Numeroase studii au demonstrat cu certitudine faptul că unele persoane sunt mai susceptibile decât altele. În cadrul rubriciiMedicina genomică, prof. dr. Mircea Covic trece în revistă un deceniu şi jumătate de eforturi pentru identificarea genelor de susceptibilitate la obezitate, pentru înţelegerea în profunzime a biologiei bolii.

"> Genomica şi demitizarea obezităţii - Viața Medicală
Ars Medici

Genomica şi demitizarea obezităţii

de Prof. dr. Mircea COVIC - mar. 22 2013
Genomica şi demitizarea obezităţii

Obezitatea este o boală metabolică, multifactorială, caracterizată prin acumularea excesivă a ţesutului adipos (peste 25% la bărbaţi şi peste 35% la femei) şi creşterea concomitentă a greutăţii corpului (indicele de masă corporală1, IMC ≥ 30 Kg/m2) – produse de o dereglare pato­logică a homeostaziei energetice: aportul energetic ali­mentar este mult mai mare decât consumul energetic (1).
   În mod normal, masa ţesutului adipos şi greutatea corpului se menţin într-un echilibru dinamic datorită unui sistem fiziologic complex de control, coordonat de hipotalamus; acest sistem acţio­nează (prin diferiţi mediatori neuroendocrini) asupra a trei compo­nente: • apetitul/aportul alimentar • consumul metabolic/ ener­getic (termo­geneza) • adipogeneza şi depozitarea grăsimilor. Mecanismele şi moleculele implicate în acest control sunt influenţate, firesc, de structura genetică a organismului. Dereglarea echilibrului energetic poate fi produsă de: obiceiuri alimentare (aport caloric excesiv), stil de viaţă sedentar, anumite disfuncţii neuroendocrine sau metabolice, factori psihologici şi socioeconomici, precum şi de intervenţia unor factori genetici individuali (2).
   Numeroase studii – populaţionale şi familiale, genetice şi moleculare – au demonstrat fără echivoc faptul că unele persoane sunt mai susceptibile decât altele în a deveni supraponderale sau obeze. Existenţa unor gene care predispun la obezitate a fost sugerată de Neel (1962), care a formulat ipoteza „genotipului econom“ („thrifty genotype“), potrivit căreia genele „economizatoare“ de energie au fost selectate în istoria milenară a populaţiilor umane, confruntate frecvent cu un aport alimentar insuficient, ajutându-i pe strămoşii noştri să supravieţuiască şi să se reproducă în perioadele de foamete (poate nu întâmplător obezitatea era la multe popoare antice simbolul prosperităţii şi fertilităţii; fig. 1). Modificările recente ale mediului (sporirea resurselor de alimente), ale obiceiurilor alimentare (creşterea consumului de alimente bogate energetic) şi ale stilului de viaţă (reducerea activităţii fizice) i-au făcut însă pe urmaşii lor să fie mai puţin adaptaţi şi mai vulnerabili la obezitate şi diabet (1, 3).
   Cert este însă faptul că factorii „obezogeni“ din mediu au efecte numai la indivizii cu susceptibilitate genetică la obezitate. Această interacţiune evidentă dintre ereditate şi mediu spulberă ideea – mai veche – că obezitatea reprezintă o tulburare psihocomportamentală, fiind consecinţa indolenţei şi lipsei de voinţă (4). Genetica şi, mai recent, genomica destigmatizează obezitatea, conferindu-i o bază biologică. În acest context, s-au amplificat eforturile pentru identificarea genelor implicate şi înţelegerea patogeniei moleculare a bolii, concentrând şi personalizând acţiunile de prevenţie şi tratament pentru indivizii cu risc genetic crescut. În plus, interacţiunea dintre susceptibilitatea genetică şi modificările inadecvate ale stilului de viaţă explică probabil pandemia recentă a obezităţii2, ce afectează – potrivit unui raport OMS (2005) – între 20 şi 40% din populaţia Europei; dacă se menţine tendinţa actuală, atunci în 2030 vor fi afectate 50% din populaţia SUA şi 1,12 miliarde de persoane la nivel mondial (4). Din cauza creşterii prevalenţei obezităţii, a comorbidităţilor asociate (diabet zaharat tip 2, boli cardiovasculare, unele cancere şi boli endocrine) şi reducerii speranţei de viaţă, obezitatea a devenit în secolul XXI una dintre cele mai importante probleme de sănătate publică în întreaga lume.
   Primele informaţii despre cota de participare a eredităţii (numită„heritabilitate“) în etiologia obezităţii au fost furnizate de studiile efectuate pe familii, gemeni şi copii adoptaţi. S-a demonstrat că cel mai puternic factor de risc al obezităţii la copil şi adolescent este obezitatea parentală; riscul este mai mare pentru obezitatea maternă comparativ cu cea paternă şi creşte semnificativ (80%) dacă ambii părinţi sunt obezi (2, 5). Studiile de adopţie au evidenţiat o corelaţie slabă a greutăţii corpului între copiii adoptaţi şi părinţii adoptivi (mediul comun de viaţă) şi o corelaţie puternică între copiii adoptaţi şi părinţii naturali (factori ereditari comuni). În sfârşit, concordanţa obezităţii la gemenii monozigoţi (identici genetic) este mai mare (0,70–0,88) comparativ cu gemenii dizigoţi (0,15–0,42). Toate aceste date au permis evidenţierea unei heritabilităţi crescute (40–70%) a greutăţii corpului şi a masei ţesutului adipos.
   Pe această bază a început „bătălia“ pentru identificarea „genelor obezităţii“ şi descifrarea mecanismelor patogenice ale bolii. Deoarece obezitatea comună este multifactorială (gene multiple, cu efecte mici, şi factori de mediu) „lupta“ s-a dat pe două fronturi: • studii experimentale pe modele animale care fac spontan obezitate determinată monogenic sau pe animale transgenice • analiza genetică a formelor monogenice rare de obezitate severă simplă sau de obezitate sindromică, pleiotropă (obezitatea se asociază cu alte modificări fenotipice; de exemplu, sindroamele Prader-Willi, Bardet-Biedl etc.)3, transmise mendelian (autozomal dominant sau recesiv, legat de cromozomul X) (2, 3).
   Succesele n-au întârziat să apară: în 1994, la şoarecii mutanţi obezi, a fost descoperită şi clonată gena leptinei – LEP (în limba greacă, leptos = zvelt, slab) – care codifică un hormon produs de adipocite, implicat în reglarea, pe termen lung, a apetitului („hormonul saţietăţii“) şi a rezervelor de grăsimi în organism, precum şi gena receptorului pentru leptină (LEPR), ce se exprimă în neuronii hipotalamici. Puţin mai târziu, au fost descrise şi la om – la copiii cu obezitate severă – mutaţii în genele care codifică leptina şi receptorul pentru leptină, iar ulterior au fost identificate alte nouă gene ce produc, prin mutaţii, obezitate simplă monogenică sau unele forme de obezitate sindromică, pleiotropă (2). Majoritatea acestor gene se exprimă în hipotalamus (reglatorul principal al echilibrului energetic), iar mole­culele codificate sunt implicate cel mai adesea în calea leptină-melanocortină (1–4). Corpul uman are nevoie de o anumită cantitate de ţesut adipos pentru funcţiile sale energetice. Creşterea adipozităţii stimulează secreţia de leptină, care intervine în reglarea echilibrului energetic prin două mecanisme: (1) scăderea apetitului şi inducerea saţietăţii; (2) creşterea consumului energetic.
   Leptina induce saţietatea fixându-se pe receptorii LEPR din neuronii nucleului arcuat (ARC) al hipotalamusului (fig. 2); acesta conţine două grupe distincte de neuroni: primul grup produce neuropeptidul Y (NPY) şi peptidul înrudit cu proteina Agouti4 (AGRP) – constituindcalea orexigenică5 (stimulează apetitul); al doilea grup produce prohormonul pro-opiomelanocortină (POMC) – din care prin clivare6 rezultă melanocortinele α, β şi γ-MSH – constituind calea anorexigenică (induce saţietatea). Ambele grupe de neuroni acţionează prin neuropeptidele pe care le produc asupra receptorilor MC4R, pentru melanocortine, ai neuronilor din nucleul paraventricular (NPV) al hipotalamusului. Leptina inhibă neuronii NPY/AGRP şi stimulează neuronii POMC/α-MSH. Semnalele anorexigene (α-MSH) sunt transmise apoi prin neuroni efectori secundari7 la centrii corticali ce controlează aportul alimentar, determinând senzaţia de saţietate (1, 2, 4).
  Leptina creşte consumul energetic stimulând termogeneza în ţesutul adipos prin intermediul proteinei de decuplare 1 (UCP1 sau termogenina), care „comută“ reacţiile de oxidare mitocondrială de la producţia de ATP la creşterea termogenezei; efecte similare sunt produse de acţiunea leptinei asupra β-MSH, sistemului nervos simpatic şi glandei tiroide (2, 5, 6).
   În controlul greutăţii corpului şi consumului de alimente intervin însă şi alţi factori: • hormonii ghrelina şi orexina – care stimulează apetitul; obestatina, adiponectina şi colecistokinina – care inhibă apetitul • receptorii PPAR-γ (stimulează adipogeneza) • receptorii β3 adrenergici şi proteinele mitocondriale de decuplare (controlează termogeneza) • dopamina şi receptorul DDR3 (controlează saţietatea) etc. Analiza genetică a sindroamelor pleiotrope cu obezitate a identificat şi alte mecanisme patogenice: disfuncţia ciliară neuronală (sindroamele Bardet-Biedl şi Alström) sau amprentarea genomică (sindroamele Prader-Willi şi osteodistrofia ereditară Albright) (2, 4, 6).
   Prin aceste descoperiri, genetica a contribuit decisiv la elucidarea căilor fiziologice de reglare a echilibrului energetic şi greutăţii corpului. În plus, clonarea genei leptinei a permis sinteza hormonului recombinant uman, utilizat cu succes în tratamentul deficienţei congenitale de leptină. Dar problema predispoziţiei genetice a obezităţii comune, poligenice/multifactoriale, rămânea neelucidată.
   Primele studii pentru identificarea genelor de susceptibilitate s-au bazat pe analizele de înlănţuire genică realizate în familii cu multiple cazuri de obezitate precum şi pe analizele de asociere (caz-control) cu gene candidat a căror disfuncţie poate fi corelată cu patogenia obezităţii (LEP, NPY, POMC, PCSK1, MC4R şi altele). Progresele au fost lente şi rezultatele erau limitate sau incerte. După 2006, s-au introdus studiile de asociere la nivelul întregului genom (GWAS – genome-wide association studies), bazate pe noile tehnologii de genotipare simultană a sute de mii de markeri genetici (de tipul SNPs – single nucleotide polymorphism), care determinau asocierea unor variante comune ale ADN (frecvenţă peste 5%) cu obezitatea comună, la zeci de mii de pacienţi. După cinci ani de cercetări, succesul acestei abordări genomice s-a dovedit a fi incontestabil: au fost identificate variante genetice în circa 60 de loci/regiuni genomice (2–7) care se asociază semnificativ cu obezitatea şi care conţin gene deja implicate în homeostazia greutăţii corpului, dar şi numeroase gene noi (2, 3) (fig. 3).
   Unele dintre aceste variante genetice identificate în obezitatea poligenică interesează gene ale căror mutaţii produc şi forme de obezitate monogenică (de exemplu, MC4R, POMC, PCSK1, BDNF), evidenţiind o „continuitate“, cu o suprapunere parţială, între cele două forme. Un alt element comun este expresia multor gene în hipotalamus şi implicarea lor în controlul apetitului, demonstrând rolul-cheie al SNC în reglarea aportului alimentar şi a greutăţii corpului (3).
   Identificarea unor gene noi asociate cu obezitatea a dus la descoperirea unor mecanisme noi implicate în homeostazia energetică. Probabil, exemplul „cel mai celebru“ este reprezentat de o variantă a genei FTO (fat mass and obesity), prezentă în 1% din obezităţile comune, care creşte expresia acestei gene ce codifică o demetilază ADN, cu rol important în procesele de reglare epigenetică (5). Revine puternic în actualitate relaţia dintre epigenetică şi obezitate, evidenţiată acum 20 de ani prin descrierea unor defecte de amprentare genomică în sindroamele plurimalformative cu obezitate de tip Prader-Willi.
   Să ne reamintim că epigenetica studiază procesele care afectează funcţia unor gene, fără însă a le modifica structura/secvenţa ADN (ca în mutaţii). Aceste procese (reprezentate de metilarea/demetilarea ADN şi de modificări ale histonelor) pot produce activarea sau inactivarea unor gene asociate cu creşterea IMC şi adipozităţii; ele sunt determinate de acţiunea anumitor proteine sau molecule de ARN necodant ori ca răspuns la acţiunea unor factori de mediu. Astfel, a fost demonstrată relaţia dintre activitatea fizică şi expresia genei FTO sau efectul dietei asupra metilării genelor LEP, POMC, MC4R (4, 5) şi a fost reactualizată ipoteza că modificările mediului intrauterin induc variaţii epigenetice care afectează metabolismul şi riscul de boli cronice la copil (se ştie că mamele obeze tind să aibă copii obezi) (3).
Factorii genetici nu determină numai predispoziţia la obezitate, dar modulează şi răspunsul (reducerea greutăţii) la intervenţiile terapeutice majore, reprezentate de: modificarea stilului de viaţă, farmacoterapie şi chirurgie bariatrică8. Astfel, indivizii cu anumite variante genice (de exemplu, în genele FTO, ADBR3, UCP1, PAPRG2) răspund mai bine la modificările dietetice sau activitatea fizică (2, 3). De asemenea, răspunsul pacienţilor obezi la sibutramină (un anorexigen oral)9 depinde de polimorfismul genei GNB3, numai la anumite persoane înregistrându-se efecte benefice fără riscuri cardiovasculare. O situaţie identică s-a observat şi în eficienţa chirurgiei bariatrice la pacienţi cu obezitate severă (3). Modularea genetică a răspunsului la intervenţiile terapeutice deschide perspectiva unei medicini personalizate în obezitate, bazate pe determinarea profilului genetic individual.
    Un ultim aspect la care ne vom referi este utilizarea informaţiilor despre genele de predispoziţie în predicţia şi profilaxia afecţiunii la indivizii cu risc crescut de obezitate. Din păcate, la ora actuală, variantele genetice comune asociate cu susceptibilitatea la obezitate sunt încă puţin informative (conferă riscuri mici) şi, în total, explică doar 2–3% din heritabilitatea bolii. Ca şi în alte boli comune, sunt necesare noi strategii genomice pentru a identifica factorii care determină „heritabilitatea lipsă“. În schimb, depistarea precoce a mutaţiilor ce produc obezitatea monogenică (estimată la 5–10% din copiii obezi) (3) are o eficienţă indiscutabilă pentru o prevenţie personalizată şi se justifică în managementul eficace al bolii. Este suficient să spunem că mutaţiile în gena MC4R se întâlnesc la 5–6% din copiii cu obezitate şi la 1:1.000 din populaţia Angliei, fiind deci una dintre cele mai frecvente boli monogenice (6).
   După 15 ani de eforturi pentru identificarea genelor de susceptibilitate la obezitate şi, mai ales, prin contribuţia recentă a genomicii, se poate spune că s-au obţinut rezultate deosebite în înţelegerea biologiei bolii. Cert este că obezitatea nu mai poate fi considerată o „deviere psihocomportamentală“, cum se credea adesea, dar nici un „destin genetic“ determinat de rolul important al eredităţii. Elucidarea interacţiunilor complexe dintre factorii genetici, epigenetici şi factorii de mediu va conduce cu siguranţă la optimizarea profilaxiei şi managementului personalizat al obezităţii.

1Indicele de masă corporală (IMC) se calculează împărţind greutatea subiectului (kg) la pătratul înălţimii sale (m2); greutatea normală – IMC = 18,5–24,9 kg/m2; supraponderalitate – IMC = 25,0–29,9 kg/m2; obez – IMC ≥ 30 Kg/m2 (1);
2În SUA, prevalenţa obezităţii a crescut, din 2000 până în 2005, cu 24% la adulţi şi cu 17% la copii (4);
3În OMIM (2006), erau descrise 189 de sindroame asociate cu obezitate, dintre care la 127 au fost identificate genele cauzale sau candidate (2);
4Proteina de semnalizare Agouti (identificată la şoarece) determina sinteza feomelaninei în foliculul pilos, determinând culoarea galbenă a blănii;
5În limba greacă, orexis = apetit;
6Clivarea posttranslaţională este realizată deproconvertaza 1 (codificată de gena PCSK1);
7Aceştia sintetizează neurotrofina BDNF ce se fixează şi activează receptorii NTRK2 (denumiţi şi TRKB); o altă moleculă de semnalizare este factorul de transcripţie SIM1;
8Chirurgia bariatrică reduce capacitatea stomacului şi viteza sa de golire, cu scopul de a obţine mai rapid senzaţia de saţietate;
9Ca urmare a creşterii riscului de evenimente cardiovasculare, utilizarea produsului a fost suspendată în 2010 în Europa şi SUA.

Notă autor:

Bibliografie

1. Covic M, Ştefănescu D, Sandovici I. Bolile multifactoriale. In: Genetica Medicală. Ed. Polirom, Iaşi, 2011, pp. 470-94

2. Martinez JA. Genomic medicine and obesity. Essentials of genomics and personalized medicine. Ginsburg & Willard. Elsevier, 2010, pp. 661-72