Newsflash
Cultură

La centenarul unui maestru

de Madeleine KARACAŞIAN - apr. 12 2013
La centenarul unui maestru
   Cu teme dintre cele mai variate şi atractive, personalităţi de seamă ale vieţii cultural-ştiinţifice române au reluat, în 2006, Conferinţele Teatrului Naţional, iniţiate de Ion Marin Sadoveanu cu opt decenii în urmă. Aş aminti aici câteva dintre numele cele mai prestigioase – de la Octavian Paler, Neagu Djuvara, Solomon Marcus, Radu Beligan, Andrei Pleşu la Andrei Şerban, Ana Blandiana, Mugur Isărescu, Emil Hurezeanu, Herta Müller şi foarte mulţi alţii. Nu au lipsit nici personalităţi din viaţa medicală românească, precum prof. dr. Dorin Sarafoleanu („Voce, limbaj, comunicare“), prof. dr. Eduard Apetrei („Povestea bătăilor inimii“), prof. dr. Mircea Beuran („Politrauma – actualităţi şi atitudine“), acad. Maya Simionescu („Călătorie în ţara ştiinţei şi lumea celulelor“), dar şi medicul şi scriitorul C. D. Zeletin („Principesa Elena Bibescu, muziciană de geniu“).
   Cea mai recentă conferinţă a fost consacrată împlinirii unui secol de la naşterea compozitorului Ion Dumitrescu, un clasic al muzicii româneşti. Personalitatea acestuia a fost evocată, în cuvântul de deschidere, de Ion Caramitru, directorul general al Teatrului Naţional Bucureşti. Acesta a atras atenţia că în conferinţa zilei se pune accentul, cu deosebire, pe legătura marelui muzician cu lumea teatrului-gazdă, cu cele peste 60 de spectacole pentru care Ion Dumitrescu a compus şi a dirijat muzica, cu personalităţi ale primei scene teatrale a ţării.
   Şi cine putea să evoce mai bine complexa personalitate a lui Ion Dumitrescu decât fiica acestuia, pianista Ilinca Dumitrescu, strălucită reprezentantă a şcolii interpretative româneşti. Cu multă emoţie, dar şi cu elocvenţă şi farmec, Ilinca Dumitrescu a oferit tuturor celor prezenţi câteva date biografice despre ilustrul său părinte. Am reţinut că Ion Dumitrescu s-a născut la 20 mai 1913, în satul de munte vâlcean Oteşani, în familia înstărită a unui învăţător, avându-l ca frate mai mic pe cel care a fost Gheorghe Dumitrescu, tot compozitor. A absolvit Seminarul Teologic din Râmnicu-Vâlcea, unde a venit în contact cu muzica românească, după care a absolvit cu brio Academia Regală de Muzică şi Artă Dramatică, din Capitală. I-a avut ca profesori pe reputaţii Mihail Jora, Dimitrie Cuclin, George Breazul, Constantin Brăiloiu, Ionel Perlea. I-au fost colegi Paul Constantinescu, Dinu Lipatti, Constantin Silvestri şi alţi muzicieni care au făcut cinste artei româneşti.
   După absolvire (1938), o vreme a predat la „Gheorghe Lazăr“ şi la alte licee bucureştene, ulterior devenind nu numai cadru didactic la Conservatorul „Ciprian Porumbescu“, ci şi preşedinte al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor, dar şi preşedinte al Festivalului Internaţional „George Enescu“ timp de patru ediţii. A fost un compozitor prolific de piese simfonice, camerale, corale, unul dintre pionierii muzicii de film din România, dar şi ai muzicii de scenă.
   Zăbovind asupra perioadei 1940–1947, fiica sa a oferit amănunte pitoreşti despre anii petrecuţi de cel evocat la Teatrul Naţional, unde a fost ajutat să intre de către Theodor Rogalski. Ion Dumitrescu a lăsat pagini emoţionante despre cunoş­tinţa cu directorul Liviu Rebreanu – „uriaşul cu ochii albaştri“, personalitate covâr­şitoare a literaturii române, dar şi de mare valoare umană. Foarte amuzante mărtu­riile despre alcătuirea treptată a unei orchestre de profesionişti, pentru care a compus şi dirijat muzica de scenă la spectacole cu piese de Eminescu, Caragiale, Davila, Macedonski, Eftimiu, Muşatescu, dar şi de Sofocle, Shakespeare, Goldoni, Goethe, Molière, Schiller, Hugo, Flaubert, Gogol, Pirandello, Shaw şi alţii. Era o perioadă de înflorire a teatrului, cu câte două premiere pe săptămână, câte una în fiecare sală.
   Ion Dumitrescu a lăsat pagini vibrante despre George Franga, entuziastul creator al Muzeului Teatrului Naţional, dar şi despre strălucitul regizor Ion Sava, socotit un adevărat avangardist al scenei româneşti, şi despre ineditul său spectacol cu măşti „Macbeth“. De asemenea, vorbitoarea a dat citire însemnărilor făcute ca martor al incendierii Teatrului Naţional.
   Actriţa Ilinca Tomoroveanu, director artistic al Teatrului Naţional, a oferit o surpriză plăcută, citind câteva versuri dintr-un volum semnat de Mariana Dumitrescu, actriţă şi sensibilă poetă, soţia celui evocat, dispărută în 1967, la vârsta de 42 de ani. Evocarea zilei a fost completată cu proiecţia unor fotografii din viaţa familiei lui Ion Dumitrescu. În încheiere, pianista Ilinca Dumitrescu şi fagotistul Vasile Macovei au interpretat câteva piese muzicale ale maestrului, stins din viaţă la 6 septembrie 1996.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe