Newsflash
Cultură

Politician abil, martir venerat

de Elena SOLUNCA - iul. 10 2014
Politician abil, martir venerat
    În „Cronica români­lor şi a mai multor neamuri”, Gheorghe Şincai  scrie cum, înainte de a fi ucis, Constantin Brâncoveanu a spus celor patru fii: „Iată, toate avuţiile le-am avut şi le-am pierdut. Să nu ne pierdem însă sufletele. Priviţi la Hristos, Mântuitorul nostru, câte a răbdat pentru noi şi cu ce moarte de ocară a murit. Credeţi întru aceasta şi nu vă mişcaţi, nici nu vă clătinaţi din credinţa voastră pentru viaţa şi lumea aceasta“. Apoi au fost decapitaţi, începând cu Ianache Văcărescu, ginerele şi sfetnicul domnito­rului, continuând cu cei patru fii: Constantin, Ştefan, Radu şi Matei. Era 15 august 1714 când domnitorul îşi încheia martiric domnia începută în 1688, intrată în istorie ca o perioadă de pace, dezvoltare culturală şi spirituală ce îi poartă numele.  La împlinirea a trei secole de la această tragedie, secţiile de Ştiinţe istorice şi arheologie, respectiv Arte, arhitectură şi audiovizual ale Academiei Române au organizat o sesiune ştiinţifică desfăşurată zilele trecute în Aula Academiei. Sesiunea s-a deschis cu alocuţiunea acad. Dinu Giurescu, vicepreşedintele Academiei, care a subliniat importanţa unei sesiuni academice dedicate  domniei lui Constantin Brâncoveanu, cu atât mai mult cu cât despre domnitorul martir, ca şi despre alte evenimente impor­tante ale istoriei noastre, nu se pome­neşte mai nimic în manualele şcolare, într-o  politică deliberată de a înstrăina tineretul de orice este românesc.
    Comemorarea domnitorului a prilejuit lansarea albumului „Constantin Brâncoveanu. Documente din Colecţia Bibliotecii Academiei Române“, editat de Biblioteca Academiei Române şi Mitropolia Olteniei şi realizat de Gabriela Dumitrescu, Liliana Năstăselu, Oana Dimitriu, Ion Andrei Ţârlescu de la Serviciul Manuscrise, carte rară a Bibliotecii (din acest volum, de altfel, provin ilustraţiile alăturate). În Introducere, acad. Răzvan Theodorescu scrie: „Orgoliosul, mult bogatul voievod şi-a aureolat, prin moartea de martir, domnia zbuciumată şi minată de incertitudini  pe care şi-o presimţise acum trei sute de ani, aşa cum prin opera sa ctitoricească şi-a câştigat gloria de prinţ al culturii, aşa cum prin gestul său de oblăduitor al celor de o credinţă cu el din întregul Răsărit şi-a dobândit faima de urmaş al împăraţilor de odinioară. De fapt, este încă şi mai sigur că la judecata din urmă a istoriei româneşti Constantin Brâncoveanu ar putea fi rânduit printre marii şi nu întotdeauna ştiuţii ei înţelepţi.“
    La manifestare au prezentat comunicări: acad. Dan Berindei, preşedintele de onoare al secţiei de Ştiinţe istorice şi arheologie – „Vizionarul, înţeleptul şi realistul Constantin Brâncoveanu“, acad. Răzvan Theodorescu, preşedintele secţiei de Arte, arhitectură şi audiovizual – „Un veac valah între martiri şi trădări“,acad. Marius Porumb – „Arta brâncovenească în Transilvania“ şi prof. univ. dr. Vasile Vasile – „Procesul de românire a cântărilor de strană de la Filothei sin Agăi la Anton Pan“.
    Constantin Brâncoveanu a rămas în istorie ca un domnitor doritor de pace, preocupat s-o apere. Nu şi-a dorit domnia cu orice preţ, dar, odată acceptată, şi-a dovedit realismul în aprecierea situaţiilor concrete, înţelepciunea în adoptarea unei politici flexibile, prielnice ţării Româneşti, chiar cu preţul compromisului, anticipând apusul Imperiului Otoman în termenii unui viitor  mai îndepărtat decât unii dintre contemporani.  În vremuri extrem de tulburi, teribil de nesigure, sublinia acad. Dan Berindei, s-a priceput, printr-o politică foarte abilă, să asigure statalitatea,  ţinându-se departe de orice conflict incert: „În consecinţă, asistăm la angajarea domnitorului într-un joc foarte delicat în care se afirmă consensul la o eliberare, dar cu multă atenţie pentru a evita orice pas care se putea dovedi prematur… cu constantă şi necontenită grijă ca o eliberare să nu se traducă într-o simplă ocupaţie sau includere“.
    Ca întreaga  noastră istorie, desfăşurată sub semnul unor strategii de supravieţuire – cum demonstrează acad. Mircea Maliţa în „Cuminţenia pământului”, în vreme ce sociologii vorbesc de o cultură a supravieţuirii – secolul XVII nu a făcut excepţie. Singura şansă era, cum scria Neculce, citându-l pe ştefan cel Mare: „Să închine ţara la turci, iar nu la alte niamuri, căci neamul turcilor sunt mai înţelepţi şi mai puternici“. Pornind de aici, acad. Răzvan Theodorescu a făcut o anatomie a acelor timpuri, în care reuşita se datora unei diplomaţii deosebit de bine chibzuite, ce i-a permis folosirea dibace a tuturor oportunităţilor, asigurându-i o domnie atât de îndelungată, dar nu l-a ocrotit de un sfârşit tragic. Dincolo de aceasta găsim o politică de culise foarte întortocheată cu complicităţi şi trădări în umbra turcocraţiei, proprii unui etos al „tranzacţiei“, care implica „folosirea oportună a tuturor ocaziilor care au salvat neamul şi statalitatea românilor“. Este, cum spunea Nicolae Iorga, „un singur drum politic, pe care de veacuri întregi am mers cu toţii (…) el era alcătuit de mulţi paşi la dreapta şi mulţi paşi la stânga, din multă îndrăzneală înainte, din multă retragere resemnată în urmă“. Trecându-le în revistă pe toate sine ira et studio, acad. Răzvan Theodorescu conchide: „Dincolo de tranzacţii, dincolo de oportunisme şi trădări contemporane, mucenicia Brâncovenilor înseamnă, în zorii modernităţii noastre, o pagină tragică şi, în cele din urmă, eroică“.
    Domnia lui Constantin Brâncoveanu a fost, de departe, una dintre cele mai favorabile dezvoltării culturii şi a artei, înscriindu-se, cum aprecia acad. Marius Porumb, „ca un moment de vârf, o etapă de mare înflorire culturală, iradierea artei brâncoveneşti cuprinzând deopotrivă Transilvania, Banatul şi Moldova, reflexe fiind prezente şi în Basarabia“. Din toate se desprinde o singură concluzie: „Dacă în primele decenii arta brâncovenească se propagă ca un semn al susţinerii ortodoxiei transilvane, începând cu deceniul al patrulea al secolului al XVIII-lea, valorile artistice de la sudul Carpaţilor sunt receptate ca autentice manifestări ale unui stil naţional“. În acelaşi spirit, profesorul Vasile Vasile a ilustrat felul în care cântările de la strană au primit straie româneşti. Iniţiatorul a fost Filothei sin Agăi Jipei, reprezentantul cel mai important al şcolii brâncoveneşti de muzică, de la care a rămas  prima psaltichie în limba română. Apogeul a fost atins de Anton Pann, „cel isteţ ca un proverb“ cum îl caracteriza Eminescu, ce şi-a înscris numele deopotrivă în istoria literaturii  ca şi în istoria Bisericii. De la el avem moştenire imnul naţional „Deşteaptă-te, române!“ numit cândva de Călinescu „Marseilleza română“.
     Domnia şi sfârşitul tragic al lui Constantin Brâncoveanu ilustrează cum nu se poate mai bine modul nostru de a fi ca supravieţuire, de la compromis la jertfă într-un echilibru fragil ce-şi are punctul de stabilitate în credinţa creştin ortodoxă. Pe acest drum al incertitudinilor, cultura şi arta conferă identităţii noastre caratele valorice inconfundabile care îmbogăţesc lumea cu farmecul abia simţit al măsurii, din care se ivesc şi rele şi bune, între acestea din urmă aflând bunătatea, blândeţea, îngăduinţa şi, la nevoie, puterea de a te jertfi.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe