Newsflash
Cultură

Soarele de la Giverny ştie doar de răsărit

de Paula ROMANESCU - iun. 7 2012
Soarele de la Giverny ştie doar de răsărit
     Fiecare dintre noi păstrează într-un colţ de suflet imaginea exactă a micului său paradis terestru: grădina bunicilor, casa părintească, livada de meri în floare, aceeaşi livadă plină de „candelabre“ roş-galbene-verzui cu mii şi milioane de „globuri“ dulci-înmiresmate, lacul cu nuferi, locul unde „pentru întâia oară o fată ţi-a spus: Nu!“, parcul de sub un cer anume, într-un anume anotimp.
     Despre un astfel de loc ne-a lăsat mărturieClaude Monet (1840–1926), pictorul francez care, prin tabloul său „Impression, soleil levant“ avea să vestească apariţia în lumea artei a curentului numit impresionism. Locul care i-a fost pictorului paradis, în cea de-a doua parte a existenţei sale pământeşti, s-a numit Giverny.
     Trecătorul prin Paris, dacă este din stirpea celor dintotdeauna hrăniţi „cu hărţi şi stampe“, nu poate să nu ajungă la Orangerie – anexă a Muzeului Louvre, măcar pentru a-şi limpezi în ape de lumini cu străfulgerări de blândă răcoare sufletul şi privirea greu încercată de prea multele imagini de la „reşedinţa“ Giocondei, din ţara de umbre a faraonilor, din regatul Franţei până la acel Bonaparte intrat în legendă, până la…
     Givernyul de la Orangerie trebuie văzut şezând, ca şi cum, ajuns în grădina pictorului, se cuvine să nu tulburi prin prezenţa ta nici lacul încărcat cu flori de nufăr, nici sălciile despletite ce-şi răsfrâng în ape plânsul mut, nici liniştea înaltă a locului acesta mirific. Două săli ca nişte ample cochilii de scoică refac imaginea Givernyului prin imensele tablouri donate de pictor statului francez şi pentru care statul a dispus amenajarea acestora în exclusivitate. Ca o pictură să dea celebritate unui loc de pe pământ, nu-i deloc nou. Dar ca acel loc să continue peste timp să semene cu o pictură anume, iată semnul cel mai curat de iubire şi veneraţie, pe care beneficiarii de comori care suntem cu toţii, trebuie să-l înscriem în colecţia noastră de artă fără frontiere. Parcul de la Giverny este întreţinut astăzi în spiritul tablourilor lui Monet, păstrând neschimbate acele elemente vegetale – irişii, sălciile, glicina, nuferii –, podurile de peste lacul cu nuferi, ghicitele poteci, tunelurile cu bolţi de frunziş, încât vizitatorii care se vor fi oprit mai întâi la Orangerie (peşti zburători prinşi într-un acvariu de ape – miresme – floare – linişti) să poată merge prin tablourile parcului, de data aceasta neprinse în imaginare rame în care cercul rămânea de neatins cu privirea.
     Acasă la Claude Monet, în Givernyul acela ca un adevărat paradis, vizitatorul din mileniul al treilea descoperă cu fiecare pas întreaga emoţie pe care trebuie s-o fi încercat şi artistul retras aici din anul 1883 spre a nu mai pleca deloc până în ceasul marii plecări (1926). Grădinarul şef – James Priest – un englez împătimit de universul de taină al grădinilor, este din anul 2009 păstrător al „visului viu“ pe care pictorul ni l-a lăsat moştenire, iar noi trebuie să-l adăugăm viselor noastre de puritate întru slava acestui soare şi-a acestui pământ „albastru ca o portocală“.
     Iar dacă veţi ajunge la Paris, nu ocoliţi l’Orangerie, nici Muzeul Marmottan Monet (donaţie din 1932 făcută de Paul Marmottan Academiei de Arte Frumoase reprezentând colecţia de artă „Jules et Paul Marmottan“ şi, respectiv, hotelul particular cu acelaşi nume devenit în 1934 Muzeul Marmottan), care, în 1957 avea să primească colecţia dr. Georges de Bellio (fost medic al pictorilor Manet, Monet, Pissaro, Sisley, Renoir), donaţie făcută de moştenitoarea acestuia – Victorine Donop de Monchy; în 1966 – donaţia lui Michel Monet – cel de-al doilea fiu al pictorului – prin care el a legat statului francez proprietatea de la Giverny şi colecţia sa de tablouri Claude Monet, Muzeului Marmottan, acesta devenind deţinătorul celei mai importante colecţii de lucrări din întreaga lume semnate de Monet; în 1987, acestora li se adaugă Colecţia Henri Duhem şi Mary Sergeant. În 1996, în cadrul Muzeului Marmottan a fost creată Fundaţia Denis şi Annie Rouart, cu opere semnate Berthe Morisot, Edouard Manet, Edgard Degas, Auguste Renoir, Henri Rouart. „Zestrea“ de pictură impresionistă de aici a făcut ca la sfârşitul anilor ’90 din secolul de curând încheiat, muzeul să se numească Marmottan-Monet.
     Toate bune şi frumoase dar, dacă nu ajungeţi la Giverny să vedeţi „tablourile“ fremătând sub ochii voştri de strălimpezi oglindiri de ape şi miresme de umbră şi răcoare, nu veţi fi păşit în paradisul terestru în care Monet va domni de-a pururi.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe