Newsflash
ACTUALITATE Reportaje

Fascinanta poveste a clădirii rectoratului UMF „Carol Davila”

de Dr. Laura Davidescu - feb. 26 2025
Fascinanta poveste a clădirii rectoratului UMF „Carol Davila”

Descoperiți istoria Casei Turnescu, o clădire cu parfum de final de secol al XIX-lea, relatată cu talent și, pe alocuri, umor de dr. Silviu Păun, consilier responsabil cu patrimoniul cultural al Medicinei bucureștene.


FOTO sus: Fosta orangerie adăpostește acum o sumedenie de flori îngrijite de secretara rectorului. Doamna Sorina, așa cum i se zice, cunoaște de ani buni istoricul clădirii și visează s-o vadă restaurată într-o bună zi.


Oricât de concentrat ai fi pe chestiunea administrativă pe care ai avea-o de rezolvat, când pășești pe scara intrării principale a clădirii rectoratului UMF „Carol Davila” și vezi bogăția decorațiunilor care te înconjoară, e imposibil să nu rămâi impresionat. Iar dacă se întâmplă să intri și într-unul dintre birourile prorectorilor, ai șansa să admiri tablouri, vitralii și diverse elemente decorative care te poartă cu gândul în alte vremuri. Ce să mai spun despre sobele Meissen? Sunt niște bijuterii toate! Vâzându-te într-un asemenea loc, probabil te întrebi cui a aparținut casa inițial și cum a ajuns ea în posesia Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila”. 

Ei bine, casa a aparținut fiului medicului Nicolae Turnescu, primul decan al Facultății de Medicină, iar nepotul său a donat-o Facultății de Farmacie în urmă cu aproape 70 de ani. Am aflat povestea amănunțită a clădirii, a locatarilor ei din ultimul secol, ba chiar și a vecinilor celebri de la dr. Silviu Păun, consilier la Compartimentul Patrimoniu Cultural al UMF „Carol Davila”. Doctorul Păun ne-a vorbit cu multă pasiune despre fiecare obiect sau detaliu din Casa Turnescu, a cărei frumusețe merită descoperită în orice anotimp, dar mai ales când e cald afară și înflorește glicina ce îmbracă fațada imobilului. 

Bustul lui Nicolae Turnescu, realizat de sculptorul Ion Georgescu, unul dintre primii profesori ai Școlii de Belle Arte din București

Nicolae Turnescu nu a apucat să vadă casa terminată

Chirurgul Nicolae Turnescu a trăit între anii 1819 și 1890. Licențiat la Paris în 1853, revine în țară în 1854, când este numit medic secundar, apoi medic primar la Spitalul Colțea. În 1856 este numit profesor la Școala de Chirurgie de la Mihai Vodă, organizată de Carol Davila. Anul următor se fondează Școala Națională de Medicină și Farmacie, Turnescu fiind și primul ei decan. Ca medic, numele lui Turnescu este legat de introducerea cloroformului și a kelenului în știința chirurgicală. Este considerat un reprezentant al vechii școli de chirurgie, înainte de introducerea antisepsiei și a asepsiei și unul dintre promotorii și susținătorii învățământului medical din țară în timpurile sale cele mai grele, ale întemeierii.

Fațada Casei Turnescu, îmbrăcată de glicina înflorită, face parte din circuitul bucureștean al glicinelor 

În perioada de după Războiul de Indepe­ndență, în care Bucureștiul intra într-o epocă de modernizare, de europenizare, el decide să-și ridice o casă pe un teren din centru. Casa din Dionisie Lupu i-o comandă arhitectului francez Albert Galleron, bine-cunoscut pentru edificarea clădirii Ateneului Român, construcția acesteia durând câțiva ani. Din păcate, chirurgul Turnescu nu ajunge să o vadă terminată, pentru că imobilul a fost finalizat în 1895, așa cum și stă scris cu cifre romane deasupra intrării. 

Holul central al clădirii, cu pereți din stucomarmură (frații Axerio) și cu tavan din sticlă. Acesta permitea, în urmă cu un secol, iluminatul natural

Casa va fi locuită însă de fiul său, Niculae N. Turnescu, și de familia acestuia, până în 1910, când și acesta decedează, iar proprietatea revine celor trei fii ai săi. Doi dintre ei, Nicolae-George și Dumitru, se pare că au continuat să locuiască în casă, după cum reiese dintr-un act funciar datat în 1940. După moartea acestora, în 1955 și respectiv 1956, singurul proprietar rămâne Constantin Turnescu, cel de-al treilea frate. În 1956, el donează imobilul și terenul de peste 3.000 de metri pătrați Facultății de Farmacie din București, pentru scopurile culturale ale acesteia, pentru conferințe și săli de cursuri, laboratoare, biblioteci etc., iar Ministerul Sănătății acceptă donația. În actul de donație este menționată și dorința nepotului, ca numele doctorului Nicolae Turnescu să se păstreze printr-o inscripție pe Facultatea de Farmacie, în amintirea celebrului său bunic. 

Detaliu din fresca de pe pereții actualei săli de consiliu, ascunsă acum vederii de un tapet protector

Din păcate, casa fusese folosită câțiva ani de regimul comunist ca sediu pentru ARLUS și Institutul de Cercetări și Amenajări Silvice, perioadă în care mobilierul original, tablourile și multe decorațiuni dispar sau sunt distruse. Astfel, ușile din stejar masiv au fost capitonate cu vinilin (lucru care se vede încă și astăzi), iar splendidele picturi în foiță de aur din unele încăperi sunt acoperite cu vopsea în ulei (pe tavanul de deasupra scării de la intrare, de exemplu), pentru a înlătura cât mai mult din aspectul considerat decadent și burghez de către autoritățile vremii. 

Din grădina în stil englezesc, singurele obiecte originale sunt două vaze din marmură, ce datează din 1902.  Statuile reprezentând cele patru anotimpuri au dispărut demult

 

În salonul folosit drept anticameră a rectorului se află o galerie cu portretele tuturor rectorilor, piese de mobilier donate de Theodor Burghele, precum și bustul lui Nicolae Turnescu. Salonul se continuă cu orangeria

 

Theodor Burghele a recuperat clădirea

În anul 1956, Theodor Burghele, care era și medicul personal al lui Gheorghiu-Dej, află de existența actului de donație și reușește, cu intervenții la Securitate, să recupereze casa, motivându-și cererea către liderii comuniști prin faptul că Institutul de Medicină și Farmacie nu avea un sediu pentru rectorat. Este și momentul în care are loc o renovare a clădirii, dar și alocarea încăperilor pe funcțiuni de birouri, împărțire care a rămas neschimbată până în zilele noastre. Acolo unde a decis Burghele să fie biroul unui anume prorector, acolo îl regăsim și astăzi! Burghele este și cel care donează mobilierul dintr-unul dintre saloane, cel care funcționează acum ca o anticameră a rectorului. Camera domnilor, cea în care se fumau trabucuri și se purtau discuții în timpul balurilor, devine biroul rectorului, iar camera de lucru a fostului proprietar al casei, dormitorul matrimonial și cele ale copiilor se transformă în birouri ale prorectorilor. Sufrageria capătă destinația de secretariat, iar camerele de la demisol, ocupate altădată de servitori, acomodează serviciile financiar, resurse umane și alte birouri logistice ale Medicinei. 

 

Actualul birou al rectorului era, cândva, încăperea unde se adunau domnii la discuții. Este singura în care s-au păstrat intacte geamurile cu vitralii. Tot aici se găsesc un bust valoros al lui Carol Davila și câteva tablouri vechi 

 

Soba Meissen din fosta cameră a copiilor este o bijuterie în sine

 

Vitraliul de deasupra intrării, un Tiffany veritabil, reprezintă un peisaj care include, printre alte elemente, o... vulpe. Plus strugurii din fabulă! E un vitraliu cu bucățele de sticlă în forme neregulate, colorată din turnare

 

Detalii arhitecturale

Clădirea edificată după planurile lui Galleron îmbină elemente neoclasice și Art Nouveau, într-un eclectism specific perioadei, iar motivul casei și grădinii este cel al celor patru anotimpuri. Atât intrarea principală, aflată în laterala casei, cât și holul central sunt placate cu panouri din stucco veneziano (frații Axerio), care imită marmura, dar care conferă căldură pereților. Podul este prevăzut cu luminatoare, pentru a pune în valoare splendidul vitraliu Tiffany de deasupra intrării, dar și pentru a furniza iluminat natural holului central. La multe dintre ușile din fier forjat manual se mai păstrează geamurile din cristal bizotat, cu margini șlefuite în unghi. Iar pentru o bună circulație a aerului în clădire și inclusiv pentru încălzire de la centrala aflată la demisol exista un sistem de tubulatură cu deschideri în pereți, orificiile fiind acoperite de grilaje dantelate. Acestea încă mai sunt vizibile în unele locuri. În altele, ele au fost acoperite de renovările succesive, mai mult sau mai puțin inspirate. 

Detaliu cu tavanul din lemn și candelabrul venețian aflate în fosta sufragerie, actualul secretariat

 

 

Doctorul Silviu Păun alături de reporterul „Vieții Medicale”, admirând grădina din balconul de la etaj 

Unul dintre saloane avea și o orangerie închisă cu vitralii, iar celălalt salon, folosit pe vremuri drept sală de bal, avea pereții acoperiți cu fresce. Puține persoane mai știu de existența acestora, ele fiind în prezent în conservare, în spatele unui tapet. 

Holurile sunt îmbrăcate în panouri din stucco veneziano, care imită marmura

Siguranța clădirii, în perioadele când stăpânii nu erau acasă, era furnizată și de sistemele mobile de grilaje din fier și alamă, ascunse cu măiestrie în tocurile din lemn ale geamurilor. Inclusiv circuitul veselei și al lenjeriei se făcea cu eleganță, prin intermediul a două montcharge-uri (lifturi de marfă), și acestea mascate în elementele de tâmplărie. 

 

Tavanele și pereții din salonul de bal erau bogat decorate în stil franțuzesc, cu floricele și amorași viu colorați

 

Cele două saloane sunt despărțite prin uși masive din fier, cu geamuri din cristal bizotat

În unele încăperi încă există corpurile de iluminat originale, din sticlă de Murano, precum și tablouri valoroase. În ciuda frumuseții și valorii Casei Turnescu, care este monument istoric clasa B, sunt slabe șansele să vedem acest imobil restaurat ca la carte, deoarece nu există fonduri cu această destinație.  

 

În biroul unuia dintre prorectori se află un tablou pictat în jur de 1905, al cărui autor ar putea fi Arthur Verona sau Nicolae Vermont


Notă autor:

Foto: Vlad Chirea

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 150 de lei
  • Digital – 100 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe