Newsflash
Istoria Medicinei

O pagină din istoria nursingului din ţara noastră: Centrul de perfecţionare a asistenţilor medicali

de Asist. med. Elena Dorobanțu - iun. 2 2023
O pagină din istoria nursingului din ţara noastră: Centrul de perfecţionare a asistenţilor medicali

În anii 1970-1980, România își sporește colaborarea cu principalele instituţii internaţionale, în toate domeniile. În acest context, în urma acordului încheiat între Guvernul României și OMS la 31 ianuarie 1972, își începe activitat

Instituţia se adresează asistenţilor medicali din toate specialităţile medicale și profesorilor din școlile sanitare care predau tehnica îngrijirii bolnavului. Are ca obiectiv formarea unei concepţii despre bolnav și boală, în acord cu definiţia dată sănătăţii de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS): sănătatea este o stare de bine biopsihosocial, care nu constă numai în absenţa bolii sau a infirmităţii.

        Deschiderea Centrului de perfecţionare a asistenţilor medicali a avut loc la Școala Sanitară Fundeni din București în prezenţa dr. Alexandru Calomfirescu, adjunct al Ministrului Sănătăţii, dr. Eugenia Hotnog, inspector central în Ministerul Sănătăţii, Lucian Dănilă, reprezentant al Ministerului Educaţiei și Învăţământului, Lucreţia Clocotici, președinte USSM (Uniunea Societăţilor de Știinţe Medicale), secţiunea cadre medii. Evenimentul a fost mediatizat în presa centrală și de specialitate a vremii, ca și în programele de radio și televiziune.

Profesiunea de asistent medical

        Primul curs al centrului a avut o durată de zece luni, organizat în două cicluri: primul, în perioada februarie-mai 1972, cuprindea cursuri teoretice și activitate practică în spitalele bucureștene, iar în cel de-al doilea, în perioada octombrie-noiembrie 1972, se continuau cursurile teoretice și se susţineau lucrările de absolvire. Între cele două cicluri, cursanţii elaborează o lucrare de absolvire cu o temă legată de domeniul în care lucrează, lucrare cu aplicabilitate practică. Selecţia cursanţilor s-a realizat la nivelul Direcţiilor Sanitare Judeţene pentru cele 30 de asistente medicale șefe. Profesoarele de tehnica îngrijirii bolnavului din școlile sanitare au fost selectate de Ministerul Sănătăţii prin dr. Eugenia Hotnog, pe baza unui test de cunoștinţe de specialitate și a unui eseu cu tema „Profesiunea de asistent medical”. Astfel, au fost selectate zece profesoare: Maria Ocheanu, Elena Popescu, Simona Mihăileanu, Paula Cămârzan de la Școala Sanitară Fundeni; Elena Dorobanţu de la Școala Sanitară Ploiești; Iulia Ciomag de la Școala Sanitară Brașov; Antoaneta Metaxados de la Școala Sanitară Brăila; Ioana Ungureanu de la Școala Sanitară Cluj; Lucreţia Titircă de la Școala Sanitară Baia Mare și Maria Axinte de la Școala Sanitară Rm. Vâlcea.

Lectorii cursului au fost renumiţi medici, psihologi, experţi, asistente cu bogată experienţă – Teodora Gându, Roda Vișinescu –, precum și experţi OMS – M. Jane Emers.

În primul ciclu al cursului, orarul săptămânal cuprindea, pe lângă tematica de specialitate, patru ore de limba franceză, desfășurate la Centrul de Documentare Medicală, și activităţi de relaxare și socializare – vizite la muzeele bucureștene, vizionări de spectacole de teatru și operă.

Conţinutul cursurilor a constat în teme de specialitate – anatomia și fiziologia omului, urgenţe medico-chirurgicale, alimentaţie sănătoasă, explorări funcţionale, infecţii intraspitalicești –, dar și numeroase teme de psihologie medicală, sociologie, umanizarea și modernizarea spitalului.

Pentru prima dată s-a discutat „Planul de îngrijire a bolnavului” pe baza nevoilor fundamentale ale fiinţei umane și s-a prezentat modelul conceptual al îngrijirilor al Virginiei Henderson.


Galerie imagini (5)

Relaţia medic-bolnav-asistentă medicală

Pentru profesoarele din școlile sanitare s-au desfășurat schimburi de experienţă privind modernizarea lecţiilor în sălile de demonstraţii, prin folosirea mijloacelor și materialelor didactice în desfășurarea lecţiilor. Între cursantele din spitale și cele din școli s-a creat o strânsă colaborare privind desfășurarea instruirii practice a elevilor în spitale, policlinici și dispensare medicale.

Organizarea și coordonarea activităţii Centrului de perfecţionare a asistenţilor medicali a fost realizată de Gabriela Bocec, în calitate de director adjunct. Aceasta, un om deosebit, un bun organizator, și-a pus toată știinţa și dăruirea pentru ridicarea prestigiului profesiei de asistent medical și pentru recunoașterea importanţei asistentului medical în îngrijirea persoanei sănătoase și bolnave.

Ciclul al doilea al cursului a permis cursantelor să-și împărtășească experienţa proprie în domeniul în care lucrează, prin susţinerea lucrării de absolvire, realizată la locul de muncă, având ca tematică relaţia medic-bolnav-asistentă medicală, umanizarea spitalelor, lecţia de instruire practică din școală și spital, saloane-școală.

Dezbaterile ce au urmat susţinerii fiecărei lucrări au fost fructuoase, au contribuit la îmbogăţirea experienţei în care lucrează fiecare cursantă. Colaborarea dintre profesorii din școlile sanitare și asistentele șefe a dus la o mai bună organizare a saloanelor-școală din unităţile sanitare, ca factor important în creșterea nivelului de pregătire a viitoarelor asistente medicale.

Cursurile teoretice și practice, precum și activităţile libere ale cursului au favorizat legarea unor prietenii durabile între cursante. Acestea s-au dovedit mai târziu, după 1990, benefice pentru elaborarea primelor manuale de nursing din România.

Începând cu anul 1995, sub coordonarea Lucreţiei Titircă, în colaborare cu Elena Dorobanţu și alte profesoare din Ploiești și Sibiu, au fost editate trei manuale de nursing pentru elevii școlilor postliceale sanitare.

Următoarele două serii de cursuri ale Centrului de perfecţionare a asistenţilor medicali au avut aceeași durată și programă. Ulterior, cursurile au avut altă structură pentru asistenţii medicali. Acestea au urmărit perfecţionarea în specialităţile în care lucrează aceștia (urgenţe medico-chirurgicale, terapie intensivă, explorări funcţionale, pediatrie, obstetrică-ginecologie, igienă și sănătate publică, spitale, dispensare, policlinici).

Cursuri de pregătire psihopedagogică și de specialitate

Pentru profesoarele din școlile sanitare, Centrul de perfecţionare a asistenţilor medicali, în colaborare cu Ministerul Educaţiei și Învăţământului, prin Centrul de perfecţionare pentru învăţământul tehnic, a organizat periodic cursuri de pregătire psihopedagogică și de specialitate pentru obţinerea gradelor didactice și definitivat.

Centrul de perfecţionare a asistenţilor medicali devine din anul 1976 Centrul de perfecţionare a personalului sanitar mediu, director fiind dr. Lucreţia Mogâldea.

În perioada 8-12 mai 1989, Ministerul Sănătăţii, Centrul de perfecţionare a personalului sanitar mediu, USSM secţia cadre medii și OMS, prin Biroul Regional pentru Europa, au organizat la Techirghiol un atelier naţional cu tema „Calitatea – condiţie a asigurării eficienţei îngrijirilor medicale”. Au participat 40 de asistenţi medicali din spitalele din întreaga ţară și zece profesori din școlile sanitare.

Alături de lectorii din ţară, Elisabeth Stussi, funcţionar OMS pentru îngrijiri infirmiere, și Ina Jongert, consilier temporar OMS, au ţinut prelegeri în care au dezbătut cu cursantele teme legate de calitatea activităţii de îngrijire, de etică și deontologie medicală, aplicarea planului de îngrijire a bolnavului. Participanţilor li s-au înmânat certificate de participare din partea OMS.

În perioada 1972-1990, Centrul de perfecţionare a asistenţilor medicali și Secţia cadre medii sanitare a USSM au constituit singura posibilitate de îmbogăţire a cunoștinţelor de specialitate, de cunoaștere a progresului în domeniul nursingului și, desigur, de a veni în contact cu asistente din celelalte ţări.

După anul 1990, Centrul devine „Centrul de perfecţionare și pregătire superioară de specialitate în nursing”. Totodată, își extinde aria de cuprindere a activităţii de perfecţionare în domeniul managementului sanitar, a educaţiei în nursingul comunitar și a sănătăţii mintale.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe