Modificarea taxei
„clawback“.
Prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 110/06.12.2011 pentru modificarea şi
completarea unor acte normative în domeniile sănătăţii şi protecţiei sociale,
publicată în Monitorul Oficial nr. 860 din 7 decembrie 2011, au fost aduse
„corecţii“ Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 77/2011 privind stabilirea
unei contribuţii pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii. Aşa
cum a recunoscut şi Guvernul în preambulul actului normativ, vechea
reglementare prezenta „o serie de deficienţe ce impun revizuirea reglementărilor
actuale, în sensul că actualul mod de calcul dezavantajează producătorii de
medicamente care au un volum al vânzărilor mai mic sau egal cu cel din perioada
anterioară, faţă de producătorii de medicamente al căror volum de vânzări a
crescut“. Astfel, în funcţie de costurile suportate din Fondul naţional unic de
asigurări sociale de sănătate şi din bugetul Ministerului Sănătăţii, din
trimestrul I al anului 2012, contribuţia trimestrială se calculează după o
formulă complexă ce va ţine cont de raportul şi diferenţele dintre: valoarea vânzărilor
individuale trimestriale de medicamente ale fiecărui plătitor de contribuţie;
valoarea vânzărilor de medicamente individuale trimestriale de referinţă ale
fiecărui plătitor de contribuţie; valoarea vânzărilor totale trimestriale de
medicamente şi valoarea vânzărilor de medicamente totale trimestriale de
referinţă. Aceste sume includ şi taxa pe valoarea adăugată. În sumă maximă
plafonată la 1.425 milioane lei, valoarea vânzărilor de medicamente totale
trimestriale de referinţă, suportate din Fondul naţional unic de asigurări
sociale de sănătate şi din bugetul Ministerului Sănătăţii, va putea fi majorată
prin legile bugetare anuale. Potrivit acestui act normativ, Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate va calcula şi va comunica fiecărui plătitor de contribuţie,
până la data de 15 martie 2012, valoarea vânzărilor de medicamente individuale
trimestriale de referinţă suportate din Fondul naţional unic de asigurări
sociale de sănătate şi din bugetul Ministerului Sănătăţii.
Prin aceeaşi ordonanţă de urgenţă s-au adus
completări şi modificări Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat,
astfel că ajutoarele de urgenţă stabilite şi acordate (prin hotărâre a
Guvernului) familiilor şi persoanelor care se află în situaţii de necesitate
din cauza calamităţilor naturale, incendiilor, accidentelor, precum şi altor
situaţii deosebite nu sunt supuse impozitului pe venit şi nu se iau în
considerare la stabilirea altor drepturi de asistenţă socială.
Expertiza
în malpraxis. În M. Of. nr. 854 din 2 decembrie 2011, a fost publicată
Ordonanţa de Urgenţă nr. 103/25.11.2011 pentru reglementarea unor măsuri în
domeniul sănătăţii, urmărind diminuarea situaţiilor de incompatibilitate pentru
soluţionarea cazurilor complexe de malpraxis astfel încât Comisia de
monitorizare şi competenţă profesională pentru cazurile de malpraxis va trebui
să numească, prin tragere la sorţi din lista naţională de experţi şi nu din cea
judeţeană, expertul sau experţii însărcinaţi cu efectuarea unui raport asupra
cazului vizat de malpraxis. Această modificare va determina însă cu siguranţă o
creştere a costurilor materiale şi de timp pentru situaţiile când, spre
exemplu, pentru un caz de malpraxis din judeţul Giurgiu vor fi numiţi experţi
din Maramureş sau Oradea.
Tot prin acest act normativ au fost aduse
modificări Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 162/2008 privind transferul
ansamblului de atribuţii şi competenţe exercitate de Ministerul Sănătăţii către
autorităţile administraţiei publice locale, aprobată prin Legea nr. 174/2011, în
sensul eliminării termenului limită până la care prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea Ministerului Sănătăţii, se aproba Lista unităţilor sanitare publice
cu paturi pentru care managementul asistenţei medicale se transferă către
autorităţile administraţiei publice locale, această listă putând fi astfel oricând
modificată de guvern, după necesităţi – lucru care, de altfel, s-a şi întâmplat
de două ori până acum.