Newsflash
Știri

Consultațiile la distanță nu mai pot fi acordate decât în anumite cazuri

de L. Budin - apr. 5 2022
Consultațiile la distanță nu mai pot fi acordate decât în anumite cazuri

Având în vedere modificările și completările aduse actelor normative cu privire la Contractul-cadru începând cu data de 1 aprilie, consultațiile la distanță nu mai pot fi acordate, arată FNPMF.

Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie aduce în atenția cabinetelor de medicina familiei și pacienților informații cu privire la acordarea consultațiilor și serviciilor medicale, se arată într-un comunicat.

doctor-concedii-medicale

Cu excepția consultațiilor la distanță, nu mai putem acorda consultații fără prezentarea cardului de asigurat”, se spune în comunicatul FNPMF.

Consultațiile la distanță, de tip telemedicină, nu mai pot fi acordate decât pentru afecțiuni cronice, limitate la o singură consultație la distanță și una în cabinet pe lună, precum și pentru bolile cu potențial endemoepidemic care necesită izolare, prevăzute la pct. II din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 423/2020 - limitate la două consultații/episod. Bolile cu potențial endemoepidemic sunt următoarele: amibiaza (dizenterie amibiană), antraxul, bruceloza, difteria, febra butonoasă, febra galbenă, febrele paratifoide A, B, C, febra Q, febra recurentă, febra tifoidă, filarioza, dracunculoza, hepatita virală acută, holera, infecția gonococică, infecția HIV, leishmaniozele, lepra, leptospiroza, limfogranulomatoza inghinală benignă, malaria, meningita meningococică și meningococemia, morva, melioidoza, ciuma, poliomielita și alte neuroviroze paralitice, psitacoza-ornitoza, rabia, scarlatina, sifilisul, șancrul moale, tetanosul, tifosul exantematic, tuberculoza, tularemia, tusea convulsivă și COVID-19.

Precizăm că pentru niciuna dintre bolile cu potențial endemoepidemic diagnosticul de certitudine nu poate fi pus prin consultație la distanță, fiind necesară evaluarea clinică, biologică și/sau paraclinică și/sau consult de specialitate boli infecțioase”, se arată în comunicat.

Cu excepția urgențelor medico-chirurgicale, definite conform ordinului nr. 2021/691/2008, toate tipurile de servicii medicale din asistența medicală primară se acordă numai cu programare telefonică realizată cu minimum 24 ore înainte acordării serviciului, conform ordinului MS/CNAS nr. 44/53/2010.

Programarea este necesară și conform regulilor de bună practică medicală, pentru organizarea pe diferite paliere orare a tipurilor de servicii oferite de cabinet, în timpul programului de lucru al cabinetului – consultații pentru afecțiuni acute/subacute, consultații pentru afecțiuni cronice, consultații preventive, vaccinare, testare, eliberare adeverințe și alte acte suport, emitere certificate concediu medical pentru perioada de izolare COVID-19, consultații la distanță și monitorizări COVID-19, servicii adiționale, diagnostice și terapeutice, în funcție de serviciile oferite de cabinet.

Nimeni nu își dorește cozi la cabinetele de medicina familiei și pacienți care să se îmbolnăvească așteptând cu orele pe holurile cabinetelor”, se arată în comunicat.

Serviciile adiționale, diagnostice și terapeutice anunțate de CNAS și Ministerul Sănătății prin intermediul mass-media în ultimele zile pot fi acordate numai ca o consecinţă a actului medical propriu al medicului de familie și numai pentru persoanele asigurate înscrise pe lista medicului de familie care recomandă efectuarea lor.

De asemenea, decizia de a acorda consultațiile și efectua serviciile la cabinet, la domiciliu, la locul solicitării în timpul programului de lucru al cabinetului sau prelungit prin act adițional este a medicului de familie, în funcție de starea pacientului și de disponibilitatea locurilor de programare conform reglementărilor contractuale stabilite de CNAS.

Pentru investigațiile și tratamentele recomandate de serviciile județene de ambulanță, ambulatoriul de specialitate sau spital, sau de clinici și spitale private fără contract cu casa de asigurări, medicii de alte specialități din toate aceste unități medicale au în continuare obligația de a se asigura că pacienții pot respecta recomandările primite (de exemplu, administrare tratament intramuscular, intravenos la 6-8-12 ore, perfuzii intravenoase ș.a.). Cabinetele de medicina familiei pot efectua serviciile doar în condițiile prezentate anterior și în limita plafonului contractat.

Prin încetarea stării de alertă și reintroducerea restricțiilor de prescriere în medicina de familie, anumite medicamente pentru afecțiuni cronice nu mai pot fi prescrise de medicul de familie decât în baza scrisorilor medicale conforme emise de medicii de alte specialități din cabinetele din ambulatoriul de specialitate sau spital, care au contract cu casa de asigurări. Scrisorile medicale au o valabilitate de 1, 3, 6, 12 luni ș.a.m.d, conform duratei tratamentului precizate de medic în scrisoarea medicală și în conformitate cu protocoalele terapeutice elaborate de comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătății.  Medicul de familie nu mai poate prescrie compensat/gratuit tratamentul bolnavilor cronici fără scrisoarea medicală valabilă și conformă, pentru medicamentele supuse acestor reguli de prescriere.

În urmă cu o lună sesizam Administrația Prezidențială, Ministerul Sănătății și Casa Națională de Asigurări de Sănătate cu privire la consecințele încetării stării de alertă pentru pacienți. Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie a fost invitată și a mers alături de Societatea Naţională de Medicina Familiei la CNAS (...), pentru a discuta despre ceea ce autoritățile trebuiau să facă pentru a elimina acele consecințe, sau măcar să comunice pacienților pentru a-i pregăti asupra revenirii la «normalitatea» sistemului de sănătate dinaintea pandemiei. Am fost asigurați că imediat ce actele normative vor fi aprobate, comunicarea va avea loc. Am așteptat compania de informare din partea CNAS și a Ministerului Sănătății, însă fără folos”, se arată într-o postare pe pagina de Facebook a FNPMF. 

În postare se mai precizează:

  • „Nu noi suntem de vină pentru scrisorile medicale pe care trebuie să reîncepem să le solicităm periodic pacienților, pentru drumurile chinuitoare pe care pacienții vârstnici sau doar cu boli cronice trebuie să le facă la 3, 6, 9, 12 luni în policlinici și spitale, la oraș sau uneori chiar în alt județ.
  • Nu noi suntem de vină pentru cardul de asigurat care ne împiedică să respectăm ora programată atunci când Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate mai «sughiță», pentru cardul de asigurat fără de care nu putem acorda consultații decontate atunci când pacienții îl uită acasă și suntem nevoiți să îi trimitem după card. Sau când își uită codul PIN, sau cardul a fost blocat la alt furnizor, sau, sau, sau...
  • Nu noi suntem de vină pentru că nu mai putem acorda consultații la distanță, „online”, prin „telemedicină” după 1 aprilie, decât pentru transmiterea rețetei lunare și doar pentru transmiterea rețetei lunare, pentru pacienții care suferă de boli cronice și ne solicită acest lucru.
  • Nu noi suntem, deci, de vină, atunci când suntem nevoiți să chemăm la cabinet toți pacienții pentru orice problemă de sănătate, chiar dacă în ultimii doi ani am fost capabili și am avut voie să tratăm la distanță, mai comod pentru pacienții care au preferat astfel, atunci când și noi am considerat că pacientul este în siguranță astfel.
  • Nu noi suntem de vină pentru limitele financiare și de resurse umane ale sistemului de sănătate, pentru listele de programare și timpii uneori lungi de așteptare pentru o programare, inclusiv la medicul de familie.
  • Nu noi suntem de vină pentru toate aceste probleme și nu acceptăm să fim făcuți responsabili în fața pacienților noștri. Partenerilor noștri, la bine și la rău în sistemul de sănătate românesc”.

Reprezentanții Federației recomandă cabinetelor de medicina familiei să afișeze materialele informative pentru pacienți și aparținători, pe care le pot găsi pe siteul FNPMF.

Mulțumim pacienților și aparținătorilor pentru înțelegere. Ne cerem scuze pentru situațiile în care suntem puși de autorități față de dumneavoastră!”, se arată la finalul postării.

Medicii de familie nu cred că pot distribui toată iodura de potasiu

Ministrul Sănătății: „Am crescut cu 22% finanțarea medicinei de familie

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe