Newsflash
OPINII

Satisfacţia pacientului, punctul de cotitură în stomatologie

Satisfacţia pacientului,  punctul de cotitură în stomatologie
În cabinetul dentar, teama pacientului este bine cunoscută, iar durerea este adesea asociată cu intervenţia medicului stomatolog. Se vorbește însă mai puţin despre relaţia și comunicarea dintre medic și pacient. Relaţia dintre pacient și medic condiţionează comunicarea dintre cei doi și are o etapă de modelare, urmată de una de stabilizare a relaţiilor. 
Menţinerea unei comunicări confortabile și constructive condiţionează în timp derularea relaţiei. O doză importantă a încrederii pacientului este generată de mulţumirea acestuia faţă de felul în care este tratat. Toleranţa la eventuale erori ale actului medical este condiţionată de satisfacţia pacientului faţă de relaţia cu medicul. Pacienţii suportă cu greu comportamentul agresiv, lipsit de empatie sau impersonal al medicului dentist. Pacientul așteaptă respect, încredere în cele relatate de el și multă răbdare.
Anamneza, dialogul condus de medic nu sunt întotdeauna convin-
gătoare pentru pacient. De aceea, medicul trebuie să sesizeze, să intuiască așteptările acestuia și, atunci când este cazul, să-l motiveze pentru a accepta și a înţelege rostul unor etape aparent irelevante. Medicul trebuie să facă faţă la mai mulţi pacienţi pe zi, să relaţioneze cu succes cu fiecare, în deplin acord cu profilul psihologic al fiecăruia. Un element care scapă adesea medicilor este succesiunea pacienţilor programaţi într-un interval orar. Trebuie evitată prezenţa concomitentă în sala de așteptare a unor pacienţi cârcotași, veșnic nemulţumiţi. În mod paradoxal, aceștia trebuie trataţi cu prioritate pentru a evita stimularea unor sentimente de frustrare din partea lor. Contrazicerea brutală a pacientului aflat în suferinţă este o greșeală grosolană generatoare de situaţii conflictuale sau chiar de retragerea de la medicul în cauză.
Relaţiile dintre medic și pacient sunt reglementate de acte normative în care este formalizată punctual o parte importantă a comunicării dintre cei doi. Acestea au unele prevederi în dezacord cu nevoile și specificul medicinei dentare. Formularul pentru consimţământul informat este în mod evident în afara domeniului medicinei dentare. Dacă reglementările legale privind relaţia pacient-medic sunt complexe și inalienabile, educaţia medicală continuă în această direcţie este deficitară, dar poate fi îmbunătăţită. Dincolo de formarea profesională a medicului stomatolog, există oportunitatea unor studii postuniversitare. Cursurile de perfecţionare, simpozioanele, congresele nu acordă suficientă atenţie acestui domeniu, dar și interesul medicilor este redus. Educarea pacienţilor sub aspect comportamental este dificil de realizat sau chiar imposibilă în direcţia comportamentului public și în contextul furnizărilor de servicii.
Vulnerabilitatea în relaţia pacient-medic stomatolog este în atenţia Colegiului Medicilor Dentiști din România (CMDR). Actualul Cod deontologic acordă o atenţie aparte relaţiei dintre aceștia. Reglementările sunt incomplete și perfectibile. CMDR are în vedere reformularea Codului deontologic pentru a oferi medicilor o serie de repere concrete privind relaţia dintre medicii stomatologi și pacienţi. 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe