Newsflash
Cultură

Da Vinci Learning

de Dr. Eugenia GROSU-POPESCU - mai 2 2012
Da Vinci Learning
   Un post TV numit Da Vinci Learning. Un peştişor roşu, uşor supraponderal, uşor exoftalmic, dar simpatic, vioi, desen animat într-o apă desenată şi ea, dialoghează în franceză, lacom de cunoaştere, cu marea voce ştiutoare, care vorbeşte din off. Cei doi vor reveni, repetat, între materiale.
   Nu peste mult timp, peştişorul e înlocuit de „Expresul exploratorilor“ (tot desen animat): un tren ce pare format din piese găsite în oul cu surprize sau în pungile cu pufuleţi. El circulă cu o viteză supersonică, şuieră şi vorbeşte în germană, iar exploratorii sunt Kati şi Thomas, doi tineri dinamici, isteţi, care urmează să ne spună dacă pinguinii sunt păsări sau peşti, de ce strălucesc fulgerele sau dacă noi oamenii putem sau nu putem zbura. În plus, ne prezintă o ghicitoare: au pus pe masă trei pahare goale şi trei pahare cu un lichid colorat în ele. Paharele sunt aşezate în semicerc, la stânga cele goale, la dreapta celelalte. Problema cere să alternezi paharele: gol – ne-gol, atingând o singură dată un singur pahar. Ceea ce e foarte greu, nu? Promit să ne ofere mai târziu chiar ei soluţia. Acum cei doi mănâncă. Kati vrea să ştie dacă se poate mânca stând în cap şi stă în cap. Mănâncă ce-i dă Thomas. Şi bea (cu paiul). Cum se face că mâncarea şi băutura urcă, împotriva gravitaţiei, şi ajung cu bine în stomac? Se prezintă imediat schema şi explicaţiile. Din nou în tren. („Expresul exploratorilor“) Afară fulgeră nonstop. Un copac lovit. De unde vin fulgerele? Cum se produc? De ce e atât de frumoasă realitatea fulgerată? Urmează explicaţii. Din nou „expresul“. Da, putem zbura, cu mijloace proprii, dar sunt necesare şi unele iluzii optice... Pinguinii sunt păsări, nu peşti. Se prezintă „trucurile“ pinguinilor ca să poată zbura prin apă. În final, li se spune colaboratorilor în frac „Danke schön“ şi mulţimea de bipezi cu burţi albe pleacă dând aprobator din cap. Cum să vă faceţi un desen animat – se simt datori cei doi să ne înveţe. Lucrează cu multe foi de desen şi cu un aparat de fotografiat. Ca să pricepem, „joacă“ ei înşişi rolul desenelor, cu mişcări descompuse, efectuate în roată dinţată. Se fotografiază reciproc, se pun pe calculator, se montează, se vizionează. Apoi ne arată cum să procedăm cu cele şase pahare: se ia, cu o singură mişcare, o singură dată, paharul ne-gol de la mijlocul celor trei ne-goale, se varsă conţinutul lui în mijlociul celor trei pahare goale şi revine, golit, la locul lui. Trebuie doar să ţii seama de faptul că lichidele curg. Peisajul se schimbă, dar ră­mâne animat. Prezentatorii sunt acum semnul întrebării (albastru) şi semnul exclamării (roşu). Se agită frenetic şi vorbesc englezeşte. Urmează un documentar cinstit, adică fără metafore şi alte jucărele, despre dinozauri. E urmat de mai multe istorii: a alfabetului, a justiţiei, inclusiv istoria modurilor în care oamenii şi-au făcut singuri dreptate. Vedem cum se restaurează locuinţa lui Händel şi citim pe genericul BBC „Open University“. Aparţine, deci, acelei recunoscute universităţi de televiziune care poate da şi diplome studenţilor ei.
   „Mesaj în sticlă“ este un film din Canada. Despre importanţa şi evoluţia comunicării. E pană de curent, n-ai telefon mobil şi trebuie să comunici urgent ceva cuiva. Ce faci? Se arată cum necomunicarea poate costa vieţi. Comunicarea a apărut anume ca să ne putem avertiza unii pe alţii de iminenţa unor primejdii. Se trec în revistă tipuri de mesaje şi de mesageri: un om care aleargă, semnale de fum, oglinda, un om călare, Pony Express, porumbeii, mesajul din sticlă, telegraful, codul Morse, tam-tamul, telefonul mobil... Am încheiat vizionarea cu un film de desene animate înfăţişând viaţa şi creaţia lui Galileo Galilei.
   Priveam cu încântare. Mai sunt aşadar oameni de televiziune centraţi pe şcoală. Am deschis imediat site-ul japonezilor de astăzi cu al lor „Japan Prize“ – concurs internaţional de programe educative – unde şi noi, românii, luam cândva importante premii, cu emisiuni destinate şcolii. În 2012, „Premiul Japonia“ arată impresionant, e mult mai extins şi mai complex decât în anii de demult, semn că la japonezi educaţia prin televiziune n-a fost acoperită de tsunami ca la noi, ci dimpotrivă, a învins torentele ucigaşe.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe