În general, stagiunea teatrelor de operă și
balet s-a închis la mijlocul lunii: cu „Romeo și Julieta” la Opera Națională,
„Cavaleria rusticană” și „Paiațe” la Timișoara sau cu „Traviata” la Brașov. Dar
pe podiumul de concert activitatea continuă și în săptămâna aceasta. Spre
exemplu, la Filarmonica bucureșteană, după ce programul Strauss ce urma să fie
dirijat de Cristian Măcelaru a fost înlocuit cu cel condus de spaniolul Octavio
Más-Arocas, la 22 și 23 iunie la pupitru s-a aflat Camil Marinescu,
care a abordat opusuri forte diferite ca factură. Dirijorul român a ales un
Concert de Beethoven, avându-l ca solist pe pianistul Andrei Licareț, și
„Carmina Burana” de Orff, având colaborarea corului pregătit de Iosif-Ion
Prunner și a soliștilor Irina Ionescu, Valentin Racoveanu și Valentin Vasiliu –
opțiuni surprinzătoare pentru cei care cunosc atracția dirijorului pentru
creații monumentale, grave, tensionate.
Studenții Universității Naționale de Muzică
din București (UNMB) sunt încă în febra examenelor, cei de la canto
implicându-se și în spectacolele cuprinse în cea de-a patra ediție a festivalului
OPERA-mania ʼ17. Manifestarea a prilejuit și sosirea colegilor de la Academia
de Muzică din Cluj – cu „Bărbierul din Sevilla” – și deplasarea la Academia de Artă din Iași a celor din Capitală
cu „Elixirul dragostei”, într-un benefic schimb de experiență. Din păcate, de
multă vreme, reprezentațiile studențești se desfășoară doar cu acompaniament de
pian, instrumentiștii renunțând să evolueze în orchestra ce ar fi trebuit să
fie în fosă. În schimb, ansamblul simfonic „Universitaria” al UNMB, sub conducerea
lui Alexandru Ganea, va cânta, la sala Radio, la 2 iulie, alături de corul
pregătit de Valentin Gruescu și de tineri soliști, în partituri de Sammut,
Ireland, Elgar sau Gulda.
Cu o activitate intensă, Corul „Madrigal –
Marin Constantin”, dirijat de Anna Ungureanu, a fost aplaudat la București și
în țară, dar și peste hotare, cel mai recent turneu fiind în Israel. Aici a
participat pentru prima oară la Festivalul artelor de la Ierusalim. În ambianța
generoasă a Galeriei de arheologie a Muzeului Național, corul a interpretat
lucrări în ebraică, latină, greacă, italiană și, desigur, română, îndelung
ovaționat de un public entuziast.
Iar în Germania, la Düsseldorf, Trio „Contraste” (Ion Bogdan
Ștefănescu – flaut, Sorin Petrescu – pian și Doru Roman – percuție) a fost
invitat să susțină un concert de muzică contemporană. Cei trei au abordat piese
de Knorr, Mețianu, Wendel, C. D. Georgescu, Rotaru, Reale, Horst Lohse, V.
Dinescu, precum și o primă audiție semnată de Laura Manolache, aflată în sală.
Spre încântarea publicului, interpreții au oferit și bisuri de inspirație
folclorică.
Vorbind despre prezențe românești în
străinătate, se cuvine menționat faptul că, la Staatsoper Viena, la 22, 25 și
28 iunie, în spectacolele „Elixirul dragostei” cu Guillermo García Calvo în fosă, în rolul Adinei a
evoluat soprana Valentina Naforniță, iar în „Gianetta” – soprana Ileana Tonca –
care a înlocuit o colegă bolnavă.
Iar în Italia, la Arena din Verona, a fost
reinvitată mezzosoprana Carmen Topciu, solistă a Operei din Brașov, de această
dată în rolul Fenena din „Nabucco”. Este interesant de remarcat și numele lui
Sebastian Catană în rolul titular, alternând cu George Gagnidze sau Boris
Stasenko – binecunoscut și melomanilor noștri din spectacolele operelor din
București sau Timișoara. Se prea poate ca și pasionații români de operă să
urmărească cel puțin o reprezentație din seria derulată în iunie, iulie și
august.
Încep marile festivaluri europene, un alt
exemplu fiind cel de la München,
în cadrul căruia va cânta și soprana Laura Tătulescu. Și vor urma cele de la
Salzburg, Bregenz sau Solothurn.