Newsflash
Cultură

Pretexte agreabile

de Dr. M. Gh. CĂLIN - mar. 29 2013
Pretexte agreabile
   Faptul că ne petrecem vremea într-o lume a pretextelor poate fi un adevărat noroc. De exemplu, este greu de ignorat un motiv suficient care ne permite să ascultăm o muzică excepţională. O astfel de conjunctură a putut fi întâlnită în debutul lunii, când Orchestra Naţională Radio a folosit, pe lângă pretextul zilei de întâi martie, cu implicaţiile sale cunoscute, şi pe cel al rememorării unui muzician statornicit de mai bine de jumătate de secol în conştiinţa publicului. Concertul astfel proiectat a fost dedicat celebrului Ion Voicu şi a conţinut în program numai piese de Mozart şi, ca un element care a putut creşte interesul auditorilor, la pupitru s-a aflat fiul marelui violonist, dirijorul Mădălin Voicu.
   Fără o promovare care să depăşească limitele decenţei, concertul a avut o asemenea audienţă încât a început, practic, cu casa închisă şi mulţi doritori au urmărit, prin bunăvoinţa organizatorilor, evenimentul în picioare sau pe scaune culese din foaier ori de pe la garderobă. Acest lucru a tulburat, într-un fel, ambianţa solemnă pe care o presupune un „simfonic“, dar aspectul a fost atenuat de comportamentul rezervat şi demn al colectivului orchestral, care a tratat concertul ca pe o manifestare de înaltă ţinută şi nu s-a lăsat antrenat de niciun prilej – dintre cele care i s-au oferit – pentru a transforma totul într-un spectacol popular. Acest lucru nu a fost deloc uşor, deoarece repertoriul, exclusiv mozartian, a cuprins piese foarte cunoscute, melodioase şi cantabile, publicul – apreciat după reacţiile de satisfacţie – nu a fost compus din specialişti ori melomani de carieră, iar dirijorul a avut câteva tentative de a strecura ghiduşii peste care orchestra a trecut cu eleganţă şi discreţie.
   Concertul a început tumultuos, cu Uvertura operei Nunta lui Figaro, pe care orchestra a executat-o într-un tempo mai alert decât se cântă atunci când piesa este legată de opera propriu-zisă, însă a edificat audienţa asupra nivelului şi resurselor de care dispune orchestra simfonică radio. A urmat celebrul Concert nr. 20 pentru pian şi orchestră în re minor KV 466, care l-a avut protagonist pe unul dintre vârfurile tinerilor interpreţi români. Acesta a fixat cu degajare şi exactitate atât valorile grave şi reflexive ale partiturii, cât şi pe cele de mare densitate şi vigoare ale acesteia, până spre limitele generoase ale registrului minor explorate de către genialul compozitor. Pianistul Horia Mihail a intrat în spiritul concertului concentrat şi transpus, urmărind cu atenţie pasajele orchestrale, pe care le-a dirijat, discret, cu mâna stângă sub claviatură şi a asigurat un dialog firesc cu orchestra în intervenţiile reduse, urmând ca, în momentele când pianul preia planul muzical, pauza orchestrală să treacă lin şi cu naturaleţe. La finalul prestaţiei sale, interpretul, sesizând cu amabilitate şi umor că întregul concert al serii a fost proiectat să conţină doar piese din registrul minor, a oferit auditorilor drept bis o glumă muzicală de Mozart, pentru recuperarea simetriei şi, poate, pentru a-şi reafirma remarcabila virtuozitate.
   După antract s-a cântat geniala Simfonie 40 în sol minor KV 550, în care colectivul orchestral a dat întreaga măsură a omogenităţii şi echilibrului interpretativ pentru care concertele de la Sala Radio sunt comparabile cu cele ale altor orchestre cunoscute. Am remarcat în acest sens, încă o dată, fineţea suavă şi sunetul curat al partidei de vioară şi, în plus pentru această partitură, intervenţia persuasivă şi dulce a instrumentelor din lemn, care a colorat liniaritatea melodică previzibilă a acestui opus mozartian.
   Contribuţia dirijorală a fost deosebită şi interesantă atât prin ţinuta specială pe care cunoscutul personaj public a adoptat-o, cât şi prin inevitabilele conexiuni şi comentarii ce s-au putut ivi alături de celelalte activităţi citadine ale lui Mădălin Voicu. Ca şef de orchestră, acesta a condus într-o manieră amicală un colectiv muzical solid articulat, fără fisuri ori disonanţe şi a oficiat sub o gestică şi o mimică expresivă, care, uneori, a amintit de maniera particulară în care evolua Sergiu Celibidache.
   Deşi se află după o redecorare destul de recentă, Sala Radio se pare că a trecut bine peste această încercare, păstrându-şi acustica bună, dar dobândind o ambianţă generală mai plăcută şi mai confortabilă.
   Fără a uita şi celălalt pretext pentru care acest concert Mozart a fost prezentat publicului, la încheierea serii, amfitrionii au oferit flori doamnelor care au asistat la audiţie.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe