Internaționale

Studiu: markeri genetici indică riscul de miocardită pediatrică

de L. Budin - sept. 20 2021
Studiu: markeri genetici indică riscul de miocardită pediatrică

COVID-19 poate duce la inflamația miocardului la copii, în cazuri rare. Cercetătorii francezi arată că există markeri genetici asociați apariției unor forme severe de miocardită la tinerii infectați.

Studiul, bazat pe analiza eșantioanelor de sânge prelevate de la 56 de tineri pacienți spitalizați la Spitalul Necker din Paris a fost publicat la jumătatea lunii august, în revista MED, informează publicația Santé Magazine.

miocardita-pediatrica

Echipa a fost alcătuită din cercetători ai Inserm (Institutul național francez de sănătate și cercetare medicală), ai AP-HP (centrul spitalicesc universitar din zona Parisului), ai Universității din Paris și ai Institutului Imagine. Specialiștii au identificat o expresie anormală a mai multor gene asociate apariției unor forme severe de miocardită, la copiii cu COVID-19.

Analize cu tehnici de vârf

Tinerii pacienți au fost internați în spital între 6 aprilie și 30 mai anul trecut, 30 dintre ei dezvoltând sindromul inflamator multisistemic (MIS-C) ca urmare a infecției cu SARS-CoV-2. Dintre cei 30 cu MIS-C, 21 au făcut o miocardită severă, iar 9 nu.

Pentru a înțelege diferența dintre aceste două grupe de pacienți, am realizat mai multe analize, utilizând tehnici de vârf: un dozaj ultra-sensibil al citokinelor (...) , o caracterizare a compoziției celulelor sângelui și o analiză a expresiei genelor, celulă cu celulă”, a explicat Mickaël Ménager, coautor al studiului, într-un comunicat Inserm.

Semnătură moleculară specifică

Specialiștii au reușit să pună în evidență, la nivelul leucocitelor, o supra-activare a unei căi de semnalizare moleculară, numită NF-kB.

Este vorba de o cale moleculară ce permite activarea unui ansamblu de gene, care duc la producția de proteine însărcinate de orchestrarea răspunsului imunitar. Exact această supra-activare a sistemului, la pacienții COVID-19, este cea care declanșează o hiperinflamație”, a explicat Frédéric Rieux-Laucat, coautor al studiului.

Trei anomalii regăsite la tinerii pacienți cu miocardită ar putea astfel să se explice printr-o expresie anormală a anumitor gene.

Am putut astfel să identificăm și să validăm mai mult de o sută de gene supra-exprimate specific în monocitele și în celulele dendritice, la pacienții cu forme severe de miocardită. Într-un final, această semnătură moleculară specifică ar putea permite identificarea pacienților cu risc de a dezvolta aceste inflamații cardiace severe, pentru a fi îngrijiți din timp”, a subliniat cercetătorul Mickaël Ménager.