Newsflash
OPINII

Limitări în reclamele pentru medicamente

de Drd. Rareș Voroneanu - ian. 28 2022
Limitări în reclamele pentru medicamente

Pentru a ne putea face o imagine clară referitoare la publicitatea medicamentelor, continuăm seria de materiale în care am prezentat câteva dintre reglementările legate de dispoziţiile normative în acest domeniu.

        Informarea publicului cu privire la medicamente trebuie făcută în așa fel încât mesajul să fie unul suficient de clar încât să poată fi dedus faptul că este vorba despre un medicament. Este obligatoriu ca mesajul să conţină cel puţin următoarele lucruri (atenţie la sintagma „cel puţin” – deci cele enumerate în continuare sunt obligatorii): denumirea medicamentului, precum și denumirea comună a acestuia când conţine o singură substanţă activă; informaţiile necesare pentru utilizarea corectă a medicamentului, recomandarea expresă de a citi cu atenţie instrucţiunile aflate pe prospect ori ambalaj, precum și precizarea „Acest medicament se poate elibera fără prescripţie medicală. Se recomandă citirea cu atenţie a prospectului sau a informaţiilor de pe ambalaj. Dacă apar manifestări neplăcute, adresaţi-vă medicului sau farmacistului”.

Cu toate acestea, după cum se știe, în drept orice regulă are și excepţii. Astfel, dacă sunt în prezenţa unei reclame prescurtate, legea prevede faptul că, prin excepţie de la prevederile stipulate mai sus, este posibilă includerea numai a denumirii medicamentului ori a denumirii comune internaţionale.

De asemenea, este interzis ca formele de publicitate ale medicamentelor să dea impresia că o consultaţie medicală nu este necesară, referirea făcând apel la acele sugestii ale unor diagnostice ori ale tratamentelor la distanţă: să nu sugereze faptul că medicamentul nu este însoţit de reacţii adverse ori faptul că este mai bun decât alte produse de pe piaţă, să nu sugereze ideea că sănătatea persoanei poate fi îmbunătăţită prin utilizarea produsului, să nu sugereze faptul că sănătatea subiectului poate fi agravată dacă nu se utilizează medicamentul. Ultima dintre prevederi, așa cum poate știm deja, nu se aplică în cazul campaniilor de vaccinare.

De asemenea, alte sugestii interzise sunt cele referitoare la faptul că se adresează doar copiilor, referiri la recomandări ale cercetătorilor ori ale medicilor sau chiar ale celebrităţilor care pot încuraja consumul de medicamente, sugerarea că medicamentul este un aliment, produs cosmetic ori alt produs de consum, ideea că eficacitatea medicamentului este dată de faptul că este un produs natural ș.a.m.d.

Este relativ greu ca formele de publicitate să respecte toate cerinţele impuse de lege. Acesta este și motivul pentru care, de multe ori, normele legale sunt interpretate în mod diferit. Problema cea mai mare este aceea că, în final, cel care suferă cel mai mult este tot consumatorul. Personal, cred că responsabilitatea cea mai mare, când vine vorba despre recomandarea unor medicamente, este a medicului, acesta cunoscând, pe baza experienţei acumulate cu ajutorul pacienţilor, eficacitatea fiecărui produs medical în parte.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe