Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă

Răspunderea personalului medical în cazurile de urgenţă

Viața Medicală
Av. Cristian BĂRCAN luni, 6 aprilie 2015
   Plecând de la definiţia malpraxisului medical, care presupune o eroare profesională (inclusiv depăşirea competenţelor) săvârşită în exercitarea actului medical sau medico-farmaceutic şi care a dus la suferirea unor prejudicii de către pacient, trebuie menţionat că personalul medical nu poate fi tras la răspundere pentru malpraxis în toate cazurile când îşi depăşeşte competenţele. Astfel, Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii prevede că „personalul medical răspunde civil pentru prejudiciile produse în exercitarea profesiei şi atunci când îşi depăşeşte limitele competenţei,cu excepţia cazurilor de urgenţă în care nu este disponibil personal medical ce are competenţa necesară(s. n.). Mai mult, în normele de aplicare se prevede că „dovada cazurilor în care nu este disponibil personal medical ce are competenţă în efectuarea unui act medical se face cu acte ce emană de la reprezentantul legal al furnizorului de servicii medicale şi care atestă personalul existent la locul furnizării actului medical ce a fost generator de prejudicii“.
   Ca atare, personalul medical nu poate fi tras la răspundere pentru malpraxis în cazul în care, pe fondul unei urgenţe, se intervine în interesul pacientului, chiar dacă se depăşesc competenţele. Astfel, în acest caz, este instituită o excepţie, dacă sunt îndeplinite unele condiţii: dovada inexistenţei personalului medical competent să intervină şi necesitatea unei urgenţe. În cazul în care aceste condiţii nu sunt îndeplinite, atunci ne aflăm în prezenţa unui caz de malpraxis medical.
   Important este că dovada cazurilor în care nu este disponibil personal medical ce are competenţă în efectuarea unui act medical se face cu acte ce emană de la reprezentantul legal al furnizorului de servicii medicale şi care atestă personalul existent la locul furnizării actului medical generator de prejudicii. Prin urmare, dovada lipsei personalului medical nu se face de către cel care şi-ar fi depăşit competenţele, ci de reprezentantul legal al furnizorului de servicii medicale (de cele mai multe ori angajatorul). Ca atare, managerul de spital sau alt reprezentant al furnizorului trebuie să depună, în cazul unei anchete, toate actele necesare care să ateste lipsa unui personal cu competenţele necesare. Un alt aspect important este că probarea lipsei personalului competent se face doar cu acte; din analiza textului, nu ar fi permise alte mijloace de probă.
   Trebuie precizat că legea se referă doar la cazurile de urgenţă. În situaţia în care nu ne-am afla în prezenţa unui caz de urgenţă, atunci personalul medical sau unitatea spitalicească, în cazul în care nu are personal medical de competenţă necesară, va trebui să facă toate demersurile pentru transportarea pacientului către cea mai apropiată unitate spitalicească ce îi poate acorda tratament şi îngrijiri medicale aferente.
   O altă situaţie în care personalul medical nu este tras la răspundere este atunci când daunele sau prejudiciile sunt urmarea acţionării cu bună-credinţă în situaţii de urgenţă, cu respectarea competenţelor. În acest caz, se instituie trei condiţii cumulative pentru ca personalul medical să nu fie tras la răspundere: să acţioneze cu bună-credinţă, să existe o situaţie de urgenţă, să se respecte competenţa acordată.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 160 de lei
  • Digital – 103 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.