Newsflash
Cultură

Tentaţii şi reuşite camerale

de Anca FLOREA - dec. 9 2014
Tentaţii şi reuşite camerale
   Săptămâna trecută, melomanii au fost atraşi în sălile de concert prin câteva seri camerale cu totul speciale: ciclul „Viorile lui Enescu la Palat“. În prim-plan s-au aflat maeştri cu o cotă artistică unanim apreciată, profesori de înaltă clasă la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti. În această dublă ipostază a evoluat violonistul Gabriel Croitoru, el însuşi cântând, din 2008, pe vestita vioară Guarneri, cunoscută şi sub numele de „Catedrala“. Studenţi sau absolvenţi pregătiţi sub îndrumarea sa au avut privilegiul să evolueze în faţa publicului pe minunatele bijuterii cu coarde, realizate de Paul Kaul – una dintre viori fiind construită special pentru maestrul român – sau de fraţii Silvestre. În ambianţa Palatului Cantacuzino, i-am ascultat într-un program ce a cuprins şi opusuri din repertoriul enescian, începând cu Tzigane de Ravel, abordat de Andra Andrei, continuând cu o altă lucrare cu influenţe gitane, Melodii lăutăreşti de Sarasate, excelent interpretată de Laura Şandru, cu rigoare, fluenţă şi mai ales cu expresivitate adecvată stilistic. Schimbând „registrul“, Simina Croitoru a propus Nigun de Bloch, piesă de atmosferă, cu contraste bine conturate, lirice sau cu accente tragice; a urmat Studiu în formă de vals de Saint-Saëns-Ysaÿe, prin care am descoperit un spectaculos şi original solist, Sabin Penea, virtuoz, inteligent, impetuos şi sensibil, având toate datele unei cariere performante. Dramatic şi poetic deopotrivă, Poemul de Chausson a revelat o altă interpretă performantă sub toate aspectele, Cristina Paşa, la rândul său cu o tehnică impecabilă, cu o logică a discursului şi capacitate de a reda stări şi trăiri profunde. Iar după Cantabile de Paganini şi Salut d’amour de Elgar, redate de liricul Ciprian Balint, profesorul lor, Gabriel Croitoru, a încântat în Impromptu concertant de Enescu, finalul concertului aducând astfel culoare, linie elegantă, sunet cuceritor şi interpretare echilibrată, departe de efuziuni şi gesturi epatante, reliefând frumuseţea şi rafinamentul partiturii cu bun gust, aşa cum ne-a obiţnuit cu fiecare prezenţă pe podium. Sunt repere pe care le-am regăsit şi la studenţii săi, evoluând cu siguranţă, rigoare şi atentă înţelegere a textului muzical, păstrând o anume sobrietate în exprimare şi în ţinuta de scenă, ceea ce mi se pare deosebit de important, pentru că prea mult avem parte de „spectacol“ demonstrativ din partea unor solişti care cred că prin emfază şi exhibiţionism pot compensa lipsa de trăire şi de profunzime. Din păcate, încă o dată, cei ce clamează zgomotos promovarea lui Enescu în varii moduri sau susţinerea tinerei generaţii au lipsit cu desăvârşire de la întâlnirea cu „viorile lui Enescu la Palat“.
   Au strălucit prin absenţă şi la recitalul sopranei Georgeta Stoleriu (foto), derulat în compania pianistei Verona Maier sub cupola Ateneului, ală­turând, ca de obicei, pagini binecunoscute sau prea puţin cântate la noi, alese din creaţia românească şi din cea universală. Alternarea lor a fost deosebit de inspirată, asigurând, astfel, varietatea şi specificul stilistic ori de culoare, dar şi pentru că a confirmat pregnant faptul că muzica noastră de bună calitate îşi are locul în marea lume a creaţiei universale. Am ascultat cu reală plăcere lieduri de Radu Paladi – Aşteptare, Alean, Balet –, încărcate de melancolie şi tristeţe, melomanii descoperind, poate, în acea seară, valoarea unui creator prea puţin ştiut, prin miniaturile ce-i dezvăluie latura introspectivă şi lirică.
   Pe un cu totul alt plan expresiv, cele două piese de Pietro Cimara, Stornello şi Vecchia chitara, au adus farmecul sonurilor italiene, graţioase şi pline de lumină, pentru ca apoi, cele semnate de Paul Jelescu, Toamnă, Burează, Vântul şi dorul, să sublinieze din nou atmosfera de nostalgică îngândurare, cu o metaforică raportare la natură. Delicateţea, cochetăria sau dragostea romantică au încântat în liedurile de Frédéric Chopin, scrise fie în limba germană, fie în franceză – Mädchens Wunsch, Was ein junges Mädchen liebt şi L’Intimité –, tălmăcite cu fineţe şi eleganţă, pentru ca în final, Lecţia de muzică (The Music Lesson), poem dramatic pentru soprană şi pian la patru mâini, pe text de Brânduşa Predescu, să fie un punct culminant, trăire într-adevăr dramatică, redată prin inflexiuni vocale parcă infinite, de la şoaptă la forţa acutului–strigăt disperat. Mişcarea scenică rezervată, dar sugestivă a subliniat zbuciumul şi tensiunea fiecărui cuvânt. Întreaga desfăşurare solistică a fost însoţită şi completată cu multă plasticitate de Verona Maier, iar în ultima lucrare a colaborat şi pianista Iulia Săndulescu.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe