Newsflash
Știri

„Unde dai şi unde crapă.“ Cum a controlat Ministerul Sănătăţii Spitalul Judeţean din Ploieşti

de Dr. Mihail CĂLIN - dec. 17 2013
„Unde dai şi unde crapă.“ Cum a controlat Ministerul Sănătăţii Spitalul Judeţean din Ploieşti

„Deficienţele constatate au apărut ca urmare a unui management defectuos“, se arată în raportul controlului efectuat recent de echipa MS la Spitalul Judeţean de Urgenţă Ploieşti. Raportul înşiră nereguli şi recomandări pe 17 pagini.

 

 

Prea puţini pacienţi internaţi au fost operaţi

 

   Unele spaţii necesită lucrări de igienizare, depozitarea alimentelor se face necorespunzător, iar la compartimentul de sterilizare aparatul cu etilenoxid nu funcţionează. Mobilierul este uzat, frigiderele sunt uzate sau nefuncţionale, iar dezinfectantele pentru veselă şi tacâmuri – insuficiente. S-a constatat nerespectarea prevederilor pentru supravegherea şi controlul infecţiilor nosocomiale (IN): lenjeria este insuficientă şi cazarmamentul parţial uzat, recipienţii pentru colectarea deşerilor periculoase sunt insuficienţi sau deterioraţi şi nu se respectă ritmicitatea operaţiunilor de dezinsecţie; în plus, în acest an au fost raporate 10 cazuri de infecţii nosocomiale, toate la nivelul secţiei ATI, unde au şi fost limitate măsurile de dezinsecţie, fără a se investiga posibila provenienţă a germenilor de la nivelul altor secţii.
   Comunicatul menţionează numărul de paturi mai mare decât structura aprobată (1.192 faţă de 1.080), ca şi neasigurarea numărului optim de grupuri sanitare. Indicele de operabilitate din secţiile chirurgicale este de 63,09% (iar la secţia de chirurgie vasculară – 47,18%), indicele de utilizare a paturilor fiind „extrem de mare“. „Practic, s-au înregistrat în medie 1,5 pacienţi internaţi la un singur pat, din care au suferit intervenţii chirurgicale sub jumătate“.
   Raportul subliniază necesitatea creşterii eficienţei liniilor de gardă şi a UPU, constată deficienţe majore în respectarea normării (cu personal mediu în plus pe unele secţii şi în minus pe altele) şi că numărul consultaţiilor în ambulatoriul integrat este insuficient, corespunzând activităţii a nouă din cei 80 de medici care ar putea efectua o astfel de activitate. De asemenea este semnalată expirarea de medicamente şi materiale sanitare în valoare de peste 9.000 de lei, încălcarea unor prevederi referitoare la achiziţiile publice şi încheierea unui contract de închiriere în defavoarea spitalului.

 

Consiliul de Administraţie trebuie schimbat

 

   La capitolul finanţare, s-a constatat creşterea prevederilor bugetare cu 12% faţă de anul trecut, dar şi alocarea, pentru cheltuielile cu medicamente, materiale sanitare şi reactivi, a unor fonduri mai mici comparativ cu alte SJU cu structură asemănătoare. Comisia de control a recomandat efectuarea de lucrări de reparaţii, igienizare şi modernizare, precum şi înlocuirea mobilierului. Activităţile din cele patru sedii ale spitalului ar trebui reorganizate astfel încât specialităţile chirurgicale să funcţioneze grupat, într-o singură locaţie. Pentru rezolvarea deficienţelor în supravegherea şi controlul infecţiilor nosocomiale (IN) se recomandă angajarea unui medic epidemiolog, evidenţa cazurilor de IN pe toate secţiile şi elaborarea de proceduri de identificare – raportare a IN şi de măsuri de izolare la nivelul secţiei.
   Pentru scăderea duratei de spitalizare, a fost recomandată integrarea serviciilor spitaliceşti cu cele de îngrijiri la domiciliu sau extinderea internărilor de zi. Normativul de personal trebuie respectat în toate secţiile, iar activitatea ambulatoriului integrat poate fi eficientizată prin înfiinţarea turei de după-amiază, care ar decongestiona UPU şi ar reprezenta o sursă suplimentară de venituri. Totodată, Comisia Medicamentului constituită la nivelul SJU Ploieşti ar trebui să stabilească lista de medicamente de bază care să fie în permanenţă accesibile în farmacie şi să elaboreze ghiduri terapeutice pe profiluri de specialitate medicală. În final, raportul consideră necesară modificare componenţei Consiliului de Administraţie al spitalului.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Chirurgul Dan Oprea: „Mergem într-o misiune, dar dacă suntem capturaţi, Guvernul spune că suntem de capul nostru“

 

   Dr. Dan Oprea, chirurgul ale cărui comentarii publice au declanşat controlul, s-a arătat nemulţumit de rezultatele acţiunii. „Măsurile sunt de ordin administrativ şi organizatoric şi mai puţin legate de cele sesizate de mine şi colegii mei. Aşteptările noastre sunt înşelate din acest punct de vedere. Noi ne confruntăm cu aceleaşi probleme“, a declarat dr. Dan Oprea pentru Viaţa medicală, referindu-se la echipamentele, instrumentarul şi materialele sanitare urgent necesare pentru desfăşurarea activităţii normale în SJU Ploieşti. În schimb, „ne apucăm să mutăm secţiile de colo-colo, să reducem numărul de paturi când numărul bolnavilor este acelaşi. Unde dai şi unde crapă. S-au dat nişte amenzi cu sterilizarea, dar nimeni nu vrea să recunoască realităţile. Vedeţi, nouă ne spune domnul Raed Arafat, în barbă, că putem să resterilizăm, iar când e vorba de responsabilitate, ne spune că suntem singuri. De parcă am fi în trupele speciale – mergem într-o misiune, dar dacă suntem capturaţi, Guvernul spune că nu el ne-a trimis, că suntem de capul nostru“, a comentat dr. Oprea recomandările comisiei de control.
   El contestă concluziile referitoare la indicele de operabilitate, afirmând că în secţia Chirurgie II, în care lucrează, procentul pacienţilor care se operează depăşeşte 70%. „Probabil că s-a adunat pe toate secţiile şi s-a făcut o medie, adică au venit nişte hârţogari care au învârtit nişte hârtii şi s-au uitat după nişte ştampile şi semnături. Dar nu a venit unul să constate, să facă o listă cu aparatura care este defectă. Acum ni s-a stricat şi linia video de endoscopie, deci nu mai putem face nici endoscopie. Suntem ca-n Evul Mediu, ne-am întors în timp. În peste 20 de ani nu s-a schimbat nimic în sistemul de sănătate din România“, a concluzionat dr. Dan Oprea.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe