Sfârşitul stagiunii a adus repere deosebit
de atractive în diverse colţuri ale ţării, astfel că melomanii se pregătesc
deja pentru o vară plină de concerte şi de spectacole din cele mai variate.
Spre exemplu, Opera din Iaşi a
invitat la noua producţie cu „Boema“ de Puccini, în regia lui Niky Wolcz,
beneficiind de două distribuţii echilibrate, cu solişti tineri şi de real
talent. Parte dintre ei s-au regăsit, doar câteva zile mai târziu, în ediţia a
doua a Galei premiilor operelor naţionale, fie ca laureaţi, fie ca interpreţi
în secvenţe decupate dintr-o altă premieră de succes – „Traviata“ de Verdi, în
regia semnată de Beatrice Rancea şi scenografia imaginată de Doina Levintza. A
urmat gala dedicată compozitorului Eugen Doga din Republica Moldova, desfăşurată
în aer liber, în cadrul celei de a doua ediţii a Festivalului internaţional
al educaţiei, organizat de Primăria municipiului Iaşi în perioada 20–29
iunie. Un public foarte numeros a aplaudat piesele cântate de ansamblurile
Operei şi de câţiva dintre soliştii de marcă ai teatrului, precum Lăcrămioara
Hrubaru-Roată, Ana-Maria Donose, Cristina Grigoraş, Simona Titieanu, Daniel
Mateianu, dar şi braşoveanul Alexandru Aghenie. Au colaborat şi corul de copii
„Juniorii Operei“, oaspeţi de peste Prut şi instrumentişti ieşeni, iar
programul a cuprins şi pagini din muzica de film care l-a consacrat pe Eugen
Doga, el însuşi apărând pe podium (şi) pentru a cânta la pian sau la muzicuţă. Şi
tot într-o seară de festival, baletul Operei a prezentat, în premieră, o nouă
versiune a îndrăgitului „Bolero“ de Ravel (coregrafia Mihail Motovilov), pe
lângă momente din baletele „Lacul lebedelor“, „Spărgătorul de nuci“ de
Ceaikovski, „Don Quixote“ de Minkus sau „Corsarul“ de Adam. Baletul a reluat şi
secvenţele „toreadorilor“ din opera verdiană, prelungind astfel farmecul
muzicii şi dansului într-o manieră „mai altfel“ şi adresându-se unor spectatori
care poate, descoperind frumuseţea creaţiilor de gen, vor intra şi în sala
Operei şi vor deveni, la rândul lor, melomani fideli teatrului liric.
Dar Iaşii au adus şi poveşti medievale:
cavaleri şi domniţe au „invadat“ oraşul într-un alt festival, derulat la
început de iulie, printre personaje aflându-se şi Dracula, deşi nu ştiu să fie
legat cumva de dulcele târg de altădată, ci mai curând de cetatea Sighişoarei
sau de castelul Bran. Oricum, a fost o altă „pată de culoare“ ce a menţinut, zile
la rând, efervescenţa cultural-artistică a urbei ce se doreşte a fi, în 2021,
capitală culturală europeană.
Vorbind despre Sighişoara, trebuie menţionat
faptul că, la 1 august, va debuta acolo ediţia a XXI-a a Academiei de muzică,
ce propune, pe lângă cursuri susţinute de personalităţi din ţară şi din Elveţia
sau Germania, şi recitaluri sau concerte de mare ţinută artistică, prezentate
chiar de cei care sunt, deopotrivă, instrumentişti şi pedagogi de cotă. Unii
dintre cursanţii de ieri sau de azi fac parte din Orchestra Română de Tineret
(ORT), excepţional ansamblu creat de reputatul violoncelist Marin Cazacu, care
s-a impus, încă de la debut, prin calitatea cu totul aparte a muzicienilor
selecţionaţi din întreaga ţară şi formaţi sub bagheta maestrului Cristian
Mandeal. În această formulă, ORT a stârnit recent entuziasmul şi la Berlin,
unde a fost invitată să evolueze pe scena vestitei Filarmonici în cadrul
Festivalului „Young Euro Classic“, unde s-a aflat alături de ansambluri din
Franţa, Rusia, China şi Africa de Sud. ORT a repurtat succese fulminante şi la
Roma, în celebra sală a Academiei Santa Cecilia şi în cadrul Festivalului de la
Ravello, la Paris sau la Strasbourg, dar şi la Bucureşti, sub cupola Ateneului,
unde minunata orchestră va reveni curând, în cadrul „Magic Summer“, stagiune
estivală concepută şi organizată de Lanto Communication. Festivalul ne invită să
ascultăm în fiecare miercuri, din 9 iulie şi până în 27 august, instrumentişti
români şi străini ai orchestrelor de tineret din Republica Moldova, Franţa sau
Spania şi, bineînţeles, ai Orchestrei Române care, din acest an, aparţine
Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română“, al cărui manager a devenit chiar
Marin Cazacu. Neobosit şi entuziast ca întotdeauna, Marin Cazacu pregăteşte
deja şi o nouă ediţie a Festivalului „Enescu şi muzica lumii“, manifestare
tradiţională găzduită la Sinaia, precum şi la Buşteni şi în alte localităţi de
pe Valea Prahovei, unde marea muzică şi interpreţi de renume se vor reîntâlni
în seri de neuitat, până în 19 august.
Dar până atunci, între 16 şi 30 iulie, tot
la Sinaia va avea lor ediţia a XXII-a a „Europafest Summer Edition“, derulată
sub patronajul Casei Regale. Concertele de jazz, blues, pop, clasic se vor desfăşura
la Cazino, precum şi la Castelul Peleş, invitaţii fiind aşteptaţi din Europa,
SUA şi Brazilia.
Oferta
este deci foarte diversă, aşa încât ne pregătim pentru o vară muzicală plină de
tentaţii, pentru ca în luna septembrie, bucureştenii să ia (probabil) cu asalt
sălile de concert, fie la Festivalul orchestrelor radio, fie la o nouă ediţie a
Concursului „Enescu“, din nou separat de Festival, din motive financiare, după
cum precizează comunicatul trimis, nu prea ştiu de ce, în limba franceză.