Newsflash

Măsurarea inteligenței

de Dr. Martin S. MARTIN - mai 12 2017
Măsurarea inteligenței
     În preajma anticipatei răspândiri a inteligenței artificiale (IA), readucem în discuție întrebările și certitudinile legate de măsurarea inteligenței umane naturale, inițiată la începutul secolului XX de psihologul Alfred Binet și studentul Theodore Simon. Cei doi francezi au pus bazele psihometriei prin testul care le poartă numele: testul Binet-Simon.
     Scopul lui Binet a fost să determine dacă retardarea mintală a copiilor ține de o incapacitate înnăscută de a înțelege și învăța, sau este rezultatul unor condiții nefavorabile legate de mediul familial și social. Pentru aceasta el a estimat vârsta mintală și a făcut un raport procentual cu vârsta cronologică. Ulterior, testul a fost modificat de psihologii americani, luând forma testului Stanford-Binet, introdus de Louis Leon Thurstone în anul 1938. Deosebirea a fost că noul test botezat testul IQ (după termenul german intelligenzquotient) a fost elaborat ca să măsoare abilitățile intelectuale și nu cauza retardării.
     Sunt folosite întrebări și probleme adaptate vârstei, formulate astfel încât să exploreze vocabularul, înțelegerea verbală, asocierea de cuvinte, abilitățile numerice, memoria imaginilor și a secvențelor de semne, orientările spațiale, concentrarea atenției și altele. Din răspunsuri se extrage un scor, prin compararea cu răspunsurile unui grup larg de subiecți de aceeași vârstă. Raportul dintre scorul răspunsurilor date și scorul mediu al răspunsurilor lotului martor, înmulțit cu 100, a dat scala de măsurare a inteligenței exprimată în procente. Cei care obțin scoruri mai mari de 100 au abilități intelectuale superioare mediei, iar cei al căror indice se situează sub 85 au deficite de inteligență și de capacitate de învățare, de o severitate corespunzătoare gradului de reducere față de medie.
     Deși mai mulți psihologi, începând cu Alan Kaufman, au acreditat o idee care a persistat multă vreme acea că testele IQ chiar măsoară inteligența , conceptul actual este că testarea estimează și cuantifică puterea de absorbție a cunoștințelor, capacitatea de a învăța, dotarea individului pentru a progresa în domeniile intelectual și artistic, nu inteligența propriu-zisă. Astfel, un copil care are un prim scor IQ modest nu este nici iremediabil prost, nici condamnat să rămână subdezvoltat intelectual. În anii următori, el poate progresa mult și poate îmbunătăți spectaculos scorurile.
     Cineva a comparat testarea IQ cu gradul de bunăstare. Un copil care se naște sărac, într-o familie săracă, are mari șanse să rămână sărac pentru întreaga viață. Dar asta nu este obligatoriu adevărat: istoria abundă de exemple de tineri porniți de la niveluri sociale foarte scăzute care au ajuns puternici, bogați, sau ambele. Testul IQ măsoară potențialul intelectual și capacitatea de a-l spori.
     Testele psihometrice sunt larg răspândite, dovedind și o remarcabilă constanță a rezultatelor atunci când se aplică repetat. Fără a fi complet descifrată, inteligența umană s-a dovedit dependentă de mai multe caracteristici anatomice (mărimea globală a creierului, raportul creier/corp, mărimea lobilor frontali, cantitatea de substanță cenușie) și fiziologice (abilitate senzorială, viteza transmiterii neuronale, capacitatea memoriei, rata de metabolism a glucozei în creier).
     Nu există o singură definiție completă a inteligenței, dar o versiune acceptabilă este: abilitatea de a învăța, înțelege și de a încerca lucruri noi, de a opera cu ele, capacitatea de a gândi abstract și de a măsura lucrurile folosind criterii obiective. O adevărată furtună de reacții negative a stârnit cartea psihologului Richard J. Herrnstein și a politologului Charles Murray „Curba clopotului: inteligența și structura de clasă din lumea americană” (editura Free Press, 1994). Ei au arătat că rezultatele testării IQ se distribuie sub forma unei curbe Gauss, de o parte sau de alta a liniei de mijloc: 68% din persoanele testate se încadrează în medie (având un IQ între 85 și 115), 14% sunt fie dotați peste nivelul mediu (IQ 115130), fie sub medie (IQ 7085), 2% sunt supradotați (IQ 130145) sau reduși (IQ 5570) și 0,1% sunt fie genii (IQ>145), fie sever retardați, incapabili de a învăța (IQ<55). Aceste rezultate au corelații genetice și rasiale și determină viitorul social al indivizilor, gradul lor de succes sau de eșec.
     Cei doi autori au definit și categoria de elită cognitivă, identificabilă prin testele de psihometrie și care ar fi un bun indicator prognostic pentru elevi, studenți, pro­fesioniști, cercetători, artiști, antreprenori și politicieni. Criticii analizei sociale pe criterii de testare IQ au făcut acuzații de rasism științific, darwinism social și au vorbit despre mitul coeficientului IQ folosit pentru segregare. Dar observații ulterioare au adus tot mai multe argumente că există realitate în observațiile lui Herrnstein și Murray, că există o componentă genetică a inteligenței și că sunt – pe lângă influențele de mediu social și familial – influențe ale rasei, la fel cum diferențele de rasă se exprimă prin date antropometrice, susceptibilitate la anumite boli, precum și la calități și limite atletice.
     Este interesant de privit ce scoruri IQ au reușit personalități contemporane:  oameni de știință (Stephen Hawking – 163, Alan Turing – 180–190, Albert Einstein – 162), politicieni (Bill Clinton – 137, Barack Obama – 130, George W. Bush – 125, Donald Trump – 156, John F. Kennedy – 117), antreprenori (Bill Gates – 160, Paul Allen – 160, Steve Jobs – 86), sportivi (Muhammad Ali – 78, Garry Kasparov – 190) sau celebrități (Tom Cruise – 94, Natalie Portman – 140, Madonna – 140, Steve Martin – 142, James Woods – 180).
     Și mai interesantă este scala de scoruri IQ estimate la mari figuri ale umanității din trecut, cărora li s-au aplicat criteriile de valoare a contribuției artistice sau științifice, impactul asupra societății umane, analiza datelor biografice și a performanțelor de educație. În fruntea listelor făcute de Catherine Cox (Early mental traits of 300 geniuses – 1926)și de Tony Buzan (Book of Genius – 1994) se află Leonardo Da Vinci și Johann Wolfgang von Goethe, ambii cu scorul IQ de 220. Urmează Isaac Newton 192, Gottfried Wilhem Leibnitz 191, Galileo Galilei 185, John Stuart Mill 182, Michelangelo și René Descartes 177 și Raphael 170.
     În zilele noastre trăiesc Kim Ung-yong (Coreea de Sud, inginer), care a avut din copilărie scorul IQ de 210, Christopher Hirata cu scorul de 225 (SUA, astrofizician, profesor universitar în Ohio) și Terence Tao, celebru pentru un IQ de 225230 (matematician, stabilit în SUA, de origine australiană).
     Tipul de testare psihometrică prin chestionare adaptate vârstei identifică gradul de dezvoltare a abilităților până la acel punct, nu inteligența nativă. Rezultatele testelor nu prezic limitele intelectuale ale persoanei analizate, ele se pot schimba semnificativ prin antrenamente și educație. Se naște întrebarea cum vor fi făcute testările pentru computerele inteligente ale viitorului apropiat și cât de concordante vor fi probele umane cu cele neumane. Știm că după mai mulți ani de încercări, computerele au început din anii ʼ80 să învingă șahiștii umani. Iar în 1996, computerul IBM Deep Blue l-a învins pe superdotatul campion Garry Kasparov. În ce alte domenii vom fi învinși de mașini: poezie, pictură, muzică?

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe