Newsflash
Cultură

O istorie a spiritualităţii noastre

de Elena SOLUNCA - aug. 23 2014
O istorie a spiritualităţii noastre

    Sunt destul de mulţi cei care, mai ales în vacanţe, caută liniştea şi pacea sufletească la mănăstiri, ca şi cum acolo şi-ar astâmpăra setea de spiritualitate, ca adevărată vocaţie a omului. O fac şi dintre cei care nu cred în Dumnezeu, dar sunt copleşiţi de frumuseţea ctitoriilor monahale şi de liniştea cu care înmiresmează împrejurimile. Poate, cine ştie, în adâncul cel mai adânc al sufletului, simţim, cum spunea un Sfânt Părinte, că viaţa monahală este cea care s-ar cuveni să fie firească. În liniştea tihnită a mănăstirilor se aud şoaptele trecerii noastre pe pământ ca pelerini prin timp spre veşnicie, esen­ţializând istoria, transfigurând-o în valori spirituale şi culturale în care ne regăsim – fiinţe ce, ascultând cuvântul lui Dumnezeu, încearcă a-l lucra, împodobind clipa cu aura dăinuirii. Mai simţim aici comuniunea cu străbunii noştri ştiuţi şi neştiuţi, convertită în credinţa şi în speranţa că, prin ei şi cu ei, ne ducem drumul. De-a lungul atâtor şi atâtor secole, pe vremuri de pace, mănăstirile au fost locaşuri sfinţite şi sfinţitoare, iar în timp de restrişte, loc de adăpost şi apărare.

 

Monahismul – ruga neîncetată a neamului nostru

 

   A apărut, cu deosebire în ultima vreme, o bogată literatură despre viaţa monahală – de la monografii dedicate unor sfinte lăcaşuri, unor duhovnici sau monahi, la studii aprofundate semnate de specialişti de notorietate. Sunt lucrări care vin în întâmpinarea unei arii variate de interese – istorice, culturale, filosofice, artistice şi, fireşte, spirituale –, pentru că viaţa în mănăstire, fără a fi străină de tot ce este omenesc, dă pildă despre cum omenescul poate fi îndumnezeit. În acest context, este un eveniment cu totul de excepţie apariţia primului volum din monu­mentala lucrare Monahismul ortodox românesc. Istorie, contribuţii şi reperto­rizare, rezultat al unui proiect pe care Patriarhia îl realizează împreună cu Academia Română, lucrare publicată din iniţiativa şi cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, patriarhul Bisericii Ortodoxe Române şi apărută la Editura „Basilica“ a Patriarhiei Române. Un eveniment reprezentativ pentru spiritualitatea noastră, lucrarea a fost lansată în cadrul festiv al Zilei Academiei Române. Avem în faţă un veritabil tratat, adunând „râvna şi vrednicia“ celor care prezintă un tezaur de istorie complexă şi completă a dăinuirii noastre în orizontul înveşnicirii. Primul volum cuprinde peste o mie de pagini structurate în cinci mari secţiuni, după criterii crono­logice: Geneza monahismului creştin; Începutul monahismului creştin la Dunărea de Jos; Monahismul ortodox în evul mediu românesc; Monahismul ortodox în perioada modernizării statului român şi Monahismul ortodox românesc după Marea Unire şi până în prezent. Ţinuta teoretică, la cele mai înalte cote de exigenţă ştiinţifică, este dublată de prezentarea grafică pe măsură, apropiind-o de măiestria unei opere de artă.
   Lucrarea este alcătuită sub coordonarea unei comisii mixte formate din PF Daniel, patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, acad. Ionel Haiduc, preşedintele Academiei Române, ca pre­şedinţi, iar ca vicepreşedinţi – pe ÎPS Ciprian, arhiepiscopul Buzăului şi Vrancei, şi acad. Dan Berindei, vicepreşedinte al Acade­miei Române. Coordonatorii generali sunt preot prof. Mircea Păcurariu, membru corespondent al Academiei Române, pr. dr. Nicolae Edroiu, membru corespondent al Aca­demiei Române, şi secretar Ioan-Dragoş Vlădescu. Acurateţea ştiinţifică este asigurată de excelenţa cercetătorilor de la Institu­tul de Arheologie „Vasile Pârvan“ şi Institutul de Istorie „Nicolae Iorga“ ale Academiei Române, precum şi de la Facultăţile de Teologie ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ şi „Justinian Patriarhul“ din Iaşi şi Bucureşti. În Cuvânt înainte, PF Daniel anunţă că al doilea volum a acestei trilogii se va intitula „Monahismul ortodox românesc în promovarea culturii şi artei româneşti“, iar cel de al treilea volum va fi un dicţionar al tuturor mănăstirilor româneşti existente până astăzi şi a celor pierdute în timp.

 

Români prin naştere, creştini prin vocaţie

 

   Din primele pagini ale lucrării descifrăm răspunsul la o întrebare mereu actuală: Ce înseamnă a fi creştin (şi nu doar a te numi astfel)? Dar ce înseamnă a te numi şi a fi creştin astăzi, când secularizarea îşi întinde pustiul până aproape de altarul Bisericii? Paideic, urmează o erudită sinteză istorică a monahismului în general, a celui bizantin, balcanic, slav-răsăritean, georgian, grec ş.a. Înainte de toate, cum a apărut monahismul? Cei mai mulţi gânditori apreciază că, după edictul de la Milan din 313, prin care împăratul Constantin cel Mare a pus capăt prigonirii creştinilor iar practicarea creştinismului a devenit liberă, şi chiar recomandată, viaţa duhovnicească s-a diminuat în intensitatea şi autenticitatea trăirii. Cei cu adevărat doritori de viaţă creştină s-au retras din lume în pustiu, cum au făcut-o, la vremea lor, Sf. Ilie şi Sf. Ioan Botezătorul. Din perspectivă istorică, Paul Evdochimov apreciază că monahismul se explică prin „revolta radicală împotriva răului care domneşte în lume“. E răul generat de acea „pace a păcătoşilor“ despre care scria  David. Creştinul însă e însetat de pacea pe care Hristos a dăruit-o apostolilor şi, prin ei, tuturor celor care i-au ascultat – şi anume, împăcarea cu Dumnezeu prin ascultarea lucrătoare a voii Sale. Ceva din duhul acestei împăcări cu Dumnezeu îl presimţim în mănăstirile cu o viaţă duhovnicească autentică.
   Indiferent de cauzele îndelung cercetate de istorici, cert este că despre monahism sunt date de pe la confluenţa secolelor III şi IV, anume despre vieţuirea întâilor părinţi ai deşertului. Ei au ales să trăiască în pustiu, locul unde omul este cel mai expus ispitelor de toate felurile, dar unde poate trăi cel mai bine prezenţa lui Dumnezeu. E un spaţiu de graţie pentru lucrarea îndemnului dat de Hristos în Predica de pe Munte: „Fiţi desăvârşiţi cum Tatăl vostru ceresc desăvârşit este“. Întemeietorul vieţii pustniceşti a fost Sf. Antonie cel mare, care, dorind să moştenească „viaţa veşnică“, a renunţat la toate ale vieţii din această lume pentru a-L urma pe Hristos. A adunat în jurul său cam 6.000 de monahi şi numărul lor a crescut până la 10.000 după ce Cuviosul Antonie cel Mare a plecat la Domnul. Sf. Vasile cel Mare a fost cel care a întocmit normele de organizare a vieţii monahale de obşte în binecunoscutele sale Reguli mari şi mici, care şi astăzi sunt respectate. Acest sfânt şi geniu opune viaţa monahului, ce are ca unic scop „preamărirea lui Dumnezeu“, vieţii din lumea într-o perpetuă schimbare, după tot felul de împrejurări. Regula de aur este aceea a simplităţii, în sensul că inima, „organul transcendenţei“, se dăruieşte în întregime lui Hristos, cum sfătuia Sf. Ap. Pavel pe corinteni: „să nu ne împărţim sufletele“. Monahismul se conturează ca un mod de a fi „în lume“ fără a fi „din lume“, adoptând de bunăvoie trei norme: sărăcia, castitatea şi ascultarea.
   Pe pământul nostru, monahismul a apărut timpuriu în Dobrogea, pe unde a propovăduit Apostolul Andrei, care a înfiinţat primele episcopii şi tot cam pe atunci au apărut primele mănăstiri. Pentru prima dată, termenul de monah este întâlnit în relatarea pătimirilor Sf. Epictet şi Astion (Astione monaho). Sămânţa învăţăturii evanghelice a căzut pe pământ bine pregătit să rodească în valorile creştine, iar mănăstirile s-au înălţat ca rugăciuni tainice spre Cel care L-a trimis pe Fiul Său, ca acei care cred să aibă viaţă veşnică. Frumuseţea exterioară a mănăstirilor e o destăinuire a frumuseţii spre care tânjeşte sufletul românului. Povestea Părintele Stăniloae că un preot din Occident, văzând mănăstirile din nordul Moldovei, a fost contrariat mai ales de picturile exterioare, dar cunoscându-le, s-a lăsat pătruns de fiorul lor divin şi le-a dedicat o amplă monografie. Fiecare mănăstire sau schit este o istorie, uneori o legendă, ce vine de demult, neostoită, şi merge ca un dor, cum glăsuia Arghezi: „Nu-ţi cer un lucru prea cu neputinţă/În recea mea-ncruntată suferinţă./ Dacă-ncepui de aproape să-ţi dau ghes,/Vreau să vorbeşti cu robul tu mai des“.
   Din constelaţia ca tot atâtea candele aprinse a mănăstirilor, pe care să le amintim întâi şi pe care mai apoi? Pe cele din nordul Moldovei sau pe cele din Oltenia, pe cele din Dobrogea sau pe cele din Transilvania? Fiecare are frumuseţea ei, istoria ei, poveştile ei, icoanele făcătoare de minuni, fiecare vine cu zestrea ei spirituală în comuniunea neamului românesc.

   Prin excelenţă instituţii de cult (creştin-ortodox), mănăstirile au urmat, în evoluţia lor, o logică divin-umană şi au devenit nuclee bogat germinatoare de cultură – aici au apărut primele cărţi, primele tipografii, primele şcoli, aici s-au zămislit opere de artă de o frumuseţe inspirată de sublimul întreitei unităţi: Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh. Mulţi dintre cei care şi-au început aici cărarea spre cer au fost martiri, cuvioşi şi sfinţi, pilde şi rugători pentru noi. Numele lor împodobesc calendarul nostru, însemnând timpul cu vrednicia sfinţeniei lor. Iar ctitoriile monahale unesc în splendoarea lor tăcută frumuseţea exterioară cu căldura trăirii duhovniceşti întru iubirea de Dumnezeu, de neam şi de semeni. Aici aflăm nestinsă candela rugăciunii, rugul aprins al poporului nostru, român prin naştere şi creştin prin vocaţie, cum îl caracteriza Părintele Stăniloae. Pentru toate acestea, cartea „Monahismul ortodox român“ poate fi socotită o carte de căpătâi a identităţii noastre de neam.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe