Newsflash
Cultură

Atunci când viitorul nu arată în niciun fel

de Ilinca BELCIU - feb. 7 2014
Atunci când viitorul nu arată în niciun fel
   Fraţii Coen nu te pot dezamăgi. Umor negru, melancolie, metafore, subtilităţi ale textului, inadaptaţi, road movie, accente de parodie. Personajele lor sunt de-a dreptul fascinante. Râzi, te întristezi şi oricum ai da-o nu rămâi indiferent. Inside Llewyn Davis. Acţiunea filmului e plasată în Greenwich Village, centrul culturii moderne, zona folk a anului 1961. Llewyn Davis este un tânăr folkist din New York, care încearcă să îşi găsească drumul în cariera muzicală după ce partenerul său de scenă s-a sinucis. Un tânăr artist a cărui muzică nu sună deloc rău, dar al cărui destin se suprapune cu o perioadă culturală complicată, o intersecţie a schimbărilor. Oscar Isaac nu e deloc dezamăgitor în postura artistului ratat care încearcă să găsească reţeta succesului. Problema e că drumul către succes pare a fi foarte complicat şi cu o mulţime de peripeţii. O poveste cu un aer absurd – un tânăr care nu doar că visează să cucerească scena, genul de artist complet iresponsabil, care trăieşte de pe o zi pe alta: nu are un loc al lui, în urma unei aventuri cu iubita unui bun prieten (interpretat de Justin Timberlake) va fi nevoit să facă rost de bani pentru un avort, actele sale sunt lăsate de izbelişte în casa părinţilor, unde locuieşte sora sa, audiţiile pe care le obţine par a duce niciunde. Pentru că el, în fond, nu e un geniu, dar nici de ignorat nu e. Mai mult, când nu are nicio soluţie, sună la uşa prietenilor săi pentru un loc pe canapea sau pentru depozitarea bagajului.
   Road movie-ul fraţilor Coen este amuzant: odată plecat din casa părinţilor colegului sinucis, Llewyn rămâne blocat cu pisica acestora. Elementul haios al delirului pe care îl trăieşte? Pentru prima oară, Llewyn e constrâns să fie responsabil. Hilar! Din cauza unui motan pe care îl mai şi pierde pe străzile newyorkeze. Dar cum coincidenţele se ţin lanţ, fix când are acea discuţie serioasă cu Jean (interpretată de Carey Mulligan), despre planificarea unui avort cât mai discret, Llewyn zăreşte pe stradă motanul rătăcit. Cumva, lucrurile par să se lege şi să se aşeze: chiar dacă nu intervine niciun răspuns referitor la albumul său (pentru că, de altfel, are şi cel mai bătăios impresar – un bătrân care de abia vede, darămite să mai şi audă), măcar pisica se întoarce în viaţa lui şi Jean e pe mâini bune la clinica doctorului pe care Llewyn l-a mai contactat şi cu alte ocazii.
   În dorinţa lui nebună de a-şi încerca fiecare şansă, chiar şi cea mai mică, Llewyn se suie în maşina unor necunoscuţi, pentru a ajunge la Chicago. Nu are o întâlnire prestabilită cu celebrul manager Bud Grossman (interpretat impecabil de F. Murray Abraham), dar nu poate fi chiar imposibil să-i răpeşti cinci minute. Culmea, Llewyn nu e el prea norocos, dar, uneori, lucrurile se întâmplă de la sine. Personajul interpretat de John Goodman pare a fi un deus ex machina în viaţa lui Llewyn, fix înaintea audiţiei de la Chicago: „Ce ziceai că faci?“ Llewyn: „Cânt folk“. Roland Turner: „A! Credeam că eşti muzician...“. Ajuns în faţa marelui Grossman, replica „Nu văd prea mulţi bani aici“ răsună uşor apocaliptic şi deprimant în clubul pustiu unde Llewyn tocmai a dat proba.
   Personajele fraţilor Coen au replici tăioase: „Dacă te gândeşti să te mai aventurezi în patul vreunei femei, deşi i-ai face un mare deserviciu, mai bine ţi-ai pune cât mai multe prezervative pe care să le legi cu bandă adezivă“. Iar atunci când te aştepţi mai puţin intervin întorsăturile de situaţie: medicul îi dă o veste neaşteptată, oameni mor în jurul lui, absurdul continuă să îi guverneze existenţa. Inevitabil, este un ratat, dar unul câştigat, care nu va recunoaşte asta niciodată.
   Inside Llewyn Davis este, desigur, din categoria filmelor cu mai puţine nominalizări la apropiatele premii Oscar: doar pentru imagine (Bruno Delbonnel) şi mixaj de sunet. Restul elementelor nu par să-i fi impresionat prea mult pe membrii Academiei Americane de Film. Dacă nici muzica, atunci chiar nu mai vorbim de scenariu. Într-adevăr, poate că Oscar Isaac a avut o concurenţă serioasă în acest an (să nu uităm că nici pentru Tom Hanks nu a fost loc), dar măcar imaginea să fie apreciată. Delbonnel a reuşit o combinaţie ideală între straniu şi concret, griurile se împletesc perfect, iar strălucirea prăfuită a New Yorkului reflectă perfect starea incertă a artistului Llewyn Davis.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe