Printre propunerile muzicale ale
lunii martie s-au regăsit și câteva repere mai speciale. Unul
dintre ele a fost concertul Corului Academic Radio, care a oferit un
program de muzică gospel, dirijorul Ciprian Țuțu alegând pagini
tradiționale ale genului, dar și piese „în stil” scrise de
Sabin Păutza sau Dan Stoenescu. Iar la sala Studio a Ateneului,
pianiștii Aurelia Vișovan și Can Çakmur (din Turcia) au prezentat
– sub genericul „Lettres dansantes – ETA Hoffmann critic,
compozitor și scriitor” – opusuri de Bach, Mozart, Beethoven,
Schumann, decupate din repertoriul de care originalul scriitor german
s-a simțit atras, precum și Sonata pentru pian nr. 1, pe care el
însuși a compus-o – un aspect mai puțin cunoscut publicului
larg.
În ultima zi din luna martie, la
sala Radio a avut loc un eveniment dedicat promovării tinerelor
talente la nivel internațional. Orchestra Națională, cu Unai
Urrecho la pupitru, a abordat creații mozartiene în compania
pianistului Philipp Scheucher, recent laureat al Uniunii Europene la
concursurile muzicale pentru tineret. Evenimentul s-a derulat sub
egida Uniunii Europene Radio.
În stagiunea Filarmonicii
bucureștene sunt programate, la 6 și 7 aprilie, concerte care, sub
bagheta apreciatului Camil Marinescu, alătură o partitură de
Ceaikovski – în care solist invitat este violonistul Remus
Azoiței, stabilit de ani buni la Londra – și o Simfonie de Adrian
Iorgulescu.
Activitatea intensă a Orchestrei
Române de Tineret a continuat, după excelentul concert susținut
sub cupola Ateneului, cu un nou turneu, de această dată într-o
formulă aparte. 70 de violoniști, violiști, violonceliști și
contrabasiști au evoluat la Timișoara, apoi în Austria, la Linz și
Salzburg, împreună cu cvartetul de marimbe „Wave” condus de
Bogdan Băcanu. Spectacolele au inclus o parte din programul pe care
l-am aplaudat anul trecut la București, cu o lucrare de Séjourné ,
suita „Carmen” de Bizet – adaptată pentru structura
ansamblului –, o creație de Bach și alta de Silvestri. Conform
anunțului oficial, în această formulă s-a realizat și discul
editat la „Genuine” în Germania, punând în valoare calitatea
tinerilor instrumentiști și cea a originalelor marimbe produse
special de către firma „Adams”.
Și tot în Austria, dar la Viena,
Staatsoper a reluat producția cu „Werther” de Massenet, pusă în
scenă în 2005 de către regizorul Andrei Șerban. Surprinde
distribuirea, în rolul titular scris pentru tenor, a unui bariton –
Ludovic Tézier –, parteneri fiindu-i mezzosoprana Sophie Koch
(Charlotte) și baritonul Adrian Eröd (Albert), cu Frédéric
Chaslin în fosă. Între timp însă, se pregătea noua montare cu
„Parsifal” de Wagner, sub conducerea lui Semyon Bychkov, având
în distribuție numeroase nume din galeria marilor interpreți
wagnerieni, printre care Christopher Ventris (Parsifal), Nina Stemme
(Kundy), Gerald Finley (Amfortas) sau René Pape (care a preluat
rolul lui Gurnemaz în locul basului notat inițial, devenit
indisponibil). Ei pot fi ascultați și, desigur, aplaudați și în
spectacolele din 9, 13 și 16 aprilie. Acestea vor alterna cu
reprezentații ale operei „Italianca în Alger” de Rossini, o
altă readucere pe afișul stagiunii curente, în versiunea semnată
cu ani în urmă de Jean-Pierre Ponnelle, dirijată acum pentru prima
dată de Evelino Pidò. Sunt, de asemenea, debuturi și în rolurile
principale, unele determinate de îmbolnăvirea și înlocuirea unor
soliști, distribuții ce se vor regăsi și la 8 aprilie, când
opera se va transmite live și pe site-ul Staatsoper și pe ecranul
amplasat, tradițional, în Piața Karajan.
Cei care nu au posibilitatea unei
escapade la Viena sau în alte colțuri ale lumii, unde oferta
muzicală este variată și întotdeauna tentantă, pot să se bucure
de noile montări de la noi, prezentate într-o adevărată avalanșă.
La Opera Națională se lucrează intens pentru „Bal mascat” de
Verdi, care va vedea lumina rampei la 8 aprilie, în regia lui Grisha
Asagaroff (din Germania), cu italianul Marcello Mottadelli în fosă
și cu o distribuție în parte internațională. La Opera din
Timișoara a avut loc premiera „Carmen” de Bizet în versiunea
regizorală a lui Silviu Purcărete și scenografia imaginată de
Dragoș Buhagiar, soliști de cotă ai teatrului cântând sub
bagheta experimentatului David Crescenzi. Iar la Opera ieșeană, la
finalul lunii martie, s-a readus în repertoriu „Rigoletto” de
Verdi, în regia lui Marco Spada (din Italia), dirijor Ciprian
Teodorașcu, în rolurile centrale regăsindu-se excelentul bariton
Sándor Balla (de la Opera Maghiară din Cluj), Alessandro
Liberatore, Cristina Grigoraș și Florentina Onică. Trebuie
remarcat faptul că toate aceste producții beneficiază de două
echipe de soliști, alăturând oaspeți și interpreți ai teatrelor
respective – un aspect interesant și, desigur, bine venit.
Și pentru că se apropie Sărbătorile
pascale, la Ateneu, la 9 aprilie va cânta corala „Madrigal”
condusă de Anna Ungureanu, într-un program ce cuprinde muzică
universală și românească de ieri și de azi, raportată la
momentul Învierii Domnului, cu toată încărcătura religioasă și
tradițională știută și gustată de melomani. Vom avea astfel o
mulțime de variante pentru timpul nostru rezervat spectacolelor și
concertelor, în mari orașe ale țări sau, poate, peste hotare, la
începutul unei primăveri care se vădește deosebit de bogată în
oferte pentru melomani.