Dincolo de titlurile „de larg consum“,
special pentru cei care prețuiesc cea de-a șaptea artă, există ocazii, parcă
mai numeroase ca altădată, de a vedea pe marele ecran pelicule de colecție,
clasice, ori dimpotrivă, unele foarte noi, dar aparținând așa-numitei
cinematografii de artă, sau provenind din zone geografice cu o prezență mai
discretă în cinematografele obișnuite.
Institutul Cervantes ni l-a readus în
atenție, la începutul acestei toamne, pe regizorul Luis García Berlanga
(1921–2010), printr-o serie de cinci dintre cele mai reprezentative filme
semnate de el, acoperind trei decenii de carieră artistică, ultimul (La
Vaquilla, 1985) fiind proiectat la 4 octombrie. Spirit pătrunzător, ale cărui
creații sunt pline de ironie, satirizează metehnele societății spaniole în
timpul dictaturii. A reușit să treacă de vigilența cenzurii prin subtilitatea
dialogurilor și situațiilor create pe ecran.
În completarea vizionărilor și ca o
invitație de a descoperi și alte titluri, precum și alți regizori sau actori,
până la 15 octombrie poate fi vizitată expoziția de afișe de film spaniol din
perioada anilor ʼ50–ʼ70. Afișul, dincolo de rolul său promoțional poate deveni,
grație spiritului creator al celui care l-a plăsmuit, motiv de aducere aminte,
încadrabil ca modalitate aparte de exprimare în sfera artelor vizuale. În plus,
este și o oportunitate de revenire la esență, la acele elemente grafice simple,
dar încărcate de semnificații, care reușeau în trecut să rețină atenția
privitorului și să îl facă să intre la cinematograf.
Nu doar filmele de arhivă fac deliciul
iubitorilor genului, ci și producțiile recente care definesc areale culturale
mai puțin accesibile în mod obișnuit. Tot Institutul Cervantes, de această dată
împreună cu Institutul Francez, a facilitat apropierea de America Latină pusă
la cale de o echipă entuziastă condusă de Ileana Cecanu, și care a luat forma
festivalului „Película“, subintitulat „Latin American Film & Experience“.
Organizat cu sprijinul reprezentanțelor
diplomatice din Argentina, Brazilia, Chile, Cuba, Mexic, Peru, Uruguay și
Venezuela, evenimentul a adus pentru publicul bucureștean filme din toate
aceste țări, realizate în ultimii doi ani, încărcate de mesaje, emoții,
slăbiciuni, dar și de virtuți umane, drame, comedii, filme de animație ori
documentare. Ba chiar și un câștigător de Oscar, scurtmetrajul chilian de
animație „Povestea unui urs“, o parabolă a ceea ce a fost regimul militar și
opresiunea din Chile, inspirată chiar dintr-o poveste de familie a regizorului,
Gabriel Osorio.
De altfel, această primă ediție a
festivalului a fost cu „Focus Chile“, însemnând patru filme din această țară,
urmând ca celelalte țări să beneficieze de o atenție similară la viitoarele
ediții. Un moment special a fost legat de prezența la București a lui David
Fontecilla, compozitorul muzicii de pe coloana sonoră a filmului „La memoria
del agua“. După vizionare, acesta a fost bucuros să împărtășească spectatorilor
bucuria de a lucra în domeniul artistic și de a fi parte dintr-un complex proces
creativ, care se desfășoară paralel cu scrierea scenariului și plănuirea
cadrelor pentru filmare.
Mai mult decât filme de bună calitate, timp
de cinci zile intense, „Película“ a reușit să ne ofere și evenimente conexe
care au justificat pe deplin denumirea experience inclusă în titlu.
Menționăm aici experiențele gastronomice, de la degustări de preparate
tradiționale și vinuri, până la cele două brunchuri de la sfârșitul săptămânii,
unul dedicat părții vorbitoare de spaniolă a Americii Latine, și celălalt Braziliei.
Pe de altă parte, vorbind despre un continent care răsună de cele mai diverse
ritmuri muzicale, era evident că muzica și dansul nu ar fi putut lipsi. Pentru
că organizatorii și-au dorit ca publicul să se apropie, în ciuda distanței, de
esența spiritului latino-american, programul a fost întregit și cu două
după-amiezi de povești adevărate despre viața de acolo, istorisite de nativi
sau de călători români pe acele meleaguri.
A mai avut loc și o expoziție de
fotografie, găzduită de Institutul Cervantes, cu instantanee realizate de Anca
Fronescu în Brazilia, Argentina, Chile, Peru și Bolivia, în situri naturale a
căror frumusețe ne lasă fără cuvinte. În ultima zi, spectatorii au fost
invitați să voteze o parte din filmele care vor figura în programul de anul
viitor, semn că prieteniile și legăturile create acum vor avea posibilitatea de
a se relua și la ediția următoare.