Încurajaţi de mentorii lor, studenţii medicinişti sunt adesea interesaţi să se implice în diverse proiecte ştiinţifice. Un exemplu în acest sens ne oferă dra Sorina Vasile, la rubrica Student la medicină, în contextul suitei de evenimente grupate sub titulatura „Brain awareness week“.

 "> Săptămâna neuroştiinţelor - Viața Medicală

Săptămâna neuroştiinţelor

de Dr. Sorina VASILE - mar. 28 2012
Săptămâna neuroştiinţelor

Încurajaţi de mentorii lor, studenţii medicinişti sunt adesea interesaţi să se implice în diverse proiecte ştiinţifice. Un exemplu în acest sens ne oferă dra Sorina Vasile, la rubrica Student la medicină, în contextul suitei de evenimente grupate sub titulatura „Brain awareness week“.

 

Cum au sărbătorit ştiinţele creierului mediciniştii de la UMF „Carol Davila“ Bucureşti

 

     Ce diferenţiază un profesor bun de unul foarte bun? Cum evaluăm? Cantitatea informaţiilor pe care reuşeşte să ţi le transmită ar fi un criteriu, dar nici pe departe suficient.
     Grigorina Mitrofan, studentă în anul IV la UMF „Carol Davila“, s-a gândit multă vreme la asta şi spunea mereu, intuitiv, că profesorii cei mai buni sunt cei care „trezesc în noi abilităţi de care nu suntem conştienţi, cei care ne devin mentori“. Când a apărut, la începutul lui martie, un anunţ despre o competiţie a unor prezentări ştiinţifice cu tema „Educational shifts modeling the brain and mind“ (Schimbările în educaţie care modelează mintea şi creierul), Grigorina a vrut să testeze dacă feedbackul sau evaluarea profesorilor contribuie la creşterea res­pon­sabilităţii studentului. Ce reacţii îl fac pe student să devină mai responsabil?
     Pentru aceasta, a selectat 18 studenţi la medicină, care au completat un chestionar cu 45 de intrări şi răspunsuri de tip Likert (acord total, acord, neutru, dezacord, de­zacord total). Întrebările au fost preluate din două studii universitare care vizau responsa­bilitatea studenţilor1, respectiv impactul feedbackului ce vine de la profesori2. Prin com­binarea răspunsurilor în două categorii, Grigorina a redus la nivel binominal datele de tip Likert. Pentru prelucrarea datelor, a utilizat testul chi pătrat şi a aplicat proba de semnificaţie statistică, unde a obţinut p < 0,1 (0,07) la un interval de încredere de 0,9.
     Studenta de anul IV a verificat ipoteza prin analiza corelaţiei dintre media responsabilităţii şi media componentelor feedbackului şi a folosit coeficientul rangurilor Spearman, care testează gradul de corelare între două variabile calitative.
     Rezultatele au arătat că există, într-adevăr, o legătură reciprocă între evaluarea profesorilor şi gradul de responsabilitate al studenţilor. „Am observat că anumiţi studenţi devin mai responsabili atunci când sunt trataţi cu mai multă atenţie şi fără dominanţă. Alţii sunt interesaţi mai mult de ceea ce li se transmite pentru a contribui la evoluţia personală. Pe scurt, studenţii simt o mare nevoie de feedback – doar că de unul personalizat, în funcţie de capacitatea fiecăruia. Simţim nevoia de motivaţie, de o anumită direcţionare în gândire“, conclu­zionează tânăra.
     Cu această lucrare, Grigorina Mitrofan a câştigat, vinerea trecută, premiul cel mare la competiţia de prezentări ştiinţifice „Educational shifts modeling the brain and mind“ din cadrul Brain Awareness Week (BAW), eveniment organizat de Societatea Naţională de Neuroştiinţe (SNN) şi de Grupul Mediciniştilor cu Activitate Ştiinţifică (SOMS). BAW este un eveniment internaţional care sărbătoreşte (prin prezentări, conferinţe şi expoziţii) creierul şi domeniul neuroştiinţelor.
    Întrecerea studenţilor în prezentări ştiinţifice a fost doar unul din punctele programului BAW de săptămâna trecută. Mediciniştii pasionaţi de creier au putut asista luni la cuvântările susţinute de dr. Mihai Moldovan, de la Universitatea din Copenhaga, prof. dr. Ovidiu Băjenaru, preşedintele Societăţii de Neurologie din România, şi dr. Bogdan O. Popescu, sau la cele ale doctorandului în neuroştiinţe de la Oxford, dr. Andrei Ilie. Marţi, profesorul Leon Zăgrean, preşedintele SNN, şi dr. Florin Munteanu i-au învăţat pe medicinişti tehnici de interpretare a electroencefalografiei, iar miercuri, laboratorul de neuroştiinţe din facultatea bucureşteană de medicină a fost deschis pentru toată lumea.
     Studenţii cu activitate ştiinţifică au avut joi o sesiune specială de prezentări dedicată activităţii cerebrale. Pe parcursul câtorva ore, s-a discutat despre automatismele în epilepsia de lob frontal, despre schimbările corticale şi subcorticale induse prin stimularea nociceptivă în timpul anesteziei şi despre reactivitatea de rupere/suprimare EEG după ischemie cerebrală.
     Anul viitor, Săptămâna Creierului se va sărbători în perioada 11–17 martie.
 

Notă autor:

1. Magno C. Establishing a scale that measures responsibility learning. De la Salle University, 2011
2. Gibbs G, Simpson C. Measuring the response of students to assessement: the assessment experience questionare. Open University, 2003

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe