Newsflash

România: acolo, pe curbă

de Adrian GHEORGHE - feb. 20 2014
România: acolo, pe curbă
   Curba Preston este un instrument vizual care ilustrează convingător relaţia dintre veniturile şi starea de sănătate a unei populaţii date – mai precis, pentru comparaţii între ţări, curba se construieşte prin mediere statistică în urma reprezentării grafice pentru fiecare ţară a produsului intern brut pe cap de locuitor (indicator al gradului de dezvoltare) şi a speranţei de viaţă la naştere (indicator care poate fi asimilat stării de sănătate a unei populaţii date). Relaţia pe care curba Preston o comunică a rămas aceeaşi pentru seturi de date colectate la diferite momente de-a lungul ultimului secol: speranţa de viaţă creşte dramatic odată cu incremente mici ale nivelului de dezvoltare pentru ţările mai sărace, apoi se atinge o fază de platou în care, dincolo de un anumit prag de dezvoltare (în prezent, aproximativ 7.000 de dolari per capita pe an), veniturile contribuie doar marginal la creşterea speranţei de viaţă. Ţările aflate sub curbă au o speranţă de viaţă medie mai mică decât ar fi de aşteptat pe baza resurselor pe care le au la dispoziţie şi, astfel, sub-performează. Pe de altă parte, ţările aflate deasupra curbei supra-performează, în sensul că obţin rezultate superioare aşteptărilor, deşi beneficiază de resurse limitate. Bunăstarea explică, totuşi, nu mai mult de 20% din variabilitatea speranţei de viaţă, ceea ce înseamnă că mulţi alţi factori, dintre care unii posibil necuantificabili, joacă un rol. Dar care sunt factorii asupra cărora se poate interveni?
   La mijlocul anilor ’80, Fundaţia Rockefeller a finanţat un studiu care a încercat să răspundă întrebării: Ce determină ca unele state să atingă un nivel ridicat al sănătăţii populaţiei în ciuda limitărilor materiale? Atenţia studiului a fost atrasă, astfel, de over-performerii de la acel moment, în speranţa că lecţiile desprinse de la aceste state pot reprezenta un model de conduită pentru cele de sub curbă. Momentul era foarte prolific în siajul Declaraţiei de la Alma Ata (1978), care impusese pe agenda internaţională ameliorarea dezechilibrelor privind starea de sănătate atât dintre ţări, cât şi în interiorul acestora, şi care accentuase, în plus, rolul guvernelor în acest demers. Se generase, astfel, interesul pentru a identifica ce puteau face practic administraţiile naţionale, în special cele din ţările în curs de dezvoltare, pentru a îmbunătăţi starea de sănătate a populaţiilor lor. Pe de altă parte, începutul anilor ’80 era dominat de un val de politici neoliberale cu accent pe pieţe libere şi privatizare, punând în discuţie capacitatea sectorului de stat de a gestiona de unul singur şi, mai ales, eficient o serie de servicii publice. Au fost analizate atunci, într-o serie de studii de caz, China, Costa Rica, Sri Lanka şi statul indian Kerala. Rezultatele au fost publicate în raportul Good health at low cost (1985) şi au scos în evidenţă importanţa unor determinanţi precum angajamentul politic pentru sănătate, investiţiile continue în infrastructură, concentrarea eforturilor pe ameliorarea inechităţilor şi designul unor politici care să ia în considerare determinanţii complecşi ai stării de sănătate. Good health at low cost a fost reluat în 2010 într-o nouă iteraţie, cu o altă serie de studii de caz – Bangladesh, Etiopia, Kârgâzstan, Thailanda şi statul indian Tamil Nadu – pentru a revalida şi extinde rezultatele studiului iniţial.
   Unul dintre factorii de succes evidenţiaţi de ambele iteraţii ale studiului este leadershipul politic eficient şi univoc în relaţie cu o viziune clară asupra politicilor de sănătate. De exemplu, Kârgâzstan a fost prima republică desprinsă din URSS care a formulat o strategie naţională de sănătate, în 1996, strategie susţinută de guverne succesive pentru mai bine de 15 ani, în ciuda tuturor şocurilor politice traversate în această perioadă. Prin comparaţie, Tadjikistan şi Kazahstan au început să lucreze la o astfel de strategie abia după 2009. Un astfel de angajament ţine şi de exploatarea ferestrelor de oportunitate care se ivesc, iar pentru Kârgâzstan, reforma serviciilor de sănătate a reprezentat cartea jucată pentru a atrage şi, ulterior, menţine atenţia donorilor internaţionali după obţinerea independenţei.
   Instituţiile eficiente şi stabile pot transpune uşor în practică o viziune politică asumată. În Thailanda, planurile pe câte cinci ani ale Ministerului Sănătăţii au fost constant elaborate în continuarea celor precedente şi informate de o evaluare a realizărilor acelora. Evaluare pentru care a fost creată special o unitate autonomă de cercetători în cadrul Ministerului, ale căror studii informează formularea politicilor în aspecte precum dinamica forţei de muncă medicale şi accesul la servicii de sănătate.
   Există şi factori a căror contribuţie a reieşit mai controversată decât ar părea la prima vedere. Unul dintre aceştia este proporţia din PIB alocată cheltuielor pentru sănătate. Pentru toate cele cinci ţări din a doua iteraţie a studiului, acest procent a rămas aproximativ constant de-a lungul ultimilor 15 ani, undeva în jurul a 4–5%, cu excepţia Kazahstanului – 6%. Fondurile alocate sănătăţii au crescut în termeni absoluţi odată cu creşterea în timp a PIB-ului, însă progresele şi performanţele acestor state nu pot fi explicate printr-o realocare dramatică a resurselor în direcţia sănătăţii. Ceea ce înseamnă că nu întotdeauna mai mulţi bani pentru sănătate sunt soluţia, cu atât mai puţin când nu lipsa propriu-zisă a banilor este principala problemă.
   Un astfel de studiu nu poate fi lipsit de limitări. Poate cea mai deranjantă dintre acestea este aceea că nu deţine instrumentele pentru a evidenţia o legătură cauzală între caracteristicile sistemelor de sănătate şi performanţa acestora, reflectată, de exemplu, în starea de sănătate a oamenilor. Să fim corecţi totuşi, aceasta este o limitare metodologică actuală pe care o împărtăşesc şi alte studii. O astfel de limitare pune sub semnul întrebării atât determinanţii identificaţi de studiu, cât şi relevanţa selecţiei studiilor de caz. De exemplu, rămâne neclar în ce măsură „performanţa superioară“ a Chinei în studiul original poate fi explicată mai degrabă de economia deprimată accentuat din acea perioadă decât de o intervenţie guvernamentală asumată în direcţia ameliorării stării de sănătate. Se poate reţine, totuşi, că factorii identificaţi de cele două iteraţii ale studiului sunt cât se poate de rezonabili şi trebuie măcar avuţi în vedere de orice politică de sănătate conştientă.
   Şi acum, în România. Statisticile spun că starea de sănătate a românilor este îngrijorător de proastă. Deşi ne musteşte adesea un zâmbet în colţul gurii atunci când ne comparăm cu republici africane, caucaziene sau de prin colţurile Asiei de Sud-Est, în multe privinţe nu suntem atât de departe pe cât ne-ar plăcea. Tehnic vorbind, nu avem motive nici de mândrie şi nici de îngrijorare deoarece suntem fix pe curba Preston, nici mai sus, nici mai jos, chiar la debutul fazei de platou lent. Cu alte cuvinte, suntem chiar unde ne-am aştepta să ne fie locul faţă de cât de productivi suntem. Strategie naţională de sănătate avem pentru prima oară în 2014. Componentă autohtonă şi autonomă de evaluare nu avem deloc, drept dovadă nu prea există evaluări ale reformelor implementate până în prezent. Cât despre angajament şi stabilitate politică, vorbesc cei 24 de miniştri în 24 de ani şi faptul că probabil prea puţini dintre noi ar putea numi mai mult de doi politicieni care să fi comunicat şi instrumentat eficient o viziune coerentă legată de sănătatea românilor. Până atunci, putem visa liniştiţi la mai mulţi bani pentru sănătate – nu e deloc sigur că aceştia ne vor ridica de pe curbă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe