Jumătatea lunii aprilie a adus, în viața muzicală, câteva repere
interesante, parte raportate la apropiatele Sărbători pascale, parte sub semnul
noutății repertoriale sau de concept. De exemplu, Corul de copii Radio, dirijat
de Voicu Popescu, a oferit un concert de muzică barocă din creația de factură
religioasă, cu o structură deosebită. Au colaborat cu un ansamblu instrumental,
„Collegio stravagante“, condus de violonistul Mihail Ghiga, ansamblu din care
fac parte și Simona Săndulescu (orgă) și Magdalena Faur (pian). Soliste au fost
soprana Florina Ilie și mezzosoprana Andreea Iftimescu, ambele formate cândva
în cadrul corului care, anul trecut, a împlinit 70 de ani de activitate
performantă. S-au cântat lucrări de Bach și Albinoni, dar și „Stabat Mater“ de
Pergolesi.
La capitolul ansambluri corale, merită amintit faptul că
Madrigal, de câțiva ani „preluat“ de Ministerul Culturii, a primit în sfârșit
un nou sediu, la etajul trei al Sălii Palatului, chiar în ziua care marca 53 de
ani de la primul concert susținut de corala fondată de Marin Constantin,
inițial alcătuită din studenți. Deloc întâmplător, sala actuală de repetiții
poartă chiar numele maestrului.
În aceleași zile, Opera pentru copii pregătea o nouă premieră:
baletul „Jack și vrejul de fasole“, spectacol semnat de reputata balerină
Corina Dumitrescu, cu o scenografie interesantă creată de Bogdana Pascal și proiecții
video. Coloana sonoră a fost din nou realizată de balerinul Antonel Oprescu.
În paralel, la Ateneu, ansamblul „Contemporan“, condus de
violoncelistul Marcel Spinei, de decenii stabilit în Grecia, a propus, în
cadrul celei de-a XII-a ediții a Festivalului de muzică bizantină și
contemporană, o seară dedicată de asemenea sărbătorilor de Paști, sub genericul
„Omagiu lui Antim Ivireanul“. La spectacol a participat și corala „Divina
armonie“ dirijată de Cristian-Marius Firca. Instrumentiști cunoscuți și grupul
„Percussionisti“ și-au adus contribuția pe pagini de M. Spinei, Bartok, D.
Popovici, Dinescu, Xenakis, Gheorghe Cucu, Mandicevski, Musicescu sau Danga. Au
fost invitați, de asemenea, soliști tineri, precum soprana Elena Dincă sau
tenorul Gheorghe Vârban.
Sub aceeași cupolă, corul Filarmonicii, cu Iosif-Ion Prunner la
pupitru, a prezentat o partitură prea puțin cântată la noi, „Liturghia
Sfântului Ioan Gură de Aur“ de Rahmaninov, amplă creație cu profundă
încărcătură religioasă, asemenea mai cunoscutei „Vecernii“, scrisă
pentru cor a cappella.
Pe 23 aprilie, de Sf. Gheorghe, îndrăgitul coregraf Gigi
Căciuleanu își va serba ziua onmastică pe scenă, acolo unde se simte cel mai
bine. Superba sa „Folia, Shakespeare&Co“, prezentată în premieră absolută
acum câțiva ani, a fost reluată, dar la Teatrul Național, în seria
evenimentelor prin care se onorează cei 400 de ani trecuți de la nemurirea lui
Shakespeare. Spectacolul va fi interpretat, din nou, de compania de dans a lui
Gigi Căciuleanu.
Un context în care se
înscrie și „serialul“ emisiunilor Radio România Cultural prin care se
celebrează două personalități uriașe ale literaturii universale, William
Shakespeare și Miguel Cervantes. Pe lângă interviuri, evocări și ample
comentarii, teatrul radiofonic va oferi producții cu piese precum „Hamlet“,
„Romeo și Julieta“, „Iulius Cesar“, „Richard III“, „Antoniu și Cleopatra“,
„Macbeth“ sau „Henric V“, majoritatea readuse pe unde din fonoteca „de aur“.
Interesantă va fi și prezentarea unor opere, operete sau chiar musicaluri
inspirate din dramaturgia celor doi titani.
Între timp, ansamblul „Flauto dolce“ efectuează un turneu
european, oferind, în Slovacia, Germania, Franța și Elveția, excelentul program
de muzică veche din spațiul românesc (secolele XVII–XVIII), pe care și publicul
nostru a avut ocazia să-l aplaude în ultima vreme, în diverse orașe din țară.
De această dată, rafinații interpreți clujeni vor concerta în catedrale sau la
universități din Komarno, Regensburg, Eckvalden, Saint Calais sau Berna.
Spectatorii au posibilitatea să cumpere recentul album, ce include mare parte
din repertoriul ascultat live în acele spații ideale pentru derularea
miniaturilor muzicale cântate pe instrumente de epocă, într-o manieră
cuceritoare. Și poate că, în vacanța pascală, melomani români care călătoresc
în zonele respective, se vor opri să se bucure de frumusețea muzicii tălmăcite
de artiștii noștri în aplauzele publicului european.