Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Un spectacol burlesc

Viața Medicală
Candid STOICA vineri, 31 ianuarie 2020

Nunta lui Krecinski, actualul spectacol regizat de actorul Mihai Bendeac, uimește și contrariază prin multiplele calități și prin defectele deconcertante.

Nunta lui Krecinski Foto- Teatrul de Comedie

Nunta lui Krecinski, piesa scrisă de autorul rus A.V. Suhovo-Kobîlin, a prilejuit, de-a lungul timpului, spectacole extrem de interesante, între care cele ale Naționalului Bucureștean din anul 1953 (regizor I. Finteșteanu) și din 2000 (regizor Grigore Gonța). Actualul spectacol, regizat de actorul Mihai Bendeac, uimește și contrariază prin multiplele calități și prin defectele deconcertante. Uimește în primul rând printr-o distribuție perfectă și, nu în ultimul rând, prin scenografia Iulianei Vâlsan, care a creat un decor luxuriant și costume pline de fantezie.

Mihai Bendeac, în calitate de regizor, păcătuiește destul de grav prin „conducerea” actorilor spre un joc burlesc, caricatural, bazat cu obstinație pe poante făcute pentru a stârni râsul facil. De-a lungul celor trei acte ale piesei (cât a rămas din ea), din când în când, mai toate personajele se tăvălesc pe jos, parcă lovite de apoplexie, se zvârcolesc convulsiv, se gâtuie, cu sau fără motiv, se bușesc absolut neașteptat, icnesc sonor când primesc loviturile, în timp ce accente muzicale le acompaniază eforturile musculare, uneori potrivit, dar, de cele mai multe ori, inoportun. Încărcarea excesivă cu efecte specifice teatrului burlesc afectează consistența dramatică a conflictului, relațiile dintre personaje, actorii devenind executanți de gaguri ca la circ și abia apoi interpreți de personaje.

Ca să stârnească râsul, regizorul schimbă chiar emisia vocală a unor personaje, cum ar fi eroina în jurul căreia se învârte tot interesul escrocilor, Lidocika, tânăra Muromski. Aceasta devine din soprană un bas-bariton, vorbind tot timpul spectacolului cu glasul unui renumit bas bulgar Ghiaurov, operație de care excelenta actriță Gloria Găitan se achită cu conștiinciozitate.

Rolul lui Nelkin, cel care dezvăluie escrocheriile lui Krecinski, este minimalizat la maximum, obligându-l pe Lucian Ionescu ‒ actor dotat cu multiple calități ‒ să joace doar o palidă caricatură. Ceilalți actori – Liviu Pintileasa (Krecinski), o achiziție valoroasă pentru anumite roluri (voce timbrată, prestanță fizică, mobilitate corporală etc.), Mihaela Teleoacă (Ana Antonovna), o interesantă și inventivă actriță, Victor Vurtejeanu (Muromski, prototipul omului naiv) – au încercat să se sustragă pe cât au putut intențiilor regizorale, realizând, fiecare în parte, personaje cât de cât credibile. Bendeac (Raspluev) compune cu un machiaj dezagreabil, cu mișcări și exagerări specifice teatrului de estradă, portretul unui hoț ajuns la disperare, implicându-se în spectacol mult peste rolul personajului, deformând și lungind inutil anumite scene, decalibrând efectiv ritmul spectacolului, pentru a deveni punctul de atracție al reprezentației. Marius Drogeanu (Petrușka), Șerban Georgevici (Nika Nor, Savici Beck și Scebnev), Bogdan Ghițulescu (comisarul) și Matei Arvunescu (Tișka), actori talentați cu rezultate excelente în alte roluri, execută aici, la cerere și cu „succes”, apariții mai reușite sau cu un ușor aspect penibil, care nu au substanța satirică necesară situațiilor, substanță absentă, ce-i drept, și din bizara viziune regizorală.

Ca om care a stat în lumina reflectoarelor timp de peste cinzeci de ani și care a luat parte la veselia publicului din seara respectivă, îmi pun următoarele întrebări: e bine că există un asemenea spectacol? E bine că se oferă publicului asemenea reprezentații? Cine are de câștigat și cine are de pierdut?

Cu riscul de a fi taxat drept moralist, scriu, fără să-mi tremure mâna, că acela care pierde în ultimă instanță e, bineînțeles, publicul.

Etichete: Nunta lui Krecinski Suhovo-Kobîlin Mihai Bendeac

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 200 de lei
• Digital – 129 lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC