Newsflash
Cultură

Sfârşit de stagiune

de Candid STOICA - iul. 23 2015
Sfârşit de stagiune
Stagiunea s-a scurs pe nesimţite. A fost, cu mici excepţii, una liniştită, fără prea multe convulsii, dacă nu luăm în considerare protestele publice ale actorilor de la Naţionalul ieşean şi de la Teatrul „Al. Davila“ din Piteşti (neobişnuite în peisajul teatral molâu, lânos, autohton), dar nici răbufnirile câtorva cronicari faţă de spectacolul cu „Înşir’te mărgărite“, cu care s-a redeschis Sala mare a Teatrului Naţional.
Semnalez, de asemenea, ca o mare noutate, mişcarea de cadre de la Teatrul Mic: „nebunaticul“ Florin Călinescu a fost schimbat cu modestul, dar sârguinciosul său coleg, Mişu Dinvale, care, practic, demult conducea teatrul, ţinându-i conştiincios şi leal spatele lui „Flooooorin Călinescuuuu“. Acesta din urmă era ocupat până peste cap, ba cu afacerile sale pe bază de lentile, ba cu producţia serialului de la Pro Tv, „Tanti Florica“.
Titlul noii producţii semnate de Mişu Dinvale, în noua calitate de director – Trei gemeni veneţieni –, care pare să fie un succes cert, este ceea ce italienii numesc un imbroglio, adică o suită de încurcături, confuzii, zăpăceli, când amuzante, când disperate, cauzate de asemănările unor persoane, altele decât cele iniţiale.
Mitul gemenilor vine tocmai din Antichitate. Plaut l-a folosit prima dată în piesa numită iniţial „Menaechini“. A fost preluat şi amplificat genial de Shakespeare în „Comedia erorilor“ (unde există două cupluri de gemeni), de Goldoni, de actorii comediei dell’arte în arlechinadele şi pantalonadele lor şi, bineînţeles, de ultimul de pe listă, misteriosul Antonio Mattiuzzi, care şi-a zis Collalto (născut în 1717), lăudat de Goldoni în memoriile sale, dar despre a cărui existenţă, în afara faptului că era un excelent Pantalone, se deţin foarte puţine mărturii.
Spectacolul Nonei Ciobanu, o regizoare cu un palmares impresionant atât în ţară, cât şi în străinătate,  foloseşte o traducere a lui David Esrig. După un început bizar care vrea să ne introducă în atmosfera de încurcături pe care o generează lumea goldoniană, aproape nereală, unde asemenea întâmplări pot fi posibile, se bazează pe jocul actorilor, vrând să fie cât mai fidel textului. Dar regizoarea nu poate rezista şi din când în când ne prezintă câteva surprize. Unele de bună calitate, altele cam îndoielnice.
Cristian Iacob are posibilitatea ca în cele trei ipostaze – Zanetto Veneţianul, Zanetto Marinarul, Zanetto din Bergam – să dezvolte cu maximă varietate de mijloace un joc credibil, extrem de divers şi suculent, creând confuzia şi perplexitatea atât de necesară unei asemenea însăilări dramatice care s-au bucurat întotdeauna de aprecierea publicului. Îl secondează cu excelente prestaţii restul distribuţiei, din care se distinge Radu Zetu (de nerecunoscut în două compoziţii opuse), băiatul de la han şi Angelique – o invenţie a regizoarei, fata făgăduită lui Zanetto Veneţianul, care este de fapt... un bărbat! (sau un transsexual după exemplul Conchitei Wurst, care a câştigat concursul Eurovision de anul trecut).
Constantin Florescu, în rolul lui Arlechino, valetul lui Zanetto Veneţianul, deşi aşteptările sunt mari, conform tradiţiei, are prin natura piesei şi a spectacolului respectiv puţin spaţiu de desfăşurare. Mirările lui sunt de domeniul realismului strict, deşi sunt autentice, dar nefăcând parte din fabulosul domeniu din care provine personagiul. Asta nu diminuează cu nimic calităţile interpretului, care, în altă înscenare, ar putea căpăta amploare.
Foarte buni, la obiect cu  înfăţişări impresionante şi măşti adecvate sunt Avram Birău în Geronte, tatăl Angeliquei, şi Iulian Băltăţescu în rolul comisarului, amândoi dezvoltând cu măsură extensiile rolurilor. În schimb Oana Albu ne uimeşte cu transformarea uimitoare de la rolul lui Scapino, valetul lui Zanetto din Bergam la Eleonora, soţia lui Zanetto Marinarul.
Simona Mihăiescu (hangiţa Argentina), actriţă de o dulce candoare, dar şi cu o discretă voluptate a etalării farmecului feminin, cum este caracterizată de site‑ul Teatrului Mic e într-adevăr drăguţă, are mişcări agile şi apetisante, costum şi perucă şocante, dar n-are scene, sau are scene şi n-are text. Şi fără una şi fără alta e plăcută, e dezinvoltă, e „actriţă“.
Şi totuşi, la spectacolul la care am asistat nu s-a râs mai niciodată. Să fi fost o seară „neagră“, pe care niciun actor nu şi-o doreşte, nici în visele lui cele mai sumbre? Sau să fiu de acord cu părerea lui Goldoni, că publicului, la un moment dat, nu-i mai plac vechile comedii, vechile canavale şi ar vrea piese mai aproape de ceea ce se întâmplă în viaţa lor? Şi, slavă Domnului, acum se întâmplă fapte extra­ordinare care rivalizează cu teatrul adevărat.
Preluând din mers repertoriul, Dinvale n-a avut încă răgazul să-l regândească integral şi l-a lăsat să curgă la vale cu piese de un anumit nivel, sau cu spectacole destul de controversate ca cel după „D’ale carnavalului“, nevrând să facă o ruptură brutală faţă de ceea ce a fost. Urmează, probabil, să-şi pună amprenta şi preferinţele pentru tot ce va veni: un repertoriu îndrăzneţ şi original cu piese de mare calitate artistică, pentru a readuce Teatrul Mic la marile performanţe, din vremea când îl avea director pe marele om de teatru Radu Penciulescu. Îi urez succes.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe