Newsflash

Atitudini descurajante

de Prof. dr. Mircea Ioan POPA - mai 30 2016
Atitudini descurajante
Am primit un feedback. Se întâmplă atât de rar încât merită să copiez mesajul respectiv: „În urma lecturii articolului «Alegerea de a face bine» din Viața medicală vă trimitem un scurt feedback. Subiect: Educația medicală universitară și postuniversitară în România – sub semnul alegerii fiecărei persoane implicate. Aspecte pozitive: Considerăm oportună tratarea acestui subiect, având în vedere faptul că există puține clinici în care studentul/rezidentul este tratat cu respect, fiind astfel implicat activ în procesul de învățare și avându-i ca exemple apropiate atât pe coordonatorii lui direcți, cât și întregul colectiv al secției în care își desfășoară activitatea. De asemenea, invocarea activității părintelui Nicolae ca exemplu grăitor de atitudine și implicare, cât și tabloul din Biserica Sf. Silvestru, schimbă brusc registrul articolului, copleșind oarecum cotidianul tuturor problemelor dezbătute, punându-le față în față cu dimensiunea reală a relației dintre oameni, așa cum reiese ea din învățătura hristică. Un alt aspect pozitiv este faptul că spre deosebire de multiplele exemple negative cu care suntem obișnuiți în presă, primim și o doză de exemple frumoase de colegialitate și conlucrare pentru educație și, în final, pentru binele pacientului. Publicarea articolului într-un ziar cunoscut. Titlul este evocativ și armonios cu conținutul articolului. Aspecte mai puțin bune: Din păcate vizibilitatea articolului este oarecum redusă, titlul nefiind listat pe prima pagină a publicației. Mesaj reținut: Viața morală și profesională trebuie să se împletească, sporind astfel colegialitatea, comunicarea și profesionalismul.
Vrem să vă mulțumim pentru mesajele la care nu ne-am învrednicit a răspunde și că sunteți alături de noi atât sufletește, cât  și trupește. P.S. Ideea de a structura mesajul sub această formă a fost cu gândul la întâlnirile cercului de microbiologie.“
Da, așa este. Din 2001 încoace (în 2001 am fost învățat cu privire la importanța feedbackului, în mod concret), am înțeles că modul de a trata acest subiect în mod superficial este unul păgubos, motiv pentru care încerc să îi învăț la rândul meu pe cei care mă ascultă – sau se prefac că mă ascultă – cum ar fi bine să procedeze, urmând un anumit stil și anumite puncte, așa cum am exersat și eu de-a lungul timpului. Un mod colegial de lucru, care ne permite să ne simțim mai aproape, mai uniți, mai pregătiți să colaborăm înspre binele celor ce au nevoie de sprijinul nostru medical și uman.
Spuneam într-un articol din 2015 că am stat de vorbă cu o fostă studentă care ar fi rămas în România în ciuda salariului mic și a altor probleme, dar a decis să plece din cauza felului în care a fost tratată ca medic rezident. Consider că pierderea este pentru România și pentru pacienții români care ar fi putut să beneficieze de un medic atent, grijuliu, empatic, de care beneficiază acum pacienții din Germania.
Citez, în cele ce urmează, mesaje referitor la cum nu trebuie să meargă lucrurile, cum nu ar trebui să ne purtăm cu studenții (viitorii noștri colegi), cum nu ar trebui să îi creștem pe tineri. „La începutul stagiului de (...), la primul curs, responsabila de curs ne-a spus că ne putem alege asistentul cu care dorim să lucrăm în perioada în care ne vom desfășura activitatea în clinica respectivă. Așa că, în ordinea grupelor, după ce se striga prezența, unul dintre studenți spunea dacă are vreo preferință. Unul dintre colegii mei de grupă, fără să ne întrebe dacă suntem de acord sau nu, se ridică și spune că vrea să lucrăm cu dl dr. X. În acel moment, medicul respectiv, dar și ceilalți medici, au încep să râdă în hohote. Noi, studenții, am crezut că e vreo glumă de-a lor sau așa ceva, dar după curs a venit la noi și ne-a întrebat «Ce v-a apucat să mă alegeți pe mine?». Noi, în continuare eram uimiți de colegul care a făcut „ce l-a tăiat capul“. Se pare că primise sfatul de la alți colegi din altă serie.
Și, am început stagiul. Din punct de vedere al punctualității și organizării nu am nimic de reproșat; mereu ne arăta câte un caz reprezentativ pentru patologia de la curs și îl explica. De la început am observat că se poartă mai «dur» cu pacienții, niciodată nu îi lăsa să răspundă mai mult decât întreba dumnealui. Noi ne uitam, ne gândeam și aveam senzația că îi place să conducă eficient anamneza și să câștige timp. Cu toate acestea, în afară de aceste momente în care părea că urmărește eficientizarea timpului, urmau alte momente în care le făcea morală pentru că nu răspund cum dânsul se aștepta, la întrebările din anamneză, și pierdea foarte mult timp. Și cu noi se purta asemănător: nu aveam voie să vorbim neîntrebați, nu aveam voie să punem întrebări decât atunci când ne permitea dumnealui, trebuia să zâmbim/râdem doar atunci când făcea dânsul o glumă și tot ce spuneam trebuia să putem dovedi, eventual instantaneu. Ar putea părea că este vorba de un asistent universitar exigent, însă noi am început să resimțim, zilnic, o atmosferă tensionată. Intra deja în obligațiile noastre să avem grijă cum ne uităm, cum ne exprimăm gândurile chiar și prin trăsăturile feței, cum vorbim etc.
La un caz discutat, o colegă a enumerat semnele care au dus-o la diagnostic, printre care și unul cu care asistentul nu a fost de acord. După ce i-a argumentat, colega i-a spus că așa a citit într-un tratat de medicină internă «Harrisonʼs Principles of Internal medicine». Atunci, asistentul a reacționat mai ferm, spunând că de acum încolo pentru orice citim/spunem trebuie să aducem dovezi. La finalul stagiului, colega i-a spus că are documentul citat pe tabletă și a cerut permisiunea să i-l arate. A agreat, s-a uitat, dar tot nu a fost mulțumit și a continuat să comenteze și să ne spună că am greșit.
Un comentariu vizavi și de «punctul culminant» al stagiului, când două colege au fost date afară de la stagiu, pentru că nu au luat tensiunea unui pacient. La finalul anam­nezei, A s-a uitat spre o colegă și a zis: Ia tensiunea. C: Nu am aparat de măsurat tensiunea. A: Ți se pare că am întrebat dacă ai aparat? Ți-am spus să iei tensiunea. Nu mă interesează dacă o măsori cu aparatul tău, dacă împrumuți sau dacă o măsori cu degetul. C: Niciunul dintre colegi nu are. A: Atunci caută în altă parte. C: Pot să mă duc să caut în spital? A: Nu mă interesează ce faci, te rog să ieși că deja mă deranjezi și să nu te mai întorci dacă nu ai aparat. Colega a ieșit, a mers la asistentele medicale, era în halat, le-a spus că este studenta doctorului X și că merge în salonul Y pentru a verifica tensiunea arterială, că ia aparatul cu împrumut și îl va aduce imediat înapoi. Acestea au țipat că li s-a mai furat un tensiometru și să le lase în pace. Colega a plecat să mai caute în alte locuri prin spital. Între timp una dintre asistentele care țipaseră anterior a venit în salon și a spus că o studentă le-a deranjat și că le-a vorbit urât. Noi o cunoaștem bine pe colega noastră, de mai bine de cinci ani, știm cum vorbește și ce fel de persoană este și suntem siguri că nu ar fi vorbit așa cum a fost acuzată, de aceea am rămas foarte uimiți.“ Ce bine ar fi ca asemenea situații să nu se mai întâlnească în sistemul de sănătate din România.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe