Newsflash
Cultură

„Odiseea“ unui Stradivarius

de Anca FLOREA - feb. 5 2016
„Odiseea“ unui Stradivarius
     Concertul „de vineri“ al Orchestrei Naționale Radio a propus nu doar un program de muzică clasică, cu Mozart și Beethoven în repertoriu, ci și o combinație cumva inedită între cel aflat la pupitru, adică Mădălin Voicu, și solistul serii, violonistul Alexandru Tomescu, cei doi având un „numitor comun“: vioara Stradivarius Elder-Voicu. Trecând peste faptul, de-a dreptul amuzant, că în ultimele stagiuni asistăm la o adevărată inflație de asemenea instrumente despre care se spunea, cândva, că ar mai exista doar câteva în întreaga lume. În fapt, chiar anunțul acestui concert precizează că dirijorul, „fiul marelui violonist Ion Voicu“ a colaborat cu solistul „care se bucură de privilegiul de a interpreta (sic) pe vioara Stradivarius, instrument pe care a cântat și Ion Voicu“.
     Și mulți dintre spectatori și-au adus aminte, cu siguranță, de odiseea acelei viori, pornind de la achiziționarea ei, povestită de Ion Voicu într-un interviu plin de umor pe care l-am publicat în 1993, maestrul amintindu-și, între altele: „M-am dus la Zürich, la un colecționar (...) și am cumpărat acest Stradivarius. (...) Am luat pe cineva cu mine să mă însoțească din Elveția la București, pentru că îmi era frică să nu îmi fure vioara. Am cumpărat Stradivariusul cu banii statului – eu nu aveam atâția bani. (...) Le mulțumesc că mi-au dat-o și astfel am putut să stau lângă cei mai mari violoniști din lume care aveau Stradivarius“. Iar acel „cineva“ era generalul Pacepa, după cum chiar acesta avea să recunoască, peste ani, într-unul din volumele publicate în țară.
     Maestrul Ion Voicu s-a stins în 1996, iar vioara, după o altă îndelungată și mult mediatizată aventură, a fost returnată de familie Ministerului Culturii, deci statului care o cumpărase și o oferise solistului pentru întreaga sa viață. În 1998, cu prilejul Festivalului „Enescu“, ministrul Ion Caramitru și Mădălin Voicu au organizat un concurs de atribuire în folosință a instrumentului pe o anume perioadă de timp. L-au invitat pe celebrul Yehudi Menuhin să fie președintele juriului care, de fapt, nu a avut niciun alt membru. La 12 septembrie, la Muzeul „Enescu“, s-a prezentat un singur candidat: tânărul violonist Gabriel Croitoru. A interpretat lucrările propuse de Menuhin, care la final a declarat, în fața camerelor TV SOTI, că a ales un violonist excepțional: „Gabriel Croitoru este minunat din toate punctele de vedere și menține o tradiție pe care și eu am preluat-o de la Enescu. (...) El va continua o istorie care este foarte frumoasă și în care România are un loc foarte important. (...) Nu are doar talent, ci și flacără, este dăruit cu adevărat. Am fost foarte impresionat“.
     Numai că nu s-a concretizat nimic. În ciuda insistențelor, pe deplin legale, făcute de solist la Minister, i s-a spus că trebuie refăcut concursul pentru că a trecut prea multă vreme. Dar între timp, Alexandru Tomescu, permanent susținut de Fundația „Ion Voicu“ și nu numai, a împlinit vârsta optimă pentru a i se încredința vioara Stradivarius. Chiar dacă nu s-a onorat rezultatul unui concurs ce nu avea cum să fie anulat (în principiu fiind valabil și astăzi), Alexandru Tomescu a preluat, în urma unui alt concurs (7 septembrie 2007), acel instrument care acum se numește Elder-Voicu.
     Și astfel, vioara cumpărată de stat pentru Ion Voicu în anii ʼ50 a așteptat din 1998 până a crescut solistul vizat de la bun început, deci până în mileniul al treilea, pentru a fi din nou „cântată“. O istorie cu multe ciudățenii și semne de întrebare retorice, rememorată, probabil (și) vineri seara, în sala Radio, deopotrivă de Mădălin Voicu și de Alexandru Tomescu. Violonistul a beneficiat și de o promovare suplimentară prin alăturarea numelui său cu vioara cremoneză, inclusiv prin lansarea „turneului Stradivarius“, publicul ajun­gând să-l asocieze cu celebrul instrument, dovadă că o campanie inteligentă și ușor agresivă își atinge scopul subliminal. În urmă cu câțiva ani era filmat intrând în sala Radio flancat de „paznici“ care îi păzeau vioara, deși niciun alt solist – dintre cei vestiți – nu are o asemenea „gardă de corp“ când iese pe stradă cu o vioară de preț. Dar imaginea și impactul ei valorează enorm în mentalul colectiv.
     Important este faptul că Gabriel Croitoru cântă, de ani buni, pe un superb Guarneri care i-a aparținut lui Enescu, vioara fiind primită spre utilizare în urma concursului organizat de Muzeul „Enescu“, exact în aula Palatului Cantacuzino unde, în 1998, Menuhin îl declarase câștigător al viorii Stradivarius.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 120 de lei
  • Digital – 80 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe