium, datinile și colindele strămoșești au reînviat sub genericul
„Începem colinda“, redate cu autenticitate de ansambluri din întreaga țară și
de soliști îndrăgiți precum Gheorghe Turda.
Pe
cu totul alte coordonate, dar păstrând atmosfera din pragul sărbătorilor,
Orchestra de cameră și corul Radio, cu Cristian Brâncuși la pupitru, au abordat
Oratoriul de Crăciun de Bach, monumentală partitură în care cvartetul vocal a
alăturat tineri – Cristina Oltean, Geanina Munteanu, Tony Bardon, Cristian
Hordea.
Daruri
pot fi numite și noile producții coregrafice care au văzut lumina rampei, spre
exemplu la Opera din Iași, unde celebrul balet Don Quijote de Minkus a fost readus
în versiunea clasică a lui Petipa, regia și adaptarea reputatei balerine Ileana
Iliescu, în scenografia semnată de Adriana Urmuzescu. Orchestra a fost dirijată
de Traian Ichim, iar personajele întrupate de talentați artiști ai teatrului,
precum Kotomi Hoshino, Vlad Mărculescu, Monica Iliesei sau Dumitru Buzincu,
invitat de la ONB, Cătălin Caracaș, în rolul de compoziție Sancho Panza.
La
Opera din București, un diptic alăturând, din nou, lucrări preluate de la mari
companii, în coregrafia semnată de artiști celebri, a cuprins „DSCH“ (pe muzică
de Șostakovici, excelent interpretată de orchestră și de pianistul Ștefan
Doniga), în coregrafia realizată, în 2008, de Alexei Ratmansky la New York City
Ballet și „Visul“ inspirat de suita „Visul unei nopți de vară“ de
Mendelssohn-Bartholdy, pe libretul și în coregrafia vestitului Sir Frederick
Ashton, montată în 1964 la Covent Garden.
Prima
secvență, derulată în doar 20 de minute, aduce pe scenă o mișcare alertă, cu o
pregnantă tentă de umor și voioșie, într-o combinație agreabilă a elementelor
neoclasice cu cele cvasimoderne, totul având cursivitate și farmec, partitură
„de echipă“ în care ar trebui aplaudați toți cei care au dat viață ideii
coregrafice. Cea de-a doua, într-un decor de poveste, beneficiază de evoluția
unor personaje fantaste, în costume superbe, elegante sau ciudate (scenografia
David Walker), conturate de balerini plini de grație și de talent, punctul de
atracție maximă al premierei fiind prezența vestitei balerine Alina Cojocaru în
rolul Titania, în compania lui Dawid Trzensimiech; un Oberon omniprezent,
suplu, expresiv, a lui Shuhei Yoshida, performant în Puck, asemenea lui
Alistair Beattie în Bottom, excelentă fiind întreaga distribuție, echilibrată
și plină de prospețime. Printre soliști au fost Andra Ionete (Helena) și Liam
Morris (Demetrius), Bianca Stoicheciu (Hermia) și Henry Dowden (Lysander).
Interesant
a fost și faptul că parte dintre soliști au evoluat în ambele lucrări, deci în
coregrafii total diferite, dar la fel de ofertante. Iar suita de
Mendelssohn-Bartholdy a fost cântată, de asemenea, cu o calitate a sunetului
remarcabilă și o coloristică bogată, corul de copii „Symbol“ dirijat de
Luminița Guțianu-Stoian conferind un plus de puritate demersului artistic.
Totul, sub bagheta lui Cristian Sandu (Cluj), care a coordonat, cu o gestică
precisă și clară, întreaga desfășurare muzical-coregrafică în ambele lucrări
cuprinse în spectacol. Dar următoarele reprezentații vor avea distribuții
diferite, cu multe debuturi, cu siguranță performante.
Un
alt reper special în „Luna cadourilor“ a fost, la Opera Română din Cluj – noua
montare cu „Bal mascat“ de Verdi, o producție a companiei „Opera 2001“, în care
rolurile de prim-plan au fost conturate de Marius Budoiu, Florin Estefan,
Carmen Gurban, Andrada Roșu sau Oana Trâmbițaș. O surpriză a fost prezența la
pupitru a dirijorului Jin Wang, binecunoscut la noi, până acum, doar în
stagiunea de concert.
Și
poate că a fost un dar în apropiere de sărbători (și) oficializarea „echipei“
de conducere a ediției 2017 a Festivalului „Enescu“, însuși dirijorul Vladimir
Jurowski aflându-se la București special pentru a participa la conferința de
presă de la Ateneu, anunțând că a acceptat statutul de director artistic, în
timp ce Zubin Mehta va fi președinte de onoare. Ambii și-au arătat interesul și
aprecierea pentru structura programului conceput de Artexim, dorindu-se ca
muzica de secol XXI să își găsească locul mult mai pregnant alături de cea din
veacul trecut.
Rămâne
să vedem în ce măsură se va reglementa și sistemul de vânzare a biletelor,
pentru că anul acesta a fost un adevărat calvar, mulți nereușind să cumpere
abonamente sau bilete nici pe internet, nici la casa de bilete care... nu a
existat! Dar până atunci, în 2016 vom avea Concursul „Enescu“.