Newsflash
ACTUALITATE Știri

Sute de ONG-uri se mobilizează contra discriminării din noua Lege a Educației

de L. Budin - mai 17 2023
Sute de ONG-uri se mobilizează contra discriminării din noua Lege a Educației

Peste 150 de organizații semnalează faptul că micuții cu cerințe educaționale speciale (CES) sunt condamnați la excludere din învățământul de masă, conform art. 68 alin. (11) din proiectul de lege a educației.

Prevederea, aflată în dezbatere în Parlamentul României, a stârnit consternarea a mii de părinți și reprezentanți ai organizațiilor non-guvernamentale din țară, deoarece condamnă la excludere copiii cu CES din învățământul de masă, lăsând înmatricularea la latitudinea unității de învățământ. Școala poate refuza admiterea în școlile de circumscripție și redirecționarea către unități de învățământ îndepărtate, prin simpla invocare a faptului că nu dispune în totalitate de resursă umană și de bază materială corespunzătoare copiilor cu cerințe educaționale speciale, se arată într-un comunicat comun al celor peste 150 de organizații. 

 

Risc de excluziune școlară

Acest lucru ar împovăra și mai tare familiile copiilor cu CES și ar conduce la un risc mai mare de excluziune școlară, astfel cum este definit la art. 67 alin. (3) din proiectul de lege, subliniază reprezentanții ONG-urilor.

Autism Europe, Consiliul Național al Dizabilității din România (CNDR), WORLD VISION România,  DECLIC, Coaliția pentru Educație, Centrul pentru Legislație Nonprofit (CNLR), Federației Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale – FONSS, Școala de Valori, Consiliul Elevilor, Consiliul Tineretului din România, Asociația Pentru Valori în Educație, Asociația FDP - Protagoniști în Educație, Asociația MAGIC, AMAIS - Asociația Metodelor Alternative de Integrare Socială, Asociația CONIL, Centrul STEP BY STEP, Asociația Lindenfeld - Ajungem MARI, sunt câteva dintre organizațiile care s-au alăturat demersului inițiat săptămâna trecută de rețeaua informală de ONG-uri RO TSA și Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autism (FEDRA). Acestea însumează peste 100 de ONG-uri în și reprezintă peste 4.000 de familii ale copiilor cu tulburări din spectrul autist.

Se cere eliminarea art. 68 alin. (11), care prevede că: „Înmatricularea beneficiarilor primari cu CES într-o unitate de învățământ de masă se face doar în situația în care aceasta dispune de resursă umană și bază materială corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin și itinerante”. Articolul e incompatibil cu dreptul fundamental la educație și în contradicție cu toate celelalte prevederi și obligații reglementate în conținutul proiectului, menite a asigura integrarea copiilor cu CES în învățământul de masă, consideră reprezentanții ONG-urilor.

Societatea civilă a adresat deja o scrisoare deschisă senatorilor și Ministrului Educației, Ligia Deca. De asemenea a fost formulată și o petiție online, semnată de peste 5.500 de persoane în doar 4 zile. 

 

Respectarea unui drept fundamental

Se cere respectarea dreptului fundamental la educație incluzivă al copiilor cu cerințe educaționale speciale, pentru realizarea efectivă a acestuia în baza principiilor echității și egalității de șanse, drept garantat de art. 32 din Constituția României, dar și de art. 23 și art. 28 alin. (1) din Convenția din 1989 cu privire la drepturile copilului și prin accesul la învățământ incluziv, reglementat clar de art. 24 din Convenția ONU din 2007 privind drepturile persoanelor cu dizabilități, Carta socială europeană și Carta drepturilor fundamentale a UE. 

Organizațiile au depus la data de 18 martie a.c. observații la proiectul legii educației preuniversitare, în care au argumentat modificările necesare pentru ca noua lege să respecte drepturile elevilor cu CES la educație, însă memoriul a fost ignorat. 

Pentru situația în care există solicitări de înscriere a copiilor cu CES, școala trebuie să se organizeze astfel încât să poată asigura integrarea copilului în învățământul de masă, însă ONG-urile semnatare consideră absolut necesar ca asigurarea condițiilor necesare să fie obligatorie și nu facultativă. Numai în caz excepțional, și doar dacă părintele este de acord sau la solicitarea acestuia, i se poate oferi posibilitatea de a opta pentru o altă unitate de învățământ decât cea din proximitate”, se subliniază în comunicat. 

Organizațiile semnatare consideră că este imperios necesar ca Ministerul Educației, Guvernul României și instituțiile abilitate să aloce resurse suficiente școlilor și grădinițelor pentru ca acestea să poată gestiona în mod adecvat situația copiilor cu cerințe educaționale speciale.

Aplicarea prevederilor criticate ar putea duce la marginalizarea și excluderea a peste 100.000 de copii cu CES și mulți alți copii cu dizabilitate din școlile de masă, chiar din această toamnă. Noua lege a educației se află în aceste zile în dezbatere la Senat și urmează să primească votul final pe 22 mai, după ce după ce săptămâna trecută a primit aviz pozitiv de la Camera Deputaților.

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe