Newsflash
Cultură

Roşu de foc

de Paula ROMANESCU - sept. 13 2013
Roşu de foc
  Sfârşit de vară toridă. Ca pentru a ţine viu jarul acesteia, o Lady in red incendiază afişul expoziţiei de pictură „Clipa ce zboară“, de la Galeriile „Căminul Artei“ din Capitală, sub semnătura medicului pictor Petru Damir, membru al UAP din România şi, respectiv, al Cenaclului de Arte Plastice al Medicilor „Ion Ţuculescu“.
  Deschiderea – 27 august, încheierea – 9 septembrie a.c. Numărul mare al celor veniţi la vernisaj era un prim semn că valoarea s-a adăugat şi de data aceasta numărului anilor, întregindu-le rotundul cu strălucire.
  Stilul inconfundabil al artei lui Petru Damier se îmbogăţeşte prin varietatea temelor care, cu fiecare expoziţie, surprinde privitorul antrenându-l într-o poveste nouă şi veche ca viaţa însăşi. După ce ne-a purtat printre Bacante şi inorogi (din care timp? din care lume?), după ce ne-a animat la Athos, între cer şi pământ (pentru care închinare? la care zeu?), după ce ne-a purtat printre măşti (din care carnaval?) la Veneţia, printre păsări (din care Paradis?) fantastice, cu ochiul orb-văzător al nevăzutelor, ne-a pus astăzi în faţă o linie de vamă ca o poruncă dintre acelea răstălmăcite de poetul din Lancrăm – „Opreşte trecerea! Ştiu că unde nu e moarte nu e nici iubire şi, totuşi, opreşte, Doamne, ceasornicul cu care ne măsuri destrămarea!“ – şi, i-a spus Lady in red – Clipa ce zboară.
   Expoziţia pictorului Petru Damir este o înmănunchere de clipe care-au uitat să mai treacă. Pentru că, ce alta este un portret de nu oprirea agresiunii „trecerii“ peste chipul modelului dintr-o anume clipă, cu un anume mesaj! O alta este linia elansată a unui trup de femeie într-o clipă intensă cât flacăra dorinţei din ochii de îndrăgostit cu aripile sufletului deschise o îmbrăţişare din ziua aceea când…
  Portretele (de femeie) sunt mai toate alegorice (semn că bărbaţilor le este greu să se decidă spre un anume chip de blondă sau brună, sau… totuna). O expoziţie – Portretul soţiei pictorului, adevărat omagiu adus alesei sale de drum lung rămasă pentru noi cu înfăţişarea dintr-o clipă când nu eram în stare s-o „vedem“ cu adevărat, prea semănând cu orişicine ca să ne oprim să-i vedem haloul de lumină pe care el i l-a ghicit.
  Portretele de bărbat sunt paşapoarte care le-ar servi unor trăitori de azi să pună prin ele linie de vamă călătoriei cu numele de viaţă înainte de a trece în altLady in red anotimp (de obicei dintre acelea cu clipe repezi, precum coborârea pe tobogan din alt timp).
  Păsările (cam nelipsite) din tablourile semnate Petru Damir, tot clipe sunt: ele „durează“ cât ideea de zbor, cât o bătaie de aripă, cât o oprire (în palmă, în privire, sub un clopot de sticlă), cât o inocenţă.
  Apoi, biruitor, roşul! Ca o patimă, ca o flacără, ca o promisiune de ardere pe rug.
  Ajuns la apogeul creaţiei, pictorul Petru Damir pare a se fi detaşat cu graţie de medicul Petru Damir, care prin anul 1976 deschidea la Botoşani prima expoziţie personală. De-atunci trecut-au clipele ca flăcări vii şi repezi toate.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe