Cea de-a doua întrunire din acest an universitar a Atelierului de Filosofie şi Antropologie Medicală de la Cluj a prilejuit o interesantă discuţie despre sincretismul religios-ritual şi cel medical, al comunităţilor indigene din Camerun. Despre felul în care se îmbină în acele locuri medicina alopată şi cea tradiţională aflăm din relatarea semnată de dr. Andrada Pârvu.

"> Sincretism medical, în Camerun - Viața Medicală
Cultură

Sincretism medical, în Camerun

de Dr. Andrada PÂRVU - nov. 28 2012
Sincretism medical, în Camerun

Cea de-a doua întrunire din acest an universitar a Atelierului de Filosofie şi Antropologie Medicală de la Cluj a prilejuit o interesantă discuţie despre sincretismul religios-ritual şi cel medical, al comunităţilor indigene din Camerun. Despre felul în care se îmbină în acele locuri medicina alopată şi cea tradiţională aflăm din relatarea semnată de dr. Andrada Pârvu.

   La 14 noiembrie 2012, s-a desfăşurat, la Cluj, a doua întâlnire (din acest an universitar) a Atelierului de Filosofie şi Antropologie Medicală găzduit de Clinica Medicală II, prin bunăvoinţa prof. dr. Dan L. Dumitraşcu. Aşa cum ne-a obişnuit din 2009, organizatorul acestui cerc de discuţii pe teme conexe medicinii, conf. univ. Király V. István (de la Catedra de filosofie sistematică, Universitatea „Babeş-Bolyai“ Cluj-Napoca) a avut invitaţi care au provocat audienţa, descriind experienţa unui medic european voluntar timp de trei luni în Camerun.
   Prezentarea a fost deschisă de conf. univ. Magyari Nándor László (de la Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, Universitatea „Babeş-Bolyai“), care a prezentat date generale referitoare la Camerun (istorie, geografie, religie, administraţie). Ulterior, dr. Túróczi Ildikó (medic primar medicină de familie, cu multiple alte formări – adictologie, acupunctură, psihodramă) a descris modul în care se practică medicina alopată şi cea tradiţională în Camerun şi apoi a împărtăşit audienţei propria experienţă, trăită în comunitatea Esu, situată în nord-estul acestui stat.
   Fostă colonie germană, britanică şi franceză, stat independent din 1960, Camerunul este o republică centralizată, cuprinzând circa 50 de „regate“ (fondom). În Camerun trăiesc aproximativ 230 de popoare şi triburi diferite şi se vorbesc peste 250 de limbi native (tribale). Există două limbi oficiale: franceza şi engleza.
   Una dintre particularităţile Camerunului o constituie sincretismul religios-ritual şi medical. Noţiunea de sincretism reprezintă mixtiunea specifică a unor elemente culturale fundamental diferite între ele, cum ar fi contopirea unor credinţe religioase diferite, respectiv mixarea ritualurilor aferente acestora. În comunitatea din Esu, religia şi ritualurile creştine se întrepătrund cu elementele vechilor credinţe (în spiritele strămoşilor) local-tribale. Rezultă ritualuri mixte, specific centro-africane. Spre exemplu, ceremonia religioasă începe cu o scurtă slujbă catolică şi continuă cu muzică şi dansuri tradiţionale, ceremonia de înmormântare poate fi mixtă – slujba catolică urmată de obiceiuri tradiţionale extrem de interesante, cum ar fi dansul măştilor sau reluarea unor obiceiuri din viaţa defunctului. În cazul căsătoriilor, poate fi practicat în acelaşi timp catolicismul şi poligamia. Credinţa fundamentală în Dumnezeu coexistă cu cea în spiritele rele sau bune ale strămoşilor. Din datele oferite de autorii prezentării, a rezultat că apartenenţa religioasă a populaţiei din Camerun este de 40% creştini, 20% musulmani şi 40% tradiţionalişti (nativi). În mod specific, majoritatea celor care se declară creştini practică în acelaşi timp şi ritualurile vechii credinţe spirituale (sincretism religios).
   Sincretismul medical se referă la existenţa şi practicarea în acelaşi timp a medicinii alopate şi a celei tradiţionale. Medicina alopată este modest reprezentată, neexistând un sistem naţional unitar de acordare a serviciilor medicale şi nici măcar un sistem privat care să acopere toate provinciile ţării. Serviciile medicale sunt scumpe, costul unei consultaţii reprezentând aproximativ venitul unei familii pe o lună calendaristică (aproximativ cinci euro). Probabil acesta este unul dintre motivele pentru care persistă practicarea medicinii tradiţionale. „Traditional doctors“ sunt practic vrăjitori, care explică boala prin prezenţa spiritelor rele, vindecarea fiind produsă de spiritele bune ale strămoşilor, care sunt invocate şi chemate de medicul tradiţional. Acesta are rolul de mediator între bolnav şi lumea spiritelor. Actul medical constă în ritualuri şi tehnici simbolice, care nu au legătură cu manifestările bolii.
   Autorii prezentării au realizat un paralelism între sincretismul medical şi cel religios-ritual, ambele întâlnite în această comunitate tribală, organizată în aşa-numitul regat (fondom) Esu. A rezultat o interesantă expunere antropologică, condimentată cu fotografii şi filme sugestive efectuate de dr. Túróczi Ildikó în timpul perioadei de voluntariat în comunitatea respectivă. Imaginile au ilustrat ritualuri de înmormântare, organizarea locuinţelor, bisericilor, modestul dispensar „clasic“ sau misticul loc de tămăduire unde profesează doctorul tradiţional. Pentru a reconstitui atmosfera fondomului Esu, dr. Túróczi Ildikó a adus şi un instrument muzical tradiţional african, care a reprezentat o atracţie pentru cei prezenţi.
   Interesant este că, pentru reuşita în vindecare, populaţia din Esu apelează în egală măsură atât la „medicii tradiţionali“, care practică aşa-numita „vrăjitorie modernă“, cât şi la medicii alopaţi (bineînţeles, dacă au resursele financiare necesare sau dacă au medici voluntari în comunitate). Esenţa experienţei împărtăşite de dr. Túróczi şi concluzia prelegerii a fost că modalitatea de vindecare cu cele mai mari şanse de reuşită în acea comunitate este cea care are la bază medicina modernă, fără a subestima, delegitima ori decredibiliza în întregime rolul „medicilor tradiţionali“ sau al „vrăjitoriei moderne“. Imaginea-simbol care îmi persistă în memorie în urma conferinţei este cea a unui copil preşcolar bolnav de parazitoză, care purta două amulete în jurul gâtului, semn că părinţii l-au dus la medicul tradiţional, dar care fusese adus şi la cabinetul medical, pentru a primi tratament antiparazitar.
   Discuţiile care au rezultat în urma prelegerii au fost interesante şi s-a dezbătut inclusiv rolul placebo pe care îl pot avea practicile medicale tradiţionale. O altă concluzie a constat în aprecierea muncii medicilor de pe alte continente, care au lucrat ca voluntari în acele comunităţi.
   Aşteptăm cu interes şi următoarele sesiuni ale Atelierului de Filosofie şi Antropologie Medicală, la care organizatorii îi invită să participe pe toţi cei interesaţi de prelegeri din domenii aflate la confluenţa între medicină şi ştiinţele socio-umane. Mai multe informaţii puteţi găsi pe site-ul Atelierului: http://www.afsam.eu, unde pot fi accesate şi înregistrările conferinţelor trecute.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe